جان بولتون: تلاش جو بایدن برای بازگشت به برجام به روابط آمریکا آسیب رسانده است

جان بولتون: تلاش جو بایدن برای بازگشت به برجام به روابط آمریکا آسیب رسانده است

روز جدید جان بولتون تلاش های جو بایدن برای ورود مجدد به برجام را عامل آسیب رساندن به روابط آمریکا با همه دوستانش در خاورمیانه و با اسرائیل می داند.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه ای گفت: تلاش جو بایدن برای ورود مجدد به برجام به روابط آمریکا با همه دوستانش در خاورمیانه و اسرائیل آسیب جدی وارد کرده است و ایران تهدید اصلی برای این کشور است. صلح و امنیت در این منطقه است.

بولتون همچنین استدلال کرد که تغییر در سیاست مهاجرتی ایالات متحده نشان می‌دهد که کاخ سفید در تلاش است تا تأثیر لیست سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی کاهش دهد.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا درباره ادعای رسانه ها مبنی بر تغییر رویه قبلی واشنگتن در خصوص ورود ایرانیانی که خدمت سربازی خود را به پایان رسانده اند، گفت: به نظر من این تصمیم بسیار فاجعه آمیزی است. من این تصمیم را به تلاش دولت آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای نسبت می دهم.

وی تصریح کرد: این نشانه دیگری از زانو زدن دولت آمریکا در مقابل ایران است و به همه تروریست ها در سراسر جهان این پیام را می دهد که آمریکا قدرت پایداری ندارد.

برخی رسانه ها مدعی شدند که وزارت امور خارجه و امنیت داخلی آمریکا بیانیه ای برای اصلاح رویه قبلی دولت آمریکا مبنی بر ممانعت از ورود ایرانیانی که دوره سربازی خود را به پایان رسانده بودند، صادر کرد.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که هدف از صدور این اطلاعیه جلوگیری از ورود اتباع افغانی که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب نمی شوند اما در گذشته از ورود آنها به آمریکا جلوگیری شده است، نیست. .

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به جاست نیوز گفت: این اقدام به دولت ایالات متحده اجازه می دهد تا به نیازهای حفاظتی افغان هایی که تهدیدی برای امنیت ملی یا عمومی ایالات متحده نیستند، پاسخ دهد.

ادعاهای بولتون در حالی مطرح می شود که دولت جو بایدن که خود درگیر بحران انرژی شده است و علیرغم ادعای رویکرد دیپلماتیک در قبال جمهوری اسلامی ایران، با اعمال تحریم های جدید ضدایرانی و نام بردن از افراد و شرکت های خصوصی در مقابله با تحریم ها تلاش می کند خواسته های خود را برآورده کند. فهرستی که از طریق تحریم ها و فشار بیشتر بر سر میز مذاکره بر تهران تحمیل شده است.

تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با مقامات دولت بایدن، از جمله رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، جلسه غیرعلنی برگزار کرد تا طرح موسوم به طرح B برای ایران و مذاکرات در وین اما سناتورها پس از آن جلسه اذعان کردند که دست کاخ سفید خالی است.

مذاکرات قطر در روزهای 7 و 8 ژوئیه و پس از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با کمک اتحادیه اروپا انجام شد. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رادیو ملی عمومی آمریکا (NPR) گفت که مذاکرات با قطر فرصتی تلف شده است.

ادعای روبرت مالی در حالی مطرح شد که حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گوی تلفنی با همتای فرانسوی خود گفت که برای رسیدن به نقطه پایانی یک توافق خوب و باثبات جدی و صادق هستیم و همیشه در مذاکرات، نظرات مثبت خود را مطرح کردیم. گفت: اما طرف آمریکایی بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید