جزئیات افزایش قیمت کارخانه خودرو / تراز بازار خودرو

جزئیات افزایش قیمت کارخانه خودرو / تراز بازار خودرو

نایب رئیس شورای رقابت ضمن اعلام جزئیات افزایش قیمت فروش کارخانه ای خودروها، تاکید کرد: دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری موجب افزایش تولید و در نتیجه آرامش بازار می شود.

محمود دودانگه با بیان اینکه آیین نامه بازار خودروهای سواری سال گذشته به تصویب شورا رسید، گفت: این آیین نامه در هفته های گذشته در کارگروه خودرو شورای رقابت با حضور تمامی دستگاه های ذیربط بررسی شد. در این راستا معاونت حمل و نقل وزارت ایمنی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نقش بسزایی داشته و جلسات مختلفی با خودروسازان و انجمن های تولیدکنندگان، واردکنندگان و قطعه سازان برگزار شده است. تولیدکنندگان و اجرای مصوبه با تعامل و همکاری انجام شود.دستگاه های مربوطه باید به نحو مقتضی ساخته شود.

وی ادامه داد: در یکی از بندهای بخشنامه تاکید شده بود که برای تعیین قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی، قیمت خودروهای مشابه خارجی در نظر گرفته شود. به همین منظور شورای رقابت یک موسسه تحقیقاتی و تخصصی را برای این منظور انتخاب کرد. وظیفه موسسه مذکور انتخاب خودروهای مشابه خارجی به منظور ایجاد فرصت مقایسه و بررسی میزان رقابت پذیری خودروهای تولید داخل بوده است. برای این منظور از سوی دانشکده خودرو کمک هایی صورت گرفت.

نایب رئیس شورای رقابت با بیان اینکه صورت های مالی حسابرسی شده شش ماهه اول یک هزار و 401 خودروساز در اختیار سازمان امداد قرار گرفت، گفت: بر اساس صورت های مالی، محاسبات لازم انجام و جلسات مختلف خودروسازان برگزار شد. تشکیل گروه هایی جهت بررسی و اجرای دستورالعمل ها و در نهایت جمع بندی قیمت تهیه و به تصویب شورای رقابت رسید. البته این مصوبه فقط مربوط به خودروهای تولید داخل است که عمدتاً از محصولات ایران خودرو و سایپا هستند و تحقیقات در خصوص خودروهای مونتاژ شده همچنان ادامه دارد.

دودانگه افزود: لازم به ذکر است که در سال های اخیر متغیرهای موثر بر هزینه های تولید از جمله نرخ ارز، سطح دستمزد و قیمت تمام شده نهاده های تولید افزایش یافته است که این افزایش هزینه ها در صورت های مالی خودرو مشهود است. تا زمانی که قیمت کارخانه خودروها متناسب با این هزینه ها افزایش پیدا نکند. بنابراین افزایش قیمت کارخانه ای خودرو باعث آرامش بازار خودروهای سواری می شود زیرا افزایش تولید را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه خودروسازان قول افزایش تولید را متناسب با افزایش قیمت کارخانه ای محصولات خود داده اند، گفت: شورای رقابت و وزارت امنیت به طور مستمر بر این افزایش تولید نظارت خواهند کرد. همچنین در چارچوب بخشنامه‌های شورای رقابت، تسهیل واردات برای رقابت‌پذیری صنعت خودرو ضروری است و به‌طور مستمر رصد می‌شود، بنابراین انتظار داریم با اجرای بخشنامه‌ها، از یک سو، تولید خودروسازان به‌عنوان یک‌سره در این بخش‌ها رصد شود. افزایش می یابد و از سوی دیگر نه تنها قیمت خودروها در بازار افزایش نمی یابد. بلکه باید شاهد همگرایی قیمت کارخانه و بازار باشیم و در نهایت بازار خودرو به تعادل برسد و از سوی دیگر انگیزه ای برای گمانه زنی و سرمایه گذاری در صنعت خودرو وجود نداشته باشد.

دودانگه تاکید کرد: میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا 35 درصد و محصولات ایران خودرو کمی بیش از 35 درصد خواهد بود. این موضوع در جلسه اخیر شورای رقابت به اتفاق آرا تصویب شد و مراحل ابلاغ به وزارت ایمنی و موتورسازان در حال انجام است. بدیهی است پس از ابلاغ مصوبه، روند اجرای قطعنامه باید آغاز شود.

وی تاکید کرد: با اجرای مصوبه شورای رقابت در مورد تنظیم بازار خودروهای سواری انتظار می رود کاربران نهایی دسترسی آسان تری به محصولات مورد نظر با قیمت مناسب تری داشته باشند. از سوی دیگر تولیدکنندگان باید انگیزه بیشتری برای توسعه تولید و ارتقای کیفیت داشته باشند و در نهایت سهامداران انگیزه بیشتری برای سرمایه گذاری در این صنعت داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید