سمت فرانسوی تاج را حدس بزنید / آزاردهنده ترین جهش ها در Quid 19 چیست؟

سمت فرانسوی تاج را حدس بزنید / آزاردهنده ترین جهش ها در Quid 19 چیست؟

روز جدید : سویه جدیدی در فرانسه گزارش شده است و ما این سویه را با سویه های آمیکرون و قبلی مقایسه کرده ایم.

نسخه فرانسوی B.1.640.2، معروف به سویه فرانسوی (IHU) (برای اولین بار توسط Institut Hospitalo-Universitaire en Maladies Infectieuses de Marseille، فرانسه معرفی شد)، در اخبار اعلام شد. اگرچه این ژانر تقریباً به قدمت Emicron است و به 10 دسامبر 2021 باز می گردد، اکنون به عنوان ترس عمومی از بیماری کووید 19 و آمادگی ذهنی برای پوشش اخبار ذکر می شود. این گزینه در مقاله ای توسط فیلیپ کولسون و همکاران گزارش شده است. از فرانسه، که در medRxiv موجود است.

تا به امروز، حدود 12 نفر مبتلا به این واکسن از فرانسه گزارش شده‌اند، که همگی فردی بودند که دو دوز از واکسن را دریافت کرده است. اما اخیراً آنها به کامرون در آفریقا سفر کردند و ارتباط خود را حفظ کردند.

حسن رودگری، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ژنومی علوم پزشکی شهید بهشتی و همکار پژوهشی سازمان نظام پزشکی توضیح می دهد.

رودگری: مشخص است که این گزینه در مقابل آمیکرون با کندی بیشتری در حال گسترش است و گزارشی مبنی بر شدت بیماری یا خطرناکتر بودن آن وجود ندارد. این سویه که به عنوان گونه‌ای که توسط WHO مورد بررسی قرار گرفته است، منشأ آفریقایی دارد و حاصل تجمع 46 جهش ژنتیکی و 37 حذف ژنتیکی است. تای به دیگری تبدیل شد.

14 جایگزینی اسید آمینه، از جمله N501Y (این اصلاح ژنتیکی در نسخه‌های قبلی حاوی قدرت انتقال بیشتری بود) و E484K (این اصلاح قدرت فرار بیشتری از ایمنی و واکسن‌ها می‌دهد). همچنین 9 حذف در زمینه افزایش پروتئین وجود دارد. به طور کلی، این گونه به عنوان خواهر چند ژنی نوع قدیمی B.1.640 در نظر گرفته می شود.

برخی از دانشمندان بر این باورند که این جهش های زیاد نشانه ای از مقاومت احتمالی واکسن در برابر ایمنی یا مصونیت در برابر بیماری است. همچنین باید در نظر داشت که تجمع انواع دیگر جهش‌ها ممکن است اثر جهش‌های شناخته شده و خطرناک را در این سویه کاهش دهد، زیرا علیرغم وجود N501Y و E484K، اما گزارش تایید شده از سریع‌تر، آلاینده‌تر یا خطرناک‌تر در یک سویه ماه گذشته وجود ندارد و تاکنون تنها در 12 نفر دیده شده است. گزارش های بالینی نیز شدت بیماری خفیف تا متوسط ​​را در این افراد نشان می دهد.

سمت فرانسوی تاج

باشگاه خبرنگاران جوان: تاکنون چند سویه کرونا شناسایی شده است؟ کدام جنبه ها نگران کننده است؟

رودگری: تاکنون چندین سویه SARS-CoV-2، ویروس کووید 19 گزارش شده است که برخی از آنها را سازمان جهانی بهداشت به عنوان گزینه نگران کننده معرفی کرده و برخی در دست بررسی هستند. سویه بعدی که اطلاعات اپیدمیولوژیک ژنتیکی سویه ها را منتشر می کند، انواع آلفا، بتا، گاما، دلتا، اپسیلون، اتا، یوتا، لامبدا، میو و آمیکرون را گزارش می کند. این سویه ها به تدریج و بر اساس تغییرات ژنتیکی در سویه های قبلی خود ایجاد شده اند و البته این سری می تواند ادامه یابد. کنسرسیوم کووید 19 ژنومیک در بریتانیا یا COG-UK تاکنون بیش از 4000 جهش را فقط در جنس ویروس کووید 19 ثبت کرده است.

آلفا یا B.1.1.7 با 23 جهش از جمله E484K که 14 مورد باعث ناهنجاری اسید آمینه، 3 حذف و 6 جهش که هیچ تاثیری بر اسید آمینه نداشت. آلفا یکی از اولین گونه های جدید ویروس SARS-CoV-2 بود که باعث ایجاد یک بیماری همه گیر شد، اگرچه 40 تا 80 درصد سریعتر از ویروس اصلی بود و اولین بار در سپتامبر 2020 در بریتانیا گزارش شد.

نوع بتا، یا B.1.351، ابتدا در آفریقای جنوبی با N501Y راه اندازی شد، اما در اواخر پاییز و اوایل زمستان سال گذشته در بریتانیا به 60000 در روز منفجر شد. این سویه خطرناک جان بسیاری را در انگلستان و اروپا و حتی تعدادی در ایران گرفت.

سویه گاما یا P.1 ظاهراً سال گذشته با 17 جهش که منجر به جایگزینی اسید آمینه شد از برزیل پدید آمد، اگرچه اولین گزارش علمی او از ژاپن بود. تغییراتی مانند N501Y و E484K از نظر سرعت انتقال و فرار ایمن چهره خطرناکی به خود داده است. البته نوع Zeta یا P2 نیز در برزیل به صورت مقطعی و محدود مشاهده شد. البته این گزینه با نسخه سریعتر دنبال شد و کم کم گزارشات آن کاهش یافت.

سویه دلتا یا B.1.617.2 خطرناک ترین سویه با 13 جهش ژنتیکی شناخته شده است، از جمله D614G که سرعت انتقال بالاتری دارد و L452R که فرار ایمن را برای آن فراهم کرد که جان بسیاری را در جهان گرفت. حتی و با ما بر اساس دو مطالعه برجسته اسکاتلندی و کانادایی، سویه دلتا که ظاهراً منشأ هندی دارد، دو برابر سریع‌تر از سویه آلفا بوده و باعث بیماری شدیدتر، به‌ویژه در افراد واکسینه نشده، می‌شود، بنابراین به سرعت در سراسر جهان گسترش می‌یابد. این وضعیت در پایان تابستان وضعیت وحشتناکی را در ایران ایجاد کرد که بی سابقه بود. به دلیل عدم پوشش مناسب واکسیناسیون در ایران در آن زمان، متاسفانه رکورد مرگ و میر عروق کرونر کشور شکسته شد و نرخ رسمی مرگ و میر روزانه به یک هزار نفر رسید.

نوع Mu Mu یا B.1.621 که برای اولین بار در کلمبیا مشاهده شد، توسط WHO به عنوان یک نوع مورد علاقه یا یک نوع مورد علاقه شناخته شد و به 20 کشور در آمریکای جنوبی و اروپا و حتی ترکیه محدود شد. این گونه دارای 21 جهش بود که منجر به تغییراتی در 9 اسید آمینه از جمله T951، Y144S، R346K و E484K شد، اما خوشبختانه با تغییرات قابل توجهی در توزیع و مرگ و میر مرتبط نبود.

نوع لامبدا یا C37 برای اولین بار توسط پرو گزارش شد، با هفت جهش ژنتیکی بیشتر از نسل قبلی خود، که همگی در ژنوم پروتئین ویروس خار یافت شده است و در 20 کشور از جمله ایالات متحده، شیلی، فرانسه و فرانسه مشاهده شده است. ترکیه. . اگرچه این گزینه نسبت به آلفا و گاما سریع‌تر و از نظر ایمنی مقاوم‌تر بود، اما طولی نکشید که این خبر فروکش کرد.

Eta یا B.1.525، انواع کمتر شناخته شده‌ای هستند که سال گذشته از بریتانیا به نیجریه گزارش شده‌اند و دارای تغییراتی مانند E484K هستند که در گاما، بتا و زتا مشاهده شده‌اند، اما بدون N501Y، و همچنین نوع Iota یا B.1.526. اولین بار در زمستان سال گذشته، ابتدا از ایالات متحده و سپس از 57 کشور، عمدتا آمریکایی ها و اروپایی ها از E484K استفاده کردند که به آن سطح ایمنی بالاتری داد، و S477N که به دلیل افزایش چسبندگی به سلول میزبان، آلودگی بیشتری داشت.

کاپا یا B.1.617.1 در هند منشاء گرفت و حاوی سه جهش جدید L452R، E484Q و P681R بود که به کاپا چسبندگی قوی‌تری به گیرنده‌های سلول میزبان داد. در نهایت، کاپا در 34 کشور تحت نظارت و گزارش قرار گرفت.

سویه های تاج

همانطور که دیدیم، بسیاری از واریته‌ها پیامدهای منطقه‌ای یا کوتاه‌مدت داشته‌اند و اثربخشی آن‌ها بیشتر از آلفا، بتا و دلتا نبوده است و به دلیل سرعت پایین‌تر انتقال و عدم شدت بیماری یا حذف با انواع سریع‌تر بعدی، ارزش این خبر را دارد خیر

به طور کلی، باید توجه داشت که گسترش بیشتر ویروس به بدن های بیشتر، به ویژه در افراد دارای نقص ایمنی، به ویروس کرونا اجازه می دهد تا جهش هایی را در ژنوم خود افزایش دهد، جهش هایی که گاهی با سطوح بالاتر انتقال و شدت بیماری همراه است، اگرچه ممکن است. تضعیف ویروس نیز وجود دارد. بهترین راه برای کاهش بار افزایش انتقال و مقاومت کمتر در برابر بیماری و مصونیت واکسن است که در این صورت چنین سویه‌ای در عین توقف انتقال و عملکرد بهتر از سایر سویه‌ها به یک گزینه رایج تبدیل می‌شود. به شرطی که به واکسن حساس باشد و شدت آن کمتر باشد. وضعیت مشابه، اگر با ظهور ناگهانی یک گزینه سریع و خطرناک دیگر همراه نباشد. توقف تدریجی اپیدمی وحشتناک تاج در جهان.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا آمیکرون خطرناک ترین جنبه کرون است؟

رودگری: آمیکرون، بومی آفریقای جنوبی، در حال حاضر یک سویه تا حدودی مطلوب است، اگرچه باید اطلاعات بیشتری در مورد خطر کم یا عوارض جانبی آن انتظار داشت. آمیکرون در مجموع حدود 60 جهش دارد که 50 مورد از آنها منجر به تغییر در اسیدهای آمینه می شود، نه 8 مورد، بلکه 2 تای آن در ناحیه غیر کد کننده است. سی و دو جهش پروتئین خار را تحت الشعاع قرار می دهد که می تواند به سیستم ایمنی قدرت فرار بدهد. در آمیکرون 3 یک حذف کوچک و یک اضافه کوچک در ناحیه پروتئین خار وجود دارد. حدود 15 مورد از این جهش ها نیز بر اتصال ویروس به گیرنده های سلول میزبان تأثیر می گذارد.

ممکن است برخی جهش‌ها به آمیکرون انتقال بالایی داده باشد، اما در عین حال شدت بیماری را کاهش داده باشد، که خبر خوبی است و در اکثر کشورهای شرکت‌کننده میزان مرگ و میر تغییر چندانی نکرده است، به عنوان مثال در بریتانیا میر بیشتر در انسان‌های زیر واکسینه می‌شود. 100 و بیشتر، این یک بیماری عمده یا ناشی از دلتا است. مطالعات اولیه در آفریقای جنوبی و بریتانیا نشان می دهد که علیرغم گسترش سریع و احتمال عفونت مجدد، Amicron بین 30 تا 70 درصد کمتر از سویه قبلی بستری شده است.

در حال حاضر، حضور آمیکرون به عنوان سویه غالب با شدت بیماری کمتر را می توان با واکسیناسیون جهانی، پیروی از دستورالعمل های بهداشتی و جلوگیری از توسعه سویه های جدید و خطرناک بیماری همه گیر Quid 19 متوقف کرد و آن را به یک بیماری عادی تبدیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید