ثبت نام غیرقانونی یکی از اعضای ستاد پیش از انتخابات کمیته ملی المپیک برای ریاست جمهوری / بی توجهی محض به قانون توسط نیروی انتظامی!


ساعت: 08:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889744

ثبت نام یکی از اعضای ستاد اجرایی و بررسی روند انجام انتخابات کمیته ملی المپیک برای تصدی پست ریاست، حواشی زیادی را برای این نهاد مهم به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ روند ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست، 2 پست نایب رئیسی و 7 پست عضویت در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک هفته گذشته با ثبت نام 31 نفر رسما به پایان رسید اما در حال حاضر جدید ابعاد وقایع انتخابات 15 شهریور مشخص شد.

بر اساس اساسنامه جدید و آیین نامه انتخابات کمیته ملی المپیک سمت خزانه داری و دبیر کل مشخص شد و نماینده کمیسیون ورزشکاران نیز با تصویب اعضای این هیات در هیات اجرایی قرار خواهد گرفت. کمیسیون و تصویب مجمع عمومی.رئیس جدید را تعیین می کند.

اگرچه محمود خسروی وفا و مهدی علینژاد در محافل بسیاری به عنوان مروارید بر سر بازی انتخابات معرفی می شوند و خوش شانس ترین آنها برای کسب عنوان بین المللی ریاست کمیته ملی المپیک ایران هستند، اما ثبت نام دبیرکل فعلی کمیته ملی المپیک در انتخابات ریاست و نایب رئیسی، تا حدی پیش بینی ها را با هم اشتباه گرفت.

به طور غیررسمی گزارش می شود که کیکاوس سعیدی، رئیس فعلی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک که از طریق این کرسی در مجلس نیز عضویت دارد، با نظر مستقیم رضا صالحی امیری و عملاً تحت حمایت وی وارد عرصه انتخابات شد، اما دو مشکل مهم و قانونی در مورد سعیدی باعث شده است که حتی شانس رتبه بندی نیز کاهش یابد.

مرجع تایید صلاحیت اولیه و تایید مدارک ثبت نام طبق ضوابط مصوب IOC و مجمع عمومی معرفی و ستاد انجام و بررسی روند انتخابات کمیته ملی المپیک تعیین شد. در صورتی که دبیرکل کمیته ملی المپیک به لحاظ حقوقی و بر اساس نص صریح آیین نامه عضو و رئیس آن باشد، هیچ یک از کارکنان نمی توانند کاندیدای انتخابات شورای اجرایی شوند. با این تفاسیر ستاد اجرا و بررسی روند انتخابات به سرپرستی کیکاوس سعیدی باید دبیر کل کمیته المپیک را از حضور در رقابت های انتخاباتی منع کند و برای وی مجوز صادر نکند.

دستورالعمل اجرایی انتخابات توسط هیات اجرایی تدوین شد و با توجه به تایید مجمع و کمیته بین المللی المپیک، ملاک برگزاری انتخابات 15 شهریور باشد. در حالی که در این مرحله از ثبت نام کاندیداها، تصویب این دستورالعمل از سوی دبیر کل که دبیر مجمع نیز محسوب می شود نادیده گرفته شد و این در شرایطی رخ داد که دبیر مجمع باید بی طرف و بی علاقه باشد. روند انتخابات

بر اساس آیین نامه انتخابات کمیته ملی المپیک، مواردی از قبیل تایید فرم های تکمیل شده ثبت نام و مدارک داوطلبان و رعایت شرایط احراز پست های مختلف مطابق اساسنامه و دستورالعمل و همچنین اخذ صلاحیت عمومی از مراجع ذی صلاح و اقدامات پیگیری برای اخذ تاییدیه از تعهدات مهم تلقی می شود. اما این نقشه راه با کاندیداتوری سعیدی رسما مورد بی توجهی و تمسخر قرار گرفت و قطعا ادامه آن به نفع نهاد برتر بین المللی ورزش ملی نیست.

از سوی دیگر، کیکاووس سعیدی با توجه به سمت دبیرکلی خود، بر اساس مقررات انتخاباتی و ستاد انتخاباتی، رئیس اجرا و بررسی روند انتخابات و در نتیجه به دلیل پرهیز از مداخله در انتخابات است. روند و شبهات مهندسی، نباید در انتخابات ثبت نام کند. چه شده است که قوانین اعضای ستاد و کارگزاران انتخابات هرگز نباید به بحث انتخابات علاقه مند شوند در حالی که سعیدی با ثبت نام به این انتخابات علاقه کامل دارد و در عمل نیز این قانون را زیر پا گذاشته است.

از سوی دیگر شایعات و اخباری مبنی بر بازنشستگی کیکاوس سعیدی، دبیرکل فعلی و کاندیدای ریاست جمهوری کمیته ملی المپیک و با توجه به اینکه کمیته ملی المپیک یک نهاد عمومی غیردولتی است و قانون در لیست موجود است، منتشر شد. مؤسسات و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب 4/1373 19 در این خصوص روشن است، لذا ادامه حضور هر فرد در کمیسیون پس از بازنشستگی از سمت های اجرایی تخلف آشکار است زیرا قانون منع به کارگیری بازنشستگان را منع کرده است. تمام اشتغال بنابراین حضور وی در NOC با هر عنوان غیرقانونی تلقی می شود.

از سوی دیگر او مدعی است که با سمت ریاست فرهنگستان وارد انتخابات شده و ثبت نام کرده است، اما از این نظر حضورش از اساس اشکال دارد. بر اساس قانون، هم سمت دبیرکلی کمیسیون و هم ریاست فرهنگستان، سمت رسمی محسوب می شود و فرد نمی تواند همزمان دو سمت رسمی داشته باشد. در واقع طبق قانون، سعیدی نمی تواند همزمان دو سمت رهبری رسمی و قانونی را در کمیسیون داشته باشد، زیرا تصدی دو سمت علاوه بر ایجاد تضاد منافع، رسماً مضاعف تلقی می شود و طبق ضوابط حضور افراد دارای شغل دوگانه در پست های مدیریتی سازمان بازرسی و استخدامی ممنوع است. بنابراین حضور سعیدی در ریاست فرهنگستان رسما غیرقانونی و غیرقانونی است و او مدعی است با این پست غیرقانونی در انتخابات ثبت نام کرده است.

از سوی دیگر طبق آخرین اخبار سایت رسمی کمیته ملی المپیک، کیکاوس سعیدی همچنان سرپرست آکادمی است و سرپرستان آنها طبق آیین نامه انتخابات از شرکت و رای دادن در انتخابات منع شده اند. مثل فدراسیون های فوتبال و وزنه برداری. با این حال، کاندیداتوری سعیدی برای این کرسی مشکوک و مبهم است، زیرا دبیرکل عضو مجمع نیست و تنها راه سعیدی برای نامزد شدن از طریق فرهنگستان بوده است.

به نظر می رسد انتخابات کمیته ملی المپیک خیلی زودتر از حد انتظار وارد فضای حاشیه ای شده و عدم حضور رئیس این کمیته در ایران به دلیل حضور در بازی های همبستگی کشورهای اسلامی در قونیه بر این موضوع افزوده است. تایید صلاحیت ها و مدارک مطابق با مفاد قوانین مصوب IOC حداقل انتظار جامعه ورزش و حداقل تعهد کارکنان برای اجرا و بررسی فرآیند گزینش خواهد بود. البته اگر به بهانه های واهی انتخابات به تعویق نیفتد!


ادامه مطلب؛

دیدگاهتان را بنویسید