تکرار ادعای اثبات نشده انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه


ساعت: 12:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1915560

مدیر اطلاعات ملی آمریکا ادعای ثابت نشده برخی مقامات غربی و آمریکایی مبنی بر انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را تکرار کرد و گفت: مسکو به دنبال دستیابی به انواع دیگر تسلیحات از تهران است که با توجه به ظرفیت آنها بسیار بعید است نگران کننده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در مصاحبه با NBC ادعای اثبات نشده برخی مقامات غربی و آمریکایی مبنی بر انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را تکرار کرد و گفت: مسکو به دنبال دریافت انواع دیگر تسلیحات از این کشور است. تهران، چیزی که با توجه به ظرفیت آنها بسیار نگران کننده است.

مقامات غربی و آمریکایی به ویژه اوکراینی ها تلاش کرده اند ایران را به جنگ اوکراین بکشانند تا به ایران فشار بیاورند و بارها مدعی شده اند که روسیه از پهپادهای ایرانی در حملات خود علیه اوکراین استفاده می کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را قاطعانه رد کرده است.

حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا درباره این ادعا که ایران پهپاد و موشک به روسیه ارسال کرده و ایران این ابزارها را در اختیار مسکو قرار داده تا علیه اوکراین استفاده کند، تصریح کرد: اظهارات آنها درباره بخش موشکی کاملا اشتباه است و بخش پهپادها. درست است، اما ما ماه ها قبل و قبل از جنگ در اوکراین تعداد کمی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی با اشاره به موضع ایران در قبال جنگ روسیه و اوکراین، با تاکید بر اینکه “ما طرف جنگ اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراینی اطلاع داده ایم”، افزود: به مقامات اوکراینی تاکید کرده ایم که اگر اسنادی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد که توسط روسیه ارائه شده است. در همین راستا تیم دفاعی کشورمان برای بررسی این موضوع و برگزاری جلسه مشترک با اوکراینی ها به یکی از کشورهای اروپایی رفتند اما در دقیقه 90 طرف اوکراینی در این دیدار حضور نداشت و دلیل این امر فشارهای آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان. آنها به طرف اوکراینی گفتند که ما می خواهیم ایران را به خاطر بحث پهپاد تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک جلسه مشترک با ایرانی ها شرکت کنید و با آنها قهوه بنوشید.

در بخشی دیگر از این مصاحبه، آوریل هاینس به ناآرامی های اخیر در ایران پرداخت و آن را قابل توجه توصیف کرد و گفت که دولت ایران این ناآرامی ها را تهدیدی فوری علیه خود نمی بیند.

وی همچنین مدعی شد که سرویس های اطلاعاتی و امنیتی ایران در داخل و خارج از کشور در برخورد با منتقدان موضع تهاجمی داشته اند.

مقامات آمریکایی در هفته های اخیر آشکارا به دنبال مداخله در امور داخلی ایران و دامن زدن به ناآرامی ها بوده اند و در عین حال مدعی حمایت از حقوق مردم ایران هستند.

آنها مدعی حمایت از مردم ایران هستند و در عین حال به تحریم های وحشیانه خود علیه کشورمان ادامه می دهند، تحریم هایی که مستقیماً زندگی روزمره و معیشت مردم را هدف قرار می دهد.

راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اذعان کرد که تمرکز واشنگتن بر مذاکرات هسته ای با ایران نیست و گفت که آنها بر حمایت از آنچه اعتراضات در ایران گفته اند متمرکز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید