ثبات نرخ ارز به مهار تورم/عملیات کلان اقتصادی دولت با انحصار ارز بستگی دارد

ساعت: 11:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799074

بهرامی گفت: هیچکس نمی تواند بگوید دستوری می تواند نرخ ارز را ثابت نگه دارد و اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم، نرخ ارز نیز کنترل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما; دولت 4200 تن کالاهای اساسی را در بودجه سال آینده حذف کرده و بیش از 100 هزار میلیارد تن را برای تامین هزینه اصلاح قیمت کالاهای اساسی، دارو، خرید تضمینی گندم و یارانه نان اختصاص خواهد داد.

رئیس سابق کانون صرافی ها معتقد است: کاهش واقعی نرخ ارز به صورت منظم امکان پذیر نیست مگر اینکه قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود که با دسترسی بیشتر دولت به منابع ارزی محقق می شود.

به گفته علی عسگر سمیعی، کاهش ارزش پول ملی ناشی از تورم و نرخ سود بالاست و در حالی که نرخ تورم در کشور ما با کشورهای دلاری تفاوت چشمگیری دارد، چاره ای جز تمایز بین این دو تورم وجود ندارد. نرخ ها

با توجه به اینکه نرخ ارز از سال 97 تاکنون 5 برابر شده است، این خطر وجود دارد که با افزایش یارانه ها و نقدینگی شاهد افزایش نرخ ارز باشیم.

از سوی دیگر ورود ارز دولتی به بازار به گفته بسیاری از اقتصاددانان باعث ایجاد رانت و فساد شده است و بسیاری از اقتصاددانان خواهان حذف ارز از 4200 تومان و تبدیل آن به ارز تک نرخی هستند.

رمضان بهرامی رئیس خانه صنعت و معدن گلستان گفت: حذف ارز نه تنها سهم دام را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه همه صنایع به ویژه صنایع غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که نفت یکی از مواد اولیه است. برای صنعت «رودخانه‌ها و هزینه گوشت، مرغ و تخم‌مرغ نیز از ابزارهای اصلی صنایع غذایی هستند که با حذف 4200 گوجه فرنگی می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

بانک ها آمادگی حذف ارز 4200 تومانی را ندارند

بهرامی گفت: برای بخش تولیدی موضوع حذف ارز 4200 تنی سخت‌تر می‌شود و واحدهای تولیدی با چالش سرمایه در گردش مواجه می‌شوند و بانک‌ها باید خود را با این شرایط تطبیق دهند و بانک‌ها برای آن آمادگی ندارند.

وی گفت: در صورت حذف ارز 4200 تومانی، آیا بانک ها می توانند افزایش 6 برابری قیمت ارز را برای واحدهای تولیدی جبران کنند و بانک ها در سال های اخیر هیچ گاه در کنار تولیدکنندگان نبوده و کمتر در حوزه تولید حضور داشته اند. تولید “

این مسئول گفت: دولت برای حذف ارز 4200 تومانی دقتی ندارد. در سال های اخیر چندین بار برنامه ریزی برای افزایش یارانه ها انجام شده است. با افزایش یارانه ها، این سوال در مورد تورم و اینکه دولت چگونه می تواند این نقدینگی را از سطح بازار جمع آوری کند، مطرح می شود.

دولت باید با یکسان سازی ارز در کشور جراحی اقتصادی کند

بهرامی افزود: در صورت حذف ارز 4200 تومانی، دولت باید نگاه واحدی به ارز داشته باشد و باید ارز نیمایی را جمع آوری کند و در صورت عدم توجه، سال آینده درباره مابه التفاوت نیمایی صحبت خواهیم کرد. و نرخ ارز آزاد و دولت باید فعالیت کند اقتصاد داشته باشیم و ارز را تک نرخی کنیم وگرنه سال آینده شاهد افزایش دو برابری نرخ ارز خواهیم بود.

وی گفت: هر رانتی باید در قسمت ارز حذف شود، آیا برخی از کالاهایی که با نرخ ارز 4200 تنی وارد شده است با آن نرخ به دست مصرف کننده رسیده است؟ و آماری مبنی بر پرداخت 20 میلیارد دلار ارز 4200 تنی وجود ندارد، این کالاها جزو مواد اولیه و تعرفه های کشور بوده است؟ اما می بینیم که واردات برای کشور ضروری نبود یا کشور در مقابل برخی از این کالاهای وارداتی که ارز دولتی مصرف می کردند، کالاهای داخلی با کیفیت بهتر تولید می کرد.

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان گفت: امروز با کسانی که از ارز 4200 تومانی استفاده کردند و محصولات خود را خارج از سامانه با ارز آزاد عرضه کردند، تصمیم درستی گرفته نشده است.

بهرامی گفت: یارانه های دولتی به جیب برخی افراد می رود. همه مردم از ارز 4200 تومانی استفاده نکردند و در استانی مثل گلستان ارز دولتی قابل توجهی برای تجارت ما در نظر گرفته نشد اما در کشور این رقم زیاد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی با موضوع حذف ارز 4200 تنی بلاتکلیفی خاصی وجود دارد و به جای سکوت، رسانه ها باید به این موضوع بپردازند و نظر کارشناسان را بشنوند تا حرف مردم و کارمندان را بشنوند تا کمتر شاهد باشیم. آسیب من نمی توانم کار بی تجربه را تحمل کنم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: موضوع حذف ارز 4200 تومانی به بخش های تولیدی آسیب می زند و برخی از کالاها مانند لبنیات با افت مصرف مواجه هستند و در صورت افزایش قیمت ممکن است محصولات آنها در دستانشان بماند و به سمت بله ورشکستگی پیش برود. و از طرفی مصرف این فرآورده های حیوانی نیز کاهش می یابد.

بهرامی خاطرنشان کرد: نرخ ارز باید تک نرخی باشد و دولت از دهک پایین به مصرف کننده توجه کند و به جای پول دادن به مردم بتواند مانند دولت دهم انرژی بدهد چرا که عرضه این نقدینگی باعث افزایش تورم می شود. .

وی تاکید کرد: هیچکس نمی تواند بگوید یک خط می تواند نرخ ارز را ثابت نگه دارد و اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم، نرخ ارز کنترل می شود و تفاوت نرخ ارز بر اساس تفاوت تورم در کشور ما با تورم کشورها است. ما اقتصاد داریم و اگر بتوانیم تورم را کنترل و کاهش دهیم، قطعا ارزش پول افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول بیان کرد: ثبات بازار باعث تثبیت نرخ ارز می شود و اگر امسال با عرضه نقدینگی تورم را افزایش دهیم قطعا این تورم در افزایش نرخ ارز منعکس خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید