برنامه های جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و سکه


ساعت: 16:28
تاریخ انتشار: 08/12/1401
کد خبر: 1908165

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در هر صورت فرض بر این است که ارزهای پرطرفدار به دلیل ذخایر بسیار خوب عرضه شده و در بازار قابل استفاده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بانک مرکزی، صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: البته در حال حاضر در سامانه نیما عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است. به عنوان مثال از ابتدای سال تا دیروز حدود 26.5 میلیارد دلار در سامانه نیما معامله شد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 67 درصد افزایش عرضه و معاملات در سامانه مذکور داریم.
وی ادامه داد: همچنین مجموع عرضه ارزی کشور برای واردات در مدت مذکور بالغ بر 38.5 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد رشد داشته است. در حوزه اسکناس، حجم معاملات اسکناس 1.5 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است. بنابراین از نظر عرضه وضعیت مطلوبی داریم و مشکل خاصی در حوزه عرضه ارز وجود ندارد.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: به هر حال قرار است ارزهای رایج به دلیل ذخایر بسیار خوب عرضه شوند و در بازار قابل استفاده باشند.

رئیس کل بانک مرکزی استقبال صادرکنندگان در بازار ارز را نیز بسیار خوب عنوان کرد و افزود: صادرکنندگان در حال حاضر بسیاری از ارزها را به صورت توافقی در بازار عرضه می کنند و مشکلی برای تامین اسکناس و حواله وجود ندارد. به گفته صالح آبادی، بانک مرکزی بر سامانه نیما و سامانه صرافی آنلاین نظارت کامل و نظارت دقیق دارد.

وی با بیان اینکه از هفته آینده سامانه صرافی آنلاین به منظور تسهیل در ارائه خدمات به متقاضیان فعال می شود، تصریح کرد: کسانی که تمایل دارند به جای مراجعه حضوری به صرافی ها از طریق سامانه راه اندازی شده آنلاین اقدام به خرید ارز کنند. این است که می توانند درخواست های خود را به صورت آنلاین به صرافی مورد نظر خود ارسال کنند و پس از احراز هویت شخصاً مراجعه کرده و ارز خود را دریافت می کنند و دسترسی آسان که یکی از نکات اصلی ما است نیز امکان پذیر است.

ورود بخش خصوصی به ضرب و عرضه سکه بهار آزادی با نظارت بانک مرکزی

علی صالح آبادی گفت: با توجه به حباب موجود و درخواست فعالان بخش خصوصی از بانک مرکزی، مقرر شد طلای آب شده تهیه و سپس به سکه تبدیل شود و در بازار عرضه شود. بنابراین بنا به تقاضای فعالان بخش خصوصی در این حوزه، کارگروه ویژه ای در بانک مرکزی تشکیل شد که زیر نظر بانک مرکزی خواهد بود و البته این کار توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

عرضه سکه بهار آزادی از هفته آینده

رئیس کل بانک مرکزی از انتشار گواهی بانک مرکزی سکه از هفته آینده خبر داد و گفت: این اوراق معاف از مالیات است و با سررسید ۶ ماهه در بورس منتشر می شود. قیمت تسویه سکه بهار آزادی، قیمت روز سکه و معاملات ثانویه آن در بورس امکان پذیر است. بنابراین، این اوراق ابزار جدیدی است که می تواند به اشخاص حقوقی فروخته شود و به تعادل بازار کمک کند.

لایحه دولت مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی ارائه شد

وی همچنین به موضوع مالیات بر سود سپرده های اشخاص حقوقی در بانک ها پرداخت و گفت: در جلسه روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد افزایش یابد. هزینه های منابع تجهیزات و سود سپرده ها در شبکه بانکی، لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر اصلاح این قانون با همکاری مجلس باید به صورت ویژه پیگیری شود.



علی صالح آبادی در خصوص جزییات لایحه مورد بحث و پیامدهای آن خاطرنشان کرد: با توجه به ارسال لایحه مورد بحث به شورای اسلامی، مقرر شد این موضوع به صورت جدی پیگیری شود و با کمک مجلس، مالیات بر سود نیز پیگیری شود. در خصوص سپرده‌های شرکت‌ها از بودجه 1401 حذف شد، زیرا این لایحه تاکنون تاثیری بر درآمد دولت نداشته است و از این رو می‌توان نگرانی فعالان بخش حقوقی را برطرف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید