تکرار وعده آزاردهنده کاهش قیمت

تکرار وعده آزاردهنده کاهش قیمت

محمد میرزایی

اکنون قیمت گوشت وارد فاز جدیدی شده است. افزایش قیمت گوشت به حدی است که حتی روزنامه دولت هم قیمت گوشت گوسفندی را 500 هزار تومان اعلام می کند، این در حالی است که قیمت ها پس از آن به مرز کیلویی 300 هزار تومان و گوشت گوسفندی 250 هزار تومان رسیده است. افزایش قابل توجه E. با این حال برخی از فعالان بازار می گویند این راهبردی است که این روزها توسط اصولگرایان اتخاذ شده است. اعلام قیمت بیشتر برای یک کالا تا مردم شاهد کاهش قیمت در بازار باشند و در نتیجه خبر را باور نکنند، اما واقعیت چیست؟ واقعیت این است که قیمت ها در حال افزایش است و این افزایش قیمت آنقدر به مصرف کننده فشار می آورد که گوشت حالا به یک کالای کمیاب در سفره های ایران تبدیل شده است.

ارز ترجیحی از بین رفته است

ارز ترجیحی که به گفته مقامات دولت سیزدهم از حد مجاز خارج شده بود، از اقتصاد ایران حذف شد و در نتیجه گوشت و سایر محصولات پروتئینی از سفره خارج شد. نه تنها گوشت، بلکه مرغ، تن و ماهی تازه نیز با کاهش شدید مصرف مواجه هستند و طبیعی است که این روزها قدرت خرید مردم بیش از پیش کاهش یابد. افزایش قیمت خوراک دام باعث افزایش قیمت گوشت شد. اکنون مشخص است که ارز ترجیحی چندان ناکارآمد نبوده است.

مصرف سرانه چقدر است؟

مسعود رسولی دبیر انجمن صنایع بسته بندی گوشت و پروتئین کشور از کاهش سرانه مصرف گوشت ایرانیان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: مرکز آمار ایران سرانه مصرف گوشت قرمز بر اساس جمعیت را 4 کیلوگرم در سال اعلام کرد. شخص اما حقیقت چیزی در حدود 3 کیلوگرم است که باید گفت این آمار برای هر جامعه ای نگران کننده است.

آمارهای مرکز آمار ایران نیز نشان می دهد که سرانه مصرف گوشت از 13 کیلوگرم در سال 1389 به 6 کیلوگرم در سال 1400 رسیده است و اکنون یکی از مسئولان صنفی از نصف شدن سرانه مصرف در یک سال صحبت می کند. کاهش عجیبی که البته متاثر از تورم شدید و عجیب سال 1401 بود که طبق توضیحات کارشناسان یک طوفان تورمی بود. برای درک این آمار باید به مصرف در کشورهای دیگر نیز اشاره کرد. بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سرانه مصرف گوشت قرمز در غنا 9، گینه 5.6، نیجریه 5.8، هند 5.3، عراق 8.7، تانزانیا 10 کیلوگرم، یمن با 6.14 و کره شمالی با 8.10 کیلوگرم که نشان می دهد مصرف گوشت قرمز در کره شمالی، تانزانیا، عراق و غنا بیشتر از ایران است و ایران در رده کشورهایی مانند یمن، نیجریه، گینه و هند در حوزه مصرف گوشت قرمز قرار دارد. . دارد. مصرف گوشت در یک دهه بیش از 100 درصد کاهش یافته است، در حالی که قیمت گوشت در مدت مشابه 12 برابر افزایش یافته است. بنابراین بسیاری از کارشناسان می گویند ادامه این روند می تواند منجر به کاهش بیشتر مصرف گوشت قرمز شود.

ارز ترجیحی که به گفته مسئولان دولت سیزدهم به هدف نرسید، توسط اقتصاد ایران پر شد، بنابراین گوشت و سایر محصولات پروتئینی در نتیجه با توده مردم خداحافظی کردند.

واردات در راه است

صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه حیوانات سبک نیز موضوع کاهش مصرف را تایید کرد. وی به خبرآنلاین گفت: اگر گوشت تند وارد بازار شود قطعا بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. به خصوص اگر این توزیع در یک شبکه گسترده و نه تنها در سازمان میدان انجام شود.

وی می افزاید: اگر این گوشت در فروشگاه های زنجیره ای و شبکه تعاونی های توزیع در سطح وسیع چه در تهران و چه در سایر استان ها و شهرستان ها موجود باشد قطعا می توان انتظار کاهش قیمت را داشت. مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در پاسخ به این سوال که قیمت ها تا چه حد کاهش می یابد؟ وی بیان می کند: من اصلا نمی توانم در این مورد اظهار نظر کنم. به این معنا که در حال حاضر رفتار بازار غیرعادی است و بستگی به این دارد که دولت چه کاری بخواهد انجام دهد.

رئیس کل دادگستری خاطرنشان کرد: هنوز چنین عملیات اجرایی را در بازار آغاز نکرده اند و تاکنون همانگونه است که مسئولان وعده داده بودند. امیدواریم این وعده ها محقق شود و عملیات اجرایی آغاز شود که به کاهش قیمت ها کمک کند.

وی در تشریح این رفتار غیرعادی اظهار داشت: جهشی که در دو ماه و نیم گذشته در بازار گوشت شاهد بودیم به حدی بود که قیمت گوشت به قیمت امروز کیلویی 180 هزار تومان رسید.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک مرکزی ادامه می دهد: با افزایش قیمت ها و غیرعادی شدن رفتار بازار، دولت باید بلافاصله اقدامات عملی و کنترلی را انجام می داد. هنوز این اتفاق نیفتاده است اما الان گفته اند که گوشت گرم وارد می کنیم و امیدواریم به زودی عملیات اجرایی انجام شود تا نظمی به بازار بیاید.

صدرادرس می گوید: در حال حاضر قیمت گوشت منطقه به منطقه متفاوت است اما به طور میانگین در بازار بیش از 300 هزار تومان قیمت دارد.

گوشت ارزان است!

حالا رئیس سازمان دامپزشکی قول کاهش قیمت گوشت را داده است.

محمد آقامیری گفت: با واردات گوشت، قیمت گوشت در هفته آینده به شدت کاهش می یابد. رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: لذا به دامدارانی که دام خود را نگهداری کرده اند به منظور افزایش قیمت و فروش با سود بیشتر توصیه می کنیم دام خود را در اسرع وقت به بازار عرضه کنند زیرا در هفته آینده حدود 100 تا 150 هزار تومان کاهش قیمت گوشت را تجربه خواهیم کرد و وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی زیان آنها نخواهد بود. از سوی دیگر معاون بازرگانی داخلی شرکت نگهداری دام از توزیع گوشت منجمد به صورت کامیونی در تهران خبر داد.

معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور حیوانات از استقرار 20 دستگاه کامیون در تهران خبر داد که در حال افزایش است. وی در خصوص این توزیع در شهرستان ها گفت: سازمان پشتیبانی امور دام تابع تصمیمات ستاد تنظیم بازار و در استان ها نیز تابع نظرات کارگروه تنظیم بازار استان است. جعفری خاطرنشان کرد: این سازمان نمی تواند مستقیماً گوشت توزیع کند مگر اینکه حکم استانی به این شرکت واگذار شود.

به نظر می رسد تلاش برای محدود کردن قیمت گوشت قرمز، مانند محدود کردن قیمت سایر کالاها، حتی ارز، نمی تواند به موفقیت زیادی دست یابد. اقتصاد ایران سال هاست درگیر تورم است اما دولت به جای اتخاذ سیاست مهار تورم، سیاست مهار قیمت کالاها را در دستور کار قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید