پایان دهمین کنفرانس بازنگری NPT بدون سند نهایی/اجلاس بعدی در سال 2026.

در نهایت وقتی این جلسه برگزار شد، رئیس جلسه پیش نویس سند نهایی را ارائه کرد که روسیه اعلام کرد در برخی از بندهای پیش نویس مشکل داریم و نمی توانیم به اجماع بپیوندیم و رئیس جلسه نیز اعلام کرد که ما اجماع نداریم و این مقاله کنفرانس بی محتوا است.

پس از دو سال و نیم تعویق، دهمین کنفرانس بازنگری NPT در تاریخ 1/10 اوت با حضور نمایندگان 188 کشور عضو در دبیرخانه سازمان ملل متحد در نیویورک در روز جمعه (26/4 اوت) به وقت محلی آغاز شد. آخرین روز اجرای آن

کنفرانس بازنگری NPT از سال 1970 هر پنج سال یکبار برگزار می شود، اما دو سال پیش به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و امسال دهمین کنفرانس برگزار شد که سه موضوع اصلی این کنفرانس خلع سلاح هسته ای، عدم اشاعه است. در مورد انرژی هسته ای بود و کشورهای دارای سلاح هسته ای و غیر هسته ای در این کنفرانس فعالانه شرکت کردند.

برخی کشورها در گذشته باعث شکست کنفرانس NPT شده بودند، از جمله در سال 2015 برخی کشورهای غربی باعث شکست این کنفرانس شدند.

پیشتر مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به در اختیار داشتن صدها کلاهک هسته ای توسط رژیم صهیونیستی و حمایت برخی کشورها از این رژیم و لزوم خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای تاکید کرده بود. موضع قاطع کشورهای دهمین کنفرانس بازنگری NPT بر رژیم صهیونیستی بر اساس تصویب کنفرانس های قبلی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگاران ایرانی در نیویورک گفت: موضوع خاورمیانه به عنوان منطقه ای عاری از سلاح هسته ای یکی از موضوعات مهمی است که همه کشورهای منطقه به آن توجه دارند. این رژیم با داشتن صدها کلاهک هسته ای، آمادگی پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) را ندارد و تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار نمی دهد.

تخت روانچی تاکید کرد: نه تنها رژیم صهیونیستی این اقدام را انجام نمی دهد، بلکه برخی کشورها با این رژیم همکاری می کنند و همواره در کنفرانس NPT و بعد از آن مورد حمایت این کشورها قرار می گیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: این موضوع یکی از موضوعات مهم جمهوری اسلامی ایران است و در دهمین کنفرانس بازنگری NPT رویکرد سازنده ای به این موضوع داشتیم و اسنادی را که در سال 1995، 2000 و 1379 بود، اعلام کردیم. در سال 2010 به صراحت اعلام کردند که رژیم صهیونیستی باید به این معاهده بپیوندد، این موضوع نیز باید در متن بیانیه پایانی این کنفرانس (کنفرانس دهم) مطرح و بیان شود.

تخت روانچی تصریح کرد: اگر در متن بیانیه پایانی این کنفرانس به این موضوع اشاره نشود، نشان می دهد که آمادگی لازم برای تصویب قطعنامه های آن در دهمین کنفرانس بازنگری NPT وجود ندارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در مذاکرات خیلی صریح و شفاف گفتیم که حاضر به عقب نشینی نیستیم. این بدان معناست که این کنفرانس باید در مورد بحث خاورمیانه که پشت کنفرانس های قبلی ایستاده است، موضع بگیرد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: ما اعلام کرده‌ایم که این موضوع یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و اگر بخواهند صادقانه و سازنده برخورد کنند، ادبیاتی که در بیانات به کار رفته است. در این کنفرانس باید از کنفرانس های قبلی استفاده شود. همچنین برای حرکت به سمت خاورمیانه عاری از هسته ای استفاده شود.

وی تصریح کرد: تلاش می کنیم به اجماع برسیم اما به هیچ قیمتی این کار را انجام نمی دهیم. ما چارچوب داریم و اصولی داریم و باید برای رسیدن به اجماع اقدام کرد. اگر خطوط قرمز ما رعایت شود قطعا از اجماع استقبال می کنیم وگرنه به اجماع نمی رسیم.

دیدگاهتان را بنویسید