نشست شورای امنیت درباره ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه

در آن جلسه که پشت درهای بسته برگزار شد، آمریکا، انگلیس و فرانسه مدعی شدند که پهپادهای ایرانی را به روسیه می فرستند و از آنها در جنگ اوکراین استفاده می کنند.

برخی دیپلمات ها پیشتر اعلام کرده بودند که آمریکا، انگلیس و فرانسه این موضوع را در نشست غیرعلنی شورای امنیت در روز چهارشنبه مطرح خواهند کرد.

این دیپلمات‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، افزودند که سه کشور معتقدند ارسال این سلاح‌ها نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است و از شورای امنیت می‌خواهند تا اعضا را در این مورد مطلع کند.

توسط ایلانا؛ ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بار دیگر برخی ادعاهای غیرمستند درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکرار کرد و آن را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت خواند.

وی با اشاره به اینکه فرانسه و انگلیس ارزیابی خود را علنا ​​اعلام کردند و تاکید کردند که اقدام ایران در ارائه این پهپادها به روسیه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، گفت: واشنگتن نیز با این ارزیابی موافق است.

پاتل در پاسخ به سوالی درباره پایان مهلت تحریم تسلیحاتی ایران مدعی شد که واشنگتن معتقد است پهپادهایی که از ایران به روسیه منتقل شده و روسیه در جنگ اوکراین از آنها استفاده می کند، جزو سلاح های مشمول تحریم های قطعنامه است. 2231.

وی افزود: از ماه جولای در مورد پهپادهای ایرانی ارسالی به روسیه هشدار داده ایم.

توضیحات نماینده ایران

پس از جلسه غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست اوکراین و بررسی نقش پهپادهای ایرانی در جنگ این کشور برگزار شد، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم کشورمان با حضور خبرنگاران در مقر سازمان ملل متحد نظر جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران اوکراین و تلاش برخی کشورها برای پیوند دادن بحران اوکراین با قطعنامه ۲۲۳۱ توافق هسته‌ای تشریح شد.

وی موضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال وضعیت اوکراین که از ابتدای بحران اوکراین همواره مورد تاکید قرار گرفته است، روشن و ثابت خواند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود: ما همواره تاکید کرده ایم که تمامی اعضای سازمان ملل باید به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و قوانین بین المللی از جمله حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کاملا احترام بگذارند.

ایروانی ادامه داد: ایران به عنوان کشوری که 8 سال تجاوز و جنگ تحمیلی را تجربه کرده است، به طور مستمر از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و از طرفین خواسته تا خویشتن داری، پرهیز از تشدید تنش ها و در مناقشه واقعی را داشته باشند. فرآیند حل و فصل باید به معرفی و بررسی ریشه های این شرایط بپردازد. ما از تلاش‌های مستمر برای یافتن راه‌حل برای این مناقشه حمایت می‌کنیم و در این راستا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مناسبت‌های مختلف با همتایان خود در هر دو طرف درگیری تماس گرفته است.

سفیر و نماینده دائم کشورمان خاطرنشان کرد: ایران همواره اعلام کرده است که ادعاهای بی اساس مبنی بر انتقال پهپادها برای استفاده در درگیری های اوکراین را رد می کند.

وی با ابراز ناامیدی از اینکه برخی کشورها در بحران اوکراین تنها به دنبال انگیزه ها و اهداف سیاسی هستند، افزود: این کشورها با ایجاد کمپین ضدجاسوسی و جنگ روانی علیه ایران تلاش می کنند تفسیری گمراه کننده از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ایجاد کنند. و بین ادعاهای بی اساس و قطعنامه 2231 ارتباط برقرار کند. ایران تاکید می کند که موضوعات پیرامون درگیری کنونی اوکراین از نظر شکل و ماهیت کاملاً بی ارتباط با قطعنامه 2231 است و هرگونه فعالیت در این زمینه خارج از قطعنامه و دستور کار دبیرخانه است. علاوه بر این، ما اعتقاد راسخ داریم که هیچ یک از صادرات تسلیحاتی ایران از جمله هواپیماهای بدون سرنشین به سایر کشورها در بند 4 پیوست ب قطعنامه 2231 گنجانده نشده است.

از اینسا؛ سفیر و نماینده دائم کشورمان در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تعامل سازنده خود برای حل مناقشات اوکراین ادامه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید