تکمیل قرارداد 20 ساله ایران و روسیه / این قرارداد تا سال 2026 تمدید می شود.

زمان: 15:42
منتشر شده در: 1400/07/21
کد خبر: 1775918

سفیر ایران در مسکو از امضای توافقنامه راهبردی با روسیه در سال 2001 خبر داد و گفت: این قرارداد در سال جاری به پایان می رسد اما بر اساس مکانیزم ایجاد شده ، به طور خودکار تا سال 2026 تمدید می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رادیو گفتگو با کاظم جلالی ، سفیر ایران در روسیه ، در مورد توسعه روابط راهبردی بلند مدت با روسیه ، مانند توافق راهبردی با چین ، صحبت کرد.

کاظم جلالی با بیان اینکه ایران با فدراسیون روسیه موافقت نامه ای دارد که در سال 2001 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است ، گفت: این قرارداد 20 ساله است و در سال 2021 به پایان می رسد اما توافق خود سازوکار تمدید شده است.

وی در مورد نحوه تمدید قرارداد با روسیه گفت: اگر یکی از کشورها ، ایران یا روسیه ، یک سال قبل از توافق دیدگاهی نداشتند ، به طور خودکار به مدت پنج سال تمدید می شود. طبق سازوکار تعیین شده در توافقنامه ، این قرارداد به طور خودکار تا سال 2026 تمدید می شود.

ضرورت به روز رسانی توافقنامه راهبردی بین ایران و روسیه

سفیر ایران در روسیه با تاکید بر لزوم به روزرسانی توافقنامه راهبردی بین ایران و روسیه گفت: بر این اساس ، پیش نویس اولیه تهیه شد و با طرف روسی توافق شد که این پروژه توسط جمهوری اسلامی ایران ، سپس در روسیه تهیه شود. “مذاکرات ، توافقنامه مربوطه در سطح دولتی نهایی و توسط پارلمان های ایران و روسیه به تصویب می رسد.

عضویت ایران در شانگهای نشان داد که ایران اسلامی منزوی نیست

وی با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: در موضوع خلع سلاح هسته ای ، آمریکایی ها و برخی از کشورهای غربی سعی کرده اند بگویند جمهوری اسلامی ایران در گوشه ای از انزوا به سر می برد. طبیعتاً عضویت ایران در یک سازمان تأثیرگذار مانند شانگهای نشان داده است که ایران اسلامی از اساس منزوی نیست.

جلالی افزود: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در زمینه های سیاسی و امنیتی نیز اهمیت دارد. همچنین در زمینه اقتصاد ، عضویت کشور ما در این سازمان می تواند مفید و م effectiveثر باشد ، زیرا کشورهای عضو این سازمان از نظر اقتصادی سهم خوبی از تولید ناخالص داخلی جهان دارند. جمهوری اسلامی ایران نیز در ابعاد مختلف به ویژه در زمینه انرژی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

سفیر ایران در روسیه به وضعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: ایران در منطقه ای قرار دارد که در آن کریدورها و ترددهای زیادی مانند شمال به جنوب و شرق به غرب در نظر گرفته می شود.

توافق تجاری آزاد با اتحادیه اوراسیا به زودی امضا می شود

وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران توافقنامه ترجیحی تعرفه ای را با اتحادیه اوراسیا امضا کرده است ، گفت: به زودی ایران یک قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا ، عضویت ایران در سازمان شانگهای ، این سازمان ملزم به اتحادیه اوراسیا است به

انتهای پیام /

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید