تولید 220 هزار بشکه از آزادگان جنوبی تا پایان سال


ساعت: 15:05
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1821006

این را مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت اعلام کرد؛

مدیر برنامه ریزی یکپارچه شرکت ملی نفت ایران با تشریح عملکرد این مدیریت، اجرای بازگشت ظرفیت تولید نفت قبل از اعمال تحریم ها را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کریم زبیدی، مدیر برنامه ریزی یکپارچه شرکت ملی نفت ایران گفت: تولید ما قبل از تحریم ها 3 میلیون و 838 هزار بشکه در روز بود. بازگشت به این تعداد در چند مرحله انجام می شود که در مراحل مختلف تولید افزایش می یابد تا اینکه در نهایت در 15 اسفند 1392 امکان تکثیر این مقدار روغن موجود فراهم شد. اکنون امکان تولید 3 میلیون و 838 هزار بشکه در روز به طور کامل و 100 درصد وجود دارد.

وی گفت: دولت سیزدهم خط شیرین سازی فاز 14 پارس جنوبی را راه اندازی کرده است که در این پالایشگاه تکمیل نشده است. واحد DMC برای مرکاپتانیزاسیون و رسوب زدایی میعانات گازی در پارس جنوبی تکمیل شد. چاه های جدیدی در غرب کارون وجود داشت که حفر شده بود اما تولید نشده بود. ثروتی که استفاده نمی شود. این چاه ها یا نیاز به خطوط لوله اسید کاری یا جریان داشتند که با تلاش شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) 13 حلقه چاه حفر شده به مرحله تولید رسید.

امسال؛ برداشت 450 میلیون فوت مکعب از فاز 11 پارس جنوبی

زبیدی گفت: انتقال گاز از میدان کیش به پارس جنوبی را امسال رصد خواهیم کرد. پکیج 15 میدانی گازی شرکت نفت مرکزی داریم که البته اولین تحقق تولید جدید این شرکت در سال 1402 است که امسال موضوع خروج از طرح توسعه فاز 11 پیگیری خواهد شد و ما هدف ما تولید روزانه حدود 450 میلیون فوت مکعب از این فاز است.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: تداوم تلاش برای افزایش فشار بر پارس جنوبی از دیگر برنامه های امسال است. طرح توسعه پارس شمالی نیز برای کمک به پارس جنوبی دنبال می شود اما در سال های آینده از آن خارج می شود.

تا پایان سال 1401 تولید میدان آزادگان جنوبی به 220 هزار بشکه در روز می رسد.

وی گفت: تا پایان سال 1401 در میادین غرب کارون فاز اول میدان آزادگان جنوبی باید به 220 هزار بشکه در روز بازده برسد. طرح توسعه کلی بسیار کاملی تهیه شده است که شامل توسعه کلی میدان آزادگان (شمال و جنوب به صورت یکپارچه) و طرح اضافه برداشت برای تزریق آب است که نیاز به طرح توسعه حفاری زیادی دارد. حفاری چاه ها و تکمیل بخشی از واحد فرآوری (CTEP) مرتبط با فاز اول باید در سال 1401 به پایان برسد.

زبیدی گفت: تصور اینکه برنامه تولید میدان آزادگان جنوبی 600 هزار بشکه باشد اشتباه است. در واقع این موضوع به کل میدان مربوط می شود که در طرح توسعه مجتمع به آن اشاره کردم و تحقق تولید روزانه 600 هزار بشکه از ضلع جنوبی میدان آزادگان اصلا امکان پذیر نیست.

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: برنامه توسعه کلی تهیه شده برای تولید از کل میدان 570 هزار بشکه است. این طرح توسعه جامع پیشنهاد بسیاری از شرکت هایی است که قبلاً برای توسعه این حوزه اقدام کرده اند و عددی نیست که غیرمنطقی اعلام شده باشد. از جمله شل، توتال پتروناس و شرکت نفت ژاپن.

وی گفت: به دنبال ادامه توسعه آن برای میدان یادآوران هستیم؛ در حال حاضر در حال مذاکره نهایی با یک شرکت خارجی برای گام دوم افزایش تولید از 110 هزار بشکه به 210 هزار بشکه هستیم، پروژه های EPCF-EPDF و IPC باید پیگیری شود.

زبیدی افزود: یکی از موضوعاتی که پس از پیام مدیریت به صورت جدی در شرکت ملی نفت ایران مطرح شد، بحث شرکت های دانش بنیان و تعیین نیازهای واقعی شرکت ملی نفت و ایجاد اشتغال از طریق آن است. در واقع می توانم بگویم که فرمایش ایشان نه تنها در سطح شرکت ملی نفت، بلکه در سطح کشور می تواند ناجی اقتصاد باشد به شرطی که به عنوان یک شعار یا کلیشه برخورد نشود.

انتهای پیام/
منبع: وزارت نفت

دیدگاهتان را بنویسید