تامین نشدن نیاز بازار خودرو به دلیل ناکارآمدی در تولید و واردات/ قیمت های بورس از دیدگاه خریداران قیمت کارخانه محسوب می شود.


ساعت: 08:14
تاریخ انتشار: 1301/09/30
کد خبر: 1918969

بیش از چهار ماه از ابلاغ مقررات واردات خودرو می گذرد. اما علیرغم وعده های فراوان هنوز خبری از اجرای آن در بازار نیست و تاخیر در اجرای این طرح در کنار عدم تولید کافی برای رفع نیاز بازار، افزایش مجدد را در پی داشته است. قیمت خودرو در این روزها و تداوم روند فعلی تاثیری جز افزایش نارضایتی ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، این روزها تقاضا در بازار خودرو به صورت تصاعدی است و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز در یک ماه اخیر باعث رشد سریعتر قیمت خودرو نسبت به قبل شده و متاسفانه ، این روزها شاهد ادامه روند رو به رشد هستیم.قیمت مستمر است.


بازار خودرو در آستانه عید و روند افزایش تقاضا



تجربه نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها در آستانه بایرام در سال‌های اخیر در رقم بالایی تثبیت شده و کاهشی نداشته است و مردم امروز بیم آن را دارند که این موضوع در مورد نرخ ارز نیز صدق کند و این افزایش قیمت باعث تسریع در سایر کالاها شود.

بیشتر بخوانید:
آیا بازار خودرو همچنان در نوسان است/ شهوت و میل کاذب رو به زوال است؟

همه اینها در حالی است که آخرین توجیه افزایش قیمت خودرو، افزایش دستمزدها بود که علاوه بر افزایش قیمت کارخانه، این افزایش قیمت بازار را نیز تحت تاثیر قرار داد؛ در حالی که این افزایش قیمت باعث افزایش قیمت خودرو شد. اما مشکل زمانی بدتر شد که افزایش قیمت ارز مجددا منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار شد و حتی عرضه این محصول در بورس نیز موثر نبود و تاثیری در کاهش قیمت نداشت. قیمت بر خلاف پیش بینی های انجام شده

دلیل دیگر افزایش قیمت این است بازار خودرو ایران این روزها تشنه شدید است و وعده های خوشایند واردات محقق نشده و کارشناسان امیدوارند با روند فعلی واردات تبدیل به رانت جدیدی برای گروه خاصی نشود و در صورت تحقق وعده ها بازار آرام شود.


بازار خودرو متاثر از گرانی ارز و کاهش عرضه تولیدکنندگان داخلی است



سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران در این خصوص به شبکه راه دانا گفت: بازار خودرو در ماه گذشته به شدت تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و کاهش عرضه تولیدکنندگان داخلی قرار گرفت، به طوری که قیمت خودروی 206 تیپ دو از حدود 400 میلیون تومان به 550 میلیون تومان افزایش یافت. دنا اتوماتیک از 500 میلیون تومان به بیش از 600 میلیون تومان رسید.

وی افزود: با وجود اینکه قیمت خودرو در سال جاری یک بار در اردیبهشت ماه افزایش یافت، اما این افزایش تا شهریور به کندی ادامه داشت. اما از شهریور به بعد افزایش قیمت خودرو شتاب بیشتری گرفته و اخیرا نیز شاهد افزایش روزانه قیمت خودرو در بازار هستیم.

موتمنی با اشاره به بورس گفت: زمانی که خودروی 207 وارد بورس شد و قیمت آن از 215 به 315 میلیون تومان رسید، قطعا تاثیر روانی بر بازار خودرو گذاشت. عوامل موثر بر قیمت خودرو نه تنها تاثیر مثبتی بر بازار داشته، بلکه التهاب را نیز افزایش داده است بازار خودرو آنها نیز بودند


35 درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته



وی تصریح کرد: از آبان ماه امسال نسبت به پارسال حدود 35 درصد قیمت خودرو افزایش یافته است، دولت امروز باید به این نتیجه برسد که اگر می خواهد هرج و مرج باشد. بازار خودرو یا حتی صنعت خودرو را کنترل کنند، در وهله اول باید عرضه و واردات را به میزانی که نیاز بازار برآورده شود افزایش دهند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران نیز گفت: امروز قیمت های عرضه شده در بورس از نظر خریداران کارخانه ای محسوب می شود با این تفاوت که قیمت های عرضه شده در بورس بالاتر از قیمت کارخانه است و این مشکل بر افزایش قیمت های بازار نیز تأثیر می گذارد.


ادامه روند فعلی در بازار خودرو جز نارضایتی فزاینده نتیجه ای ندارد



به گزارش را دانا؛ بر اساس واقعیات و تحقیقات بازار نشان می دهد که از هفته گذشته قیمت ها روند صعودی داشته است که ادامه این روند در شرایط فعلی و با توجه به بازار خودرو شب عید به هیچ وجه منطقی و اصولی نیست و اگر روند فعلی تولید و عرضه اصلاح نشود و واردات این شرایط باعث شود افزایش نارضایتی انسان شدن

دیدگاهتان را بنویسید