تپه قلی درویش قم به اندازه تخت جمشید اهمیت دارد


ساعت: 16:35
تاریخ انتشار: 20/06/1301
کد خبر: 1896638

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم:

ارجمندی گفت: تپه تاریخی گلی درویش از نظر تاریخی به اندازه تخت جمشید اهمیت دارد اما اعتبار مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده است. تبدیل آن به یک اثر موزه ای هزینه زیادی می طلبد. با جذب سرمایه های بیشتر مرحله به مرحله افتتاح می شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا وی بیان کرد: ثبت ملی حوض سلطان انجام شده است، این کار باید زودتر انجام شود. متأسفانه می خواهند هزار هکتار پنل خورشیدی در حوض سلطان نصب کنند که من با آن مخالفم چون مانع گردشگری است.

وی با اشاره به اینکه ثبت کارهای معنوی خوبی نیز انجام شده است، گفت: 822 پروانه صنایع دستی داده شده و 20 میلیارد تومان تسهیلات صنایع دستی خانگی داده شده است و بازار قدیم به بازارچه صنایع دستی لوکس تبدیل می شود و فقط مجوز صنایع دستی برای این کار می شود. به بازار داده می شود 300 مغازه شمسه به دلیل نداشتن پله برقی به رینگ اختصاص داده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به سوال خبرنگار قم فردا درباره آخرین وضعیت مجموعه قلی دوریش، اظهار کرد: تپه قلی درویش مانند تخت جمشید از اهمیت تاریخی برخوردار است اما اعتبارات مناسبی در نظر گرفته نشده است. برای تبدیل آن به سایت موزه هزینه زیادی لازم است و با جذب اعتبارات بیشتر به صورت مرحله ای افتتاح می شود، هرچند بازدیدها همچنان ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه سرمایه گذار به زودی امور کوه نمک را برعهده می گیرد، گفت: 6000 محوطه تاریخی در قم وجود دارد و در حال ساماندهی است و محوطه قلی دوریش در حال تکمیل است، 130 ملیت در قم زندگی می کنند و قصد داریم مراسم عزاداری اقوام و ملل را در قم برگزار کنیم.

وی افزود: تپه کولی درویش قم، تاریخی ترین تپه باستانی کشور با قدمت هفت هزار ساله با 22 دوره معماری، در نوروز امسال مورد بازدید گردشگران قرار گرفت، تپه تاریخی کولی درویش پوشیده شد. شهری مذهبی هفت هزار ساله است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم خاطرنشان کرد: تلاش می شود با جذب اعتبارات تپه درویش زمینه را برای تحقیقات تاریخی در این منطقه فراهم کند.

به گفته باستان شناسان و با توجه به آثار به دست آمده، تپه تاریخی «کلی درویش» قم را می توان یکی از پایه های شهرنشینی و قطب عصر آهن ایران نامید.

در باستان شناسی سراسر ایران و شرق باستان در طول تاریخ در اواسط هزاره دوم هیچ مدرکی وجود ندارد.در بررسی منطقه قلی درویش، پژوهشگران باور نداشتند که بین سال های 1800 تا 1500 قبل از میلاد به شواهدی دست یابند. هزاره ای که در تاریخ گم شده است.

همچنین در تپه باستانی کولی درویش آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد یافت شده است که ارزش زیادی در بازنمایی این دوره از تاریخ دارد.

محوطه باستانی کولیدرویش در تاریخ 2 شهریور 1381 به شماره 10173 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید