جزئیات برنامه پرسروصدای بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز/ خرید 5000 یورویی با نرخ دولتی برای چه کسانی امکان پذیر است؟

جزئیات برنامه پرسروصدای بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز/ خرید 5000 یورویی با نرخ دولتی برای چه کسانی امکان پذیر است؟

خرید پنج هزار یورویی به عنوان فرصتی برای کاندیداهای ارز سهمیه ای و سایر کاندیداها تحت عنوان تامین نیازهای اساسی مهمترین عامل اقتصادی تاثیرگذار بر بازار در هفته آینده خواهد بود.

خرید 5000 هزار یورو سهمیه ارزی تحت عنوان تامین نیازهای اساسی در شعب منتخب پنج بانک دولتی از روز شنبه 8 باخمن امکان پذیر می شود. افزایش سقف فروش سهمیه ارز به 5000 یورو و حذف سامانه نوبت دهی آنلاین در بازار ترکیبی دو راهکار مکملی است که بانک مرکزی انتظار دارد دلار را عاقلانه تر کند. در همه این سیاست‌های ارزی، هیچ نشانه‌ای از زور و تهدید دیده نمی‌شود، هیچ‌کس محدودیت دلاری نکشیده است و احتمالاً این بار صحبتی از گرفتن و توقف نخواهد بود. در عوض تصمیم گرفته اند از همان سطح قیمتی که بازار آزاد سنگرهای خود را تشکیل داده به دلار فشار بیاورند و با افزایش عرضه دلار و تقسیم خریداران بر اساس نیازشان به اسکناس، بر بازار و قیمت دلار تاثیر بگذارند. خوشبینانه به نظر می رسد، درست است؟

افزایش پنج هزار دلاری سهمیه ارزی

به گزارش فرارو، خرید پنج هزار یورویی به عنوان گزینه برای کاندیداهای ارز سهمیه ای مهمترین عامل اقتصادی تاثیرگذار بر بازار در هفته آینده خواهد بود. بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، مردم می توانند به جای سهمیه 2 هزار یورویی، اسکناس را تا سقف 5 هزار یورو یا معادل آن به قیمت بازار ارز از صرافی ها خریداری کنند. سهمیه ارزی به هر ایرانی سالی یکبار تعلق می گیرد. پیش از این متقاضیان خرید ارز سهمیه ای باید قبل از مراجعه به صرافی در سامانه اینترنتی ثبت نام و نوبت آنلاین می گرفتند. اما این شرط نیز حذف شده است چرا که تجربه نشان داده در هفت ماه گذشته سامانه دریافت سفارش آنلاین در بازار ارز برخلاف انتظار، کند و سنگین بوده است.

سهمیه خرید ارز سالانه قبل از ابلاغ بخشنامه جدید برای هر نفر دو هزار یورو (معادل دو هزار و 200 یورو) بود. گروهی که در ماه های اخیر سهمیه سالانه خود را دریافت کرده اند مشمول بخشنامه جدید نخواهند شد و برای دریافت سقف جدید پنج هزار دلاری باید حداقل تا اوایل سال 1402 منتظر بمانند. بر اساس اعلام بانک مرکزی، هر فرد بالای ۱۸ سال با داشتن کارت ملی و شماره تلفن همراه به نام خود می تواند با مراجعه به صرافی تا سقف پنج هزار یورو اسکناس دریافت کند. اگر کسی دلار می‌خواهد می‌تواند معادل دلار آن سهمیه را سفارش دهد یا هر ارزی را که نیاز دارد تحویل بگیرد. سهمیه پنج هزار دلاری سالانه به قیمت سامانه در بازار ارز به فروش می رسد. قیمت دلار و یورو در پایان هفته منتهی به 7 باخمن در سامانه بازار ارز به ترتیب 42 هزار و 610 تومان و 48 هزار و 775 تومان بود. صرافی ها در نهایت اجازه دارند برای فروش ارز سهمیه ای، نیم درصد سود به آخرین قیمت بازار ارز اضافه کنند.

سامانه نوبت دهی آنلاین خرید ارز سهمیه ای حدود هفت ماه پیش متولد شد. در آن زمان قرار بود صف های طولانی و انتظار طولانی متقاضیان خرید ارز با استفاده از این سامانه کاهش یابد، اما تجربه نشان داد که سامانه نوبت دهی آنلاین از عهده وظایف خود بر نمی آید. گزارش های اخیر نشان می دهد که به دلیل عدم هماهنگی در کار نیروهایی که قرار بود نظم و انضباط را به نظام برسانند، کارایی آن به شدت کاهش یافته است.

پیش از بخشنامه جدید بانک مرکزی، متقاضیان خرید ارز سهمیه ای باید به سامانه آنلاین بازار ارز ایران به نشانی my.ice.ir مراجعه می کردند. صرافی با تایید درخواست و محاسبه تعداد خریداران، سفارش خرید خود را از بازار ثبت کرد و توانست با ثبت سفارش به درخواست مشتری پاسخ دهد. از آنجایی که همه این فعل و انفعالات در سامانه صورت گرفت، قیمت و سهمیه خرید ارز به وضوح مشخص شد، اما این سیاست شیک و صیقل خورده در عمل شکست خورد و در طول هفت ماه عمرش، سیستم یا مدام قطع می شد یا پیامک. پیام‌ها، دیر رسیده یا تبادل می‌کنند. با فشار دادن باجه رد، فقط آب می نوشند و متقاضیان را ناامید به خانه می فرستند.

به همین دلیل بانک مرکزی تصمیم جسورانه ای گرفت و اعلام کرد برای جلوگیری از ایجاد صف های طولانی در مقابل صرافی ها، سامانه آنلاین بازار ارز را خارج می کند. در عوض، متقاضیان همچنان می توانند با مراجعه به صرافی های مجاز و ارائه کارت ملی، درخواست خرید ارزی سهمیه خود را داشته باشند. صرافی ها باید به این درخواست ها پاسخ دهند و با ثبت اطلاعات شخصی متقاضیان در سامانه، اسکناس را در قالب سهمیه خرید ارز سالانه به متقاضی بفروشند. گزینه های دیگری مانند دسترسی به نزدیکترین صرافی نزدک توسط محل سکونت فرد، اطلاع از زمان مراجعه به صرافی و زمان تقریباً نیم ساعته برای تکمیل معامله پیش روی متقاضیان نیست. در عوض بانک مرکزی انتظار دارد افزایش سهمیه سالانه خرید ارز و حذف بخشی از فرآیندهای بروکراتیک به افزایش سرعت معاملات کمک کند و برای ایجاد طرح ب برای موفقیت این سیاست، دست صرافی ها باز است. خرید اسکناس و فروش آن به نامزدها.

افزایش سهمیه و حذف سامانه نوبت دهی آنلاین می تواند منجر به تشکیل مجدد صف در صرافی ها شود، بنابراین بانک مرکزی به پنج بانک دولتی اجازه داده است تا برای تسریع در عرضه اسکناس و توزیع ارز در میان صرافی ها، خود را برای یک دسته دیگر از متقاضیان آماده کنند. مردم.

بیشتر بدانید در پایان هفته منتهی به هفتم باخمن، قیمت دلار به حداقل 41 هزار و 730 تومان و حداکثر به 42 هزار و 610 تومان رسید. آخرین معاملات در بازار ترکیبی نیز با 42 هزار و 226 تومان انجام شد. قیمت یورو در بازار آزاد به ترتیب با کف و سقف 47 هزار و 624 تومان و 48 هزار و 775 تومان مواجه شد، اما قیمت یورو در بازار متشکل باید 46 هزار و 228 تومان محاسبه شود.

امکان خرید 5000 یورو در پنج بانک دولتی

امکان خرید سهمیه سالیانه ۵ میلیون یورویی ارز از روز شنبه ۸ بهمن ماه در شعب منتخب بانک‌های ملی، ملت، تجارت، سپه و صادرات ایران وجود دارد، اما در بخشنامه به صراحت تاکید شده است که این بانک‌ها صرفاً ارز را تحت عنوان «فروش ارز» انجام می‌دهند. تامین مایحتاج (کد 56)» انجام می شود. این بدان معناست که همه نمی توانند به بانک بروند و خوشحال با یک دسته اسکناس یورو بیرون بروند.

خرید 5000 یورو بر اساس قوانین بانک مرکزی تحت عنوان تامین نیازهای اساسی که هنوز مشخص نشده است امکان پذیر است. پیش از این با موضوع تامین نیازهای خدماتی مواجه بودیم که درباره توزیع ارز برای مسافران، بیماران متقاضی درمان در خارج از کشور، دانشجویان در حال تحصیل در خارج از کشور، شرکت های هواپیمایی ایرانی، شرکت های بیمه ایرانی، شرکت در نمایشگاه های خارجی، هزینه های حقوق و مزایای خارجی ها بود. کار در ایران، رانندگان ترانزیت، برگزاری همایش های بین المللی و اعطای جشنواره ها، آزمون های علمی و گواهینامه های بین المللی، خرید حق پخش فیلم، فرصت های آموزشی، حق عضویت و ثبت نام در سازمان های بین المللی و انتشار مقالات علمی، شرکت های اعزام کننده زائر عتبات عالیات. و عمره به صورت انفرادی، ثبت نام آزمون های بین المللی، هزینه های حقوقی پرونده های خارجی، هزینه های عضویت در شبکه های اطلاعاتی، شرکت در دوره های آموزشی و پژوهشی خارج از کشور، شرکت در آزمون های علمی و تخصصی خارج از کشور، خدمات کنسولی سفارتخانه های خارجی، ح هزینه های ارزی شرکت های مسافرتی و گردشگری، هزینه های حمل و نقل، ترانزیت و توزیع مرسولات پستی و تبدیل موجودی به ریال ناشی از خرید ارز و ارز ماموریت ذکر شد. خرید 5000 یورویی از این طریق احتمالا ربطی به راه اندازی سامانه نخاده که محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی وعده داده بود، ندارد. بنابراین حداقل تا ظهر امروز باید منتظر اعلام جزئیات پیرامون این خبر باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید