چالش “پیری” تیم ملی ایران در جام جهانی 2026

ملی پوشان در شرایط فعلی با شرایط سنی مناسب راهی قطر نشدند. ایران با میانگین سنی 28.9 سال مسن ترین تیم حاضر در جام جهانی بود و همین مشکل تیم ملی را نیز تحت فشار قرار داد تا در این رقابت ها توان فنی خود را بازیابی کند.

اگر ترکیب فعلی تیم ملی ایران در جام جهانی 2026 را تصور کنیم، تیم ملی فوتبال ایران میانگین سنی 32 تا 33 سال خواهد داشت و قطعا امکان حضور چنین تیمی در جام جهانی وجود ندارد. . نگاهی به وضعیت فعلی برخی از بازیکنان ایرانی نشان می دهد که آنها در چهارمین دهه زندگی خود در جام جهانی 2022 به سر می برند و به سختی می توانند سطح کیفی خود را در حد جام جهانی و دیگر فوتبالیست های جوان حفظ کنند.

این لیست شامل بازیکنان تیم ملی بالای 30 سال در جام جهانی 2022 است:

وحید امیری – 34 ساله

شجاع خلیل زاده – 33 ساله

احسان حیسفی – 32 ساله

رامین رضایان – 32 ساله

کریم انصاری فرد – 32 ساله

مرتضی پورعلیگنجی – 30 سال

حسین حسینی – 30 سال

مهدی طارمی – 30 ساله

علیرضا بیرانوند – 30 ساله

و همچنین بازیکنانی که در جام جهانی 2026 آمریکا، مکزیک و کانادا بالای 30 سال سن خواهند داشت: (سن بازیکنان بر اساس سال 2026 محاسبه می شود)

احمد نورالهی – 33 ساله

امیر عابدزاده – 33 ساله

روزبه چشمی – 33 ساله

علیرضا جهانبخش – 33 ساله

سامان کودوس – 33 ساله

میلاد محمدی – 33 ساله

علی کریمی – 32 ساله

حسین کنعانی زادگان – 32 ساله

مهدی ترابی – 32 ساله

سردار آزمون – 31 ساله

پیام نیازمند – 31 سال

مشخص است که ترکیب تیم ملی ایران به دلیل عدم تزریق بازیکنان جوان در تیم ملی قدیمی شده است و در حال حاضر بازیکن آینده دار بین 20 تا 23 ساله در تیم ملی ایران بازی نمی کند.

عدم حضور این بازیکنان جوان در جام جهانی حتی به عنوان نیمکت نشین قطعا یکی از مشکلات ایران در چهار سال آینده خواهد بود، اما هر مربی ای که ایران را به جام ملت های آسیا 2023 و جام جهانی 2026 راهنمایی کند، لازم است. خون جدیدی به تیمش تزریق کند.

بازیکنانی مانند سامان فلاح، محمد خدابندلو، محمد محبی، مهدی قیدی، امیرحسین حسین زاده، مهدی عبدی، یاسین سلمانی، یونس دلفی و بسیاری از بازیکنان جوان دیگر در آن سال ها به تیم های لیگ برتری تزریق شدند اما هیچ کدام نتوانستند تاثیرگذار باشند. همانطور که اسکوچیچ و کی روش او را برای حضور در ترکیب نهایی تیم ملی ایران متقاعد کردند.

سانتیاگو برنابئو، اسطوره فقید رئال مادرید، یکی از کسانی است که نظر متفاوتی درباره بازیکنان جوان و باتجربه و آنهایی که به سن رسیده است، می گوید: ما بازیکنان پیر و جوان نداریم، بازیکنان خوب داریم. و بازیکنان بد.”

اگرچه کیفیت حرف اول را در فوتبال می زند و تا زمانی که یک بازیکن در سطح فنی خوب و مناسبی باشد، هیچکس نمی تواند چنین بازیکنی را با یک بازیکن جوان بی کیفیت جایگزین کند، اما فوتبال ایران در مرحله انتقالی نیاز به کیفیت بالا و آینده دار دارد. بازیکنان جوان که به سختی در لیگ برتر ایران پیدا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید