به زودی ابزار جدید بانک مرکزی در حوزه بازار ارز معرفی شد/ تقاضا برای ارز کاهش یافت


ساعت: 18:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910959

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حجم عرضه این بانک در بازار ارز افزایش یافته و از سوی دیگر تقاضا کاهش یافته است، گفت: مردمی که نگران نوسانات بازار ارز هستند و اقدام به خرید ارز می کنند. ارز به همین دلیل باید بدانید که از روزهای آینده در حال معرفی جدید در این زمینه هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بانک مرکزی علی صالح آبادی در گروه خبرنگاران و در تشریح جلسه امروز (دوشنبه 2 آبان ماه) کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی که به منظور بررسی برنامه دولت سیزدهم برای مدیریت ارز تشکیل شد. به بازار آمد و با توجه به آخرین شرایط بازار تصمیمات مناسبی اتخاذ کرد، بود تصریح کرد: جلسه بسیار خوبی با حضور اعضا و رئیس کمیسیون اقتصادی داشتیم که در آن در خصوص نوسانات بازار ارز و دلایل آن توضیحاتی ارائه شد. برای آن و نمایندگان نیز راه حل هایی را پیشنهاد کردند.

وی در خصوص رفع نگرانی مردم از نوسانات نرخ ارز گفت: افرادی که نگران نوسانات بازار ارز هستند و به همین دلیل اقدام به خرید ارز می کنند باید بدانند که در روزهای آینده ابزار جدیدی در این زمینه معرفی خواهیم کرد تا بتوانند خرید کنند. اوراق قرضه ای که برای خرید پست شده اند و دیگر لازم نیست نگران آن باشید. خریداران می توانند اوراق قرضه بانک مرکزی را در سررسیدهای مشخص بفروشند. جزئیات این ابزار جدید امروز یا فردا منتشر می شود و ممکن است نگرانی مردم را برطرف کند.

تقاضا برای ارز کاهش یافته است

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی، خوشبختانه امسال به دلیل اینکه ارز ترجیحی حذف شده و دیگر این نوع ارز را نداریم، گفت: در سال جاری به دلیل اینکه ارز ترجیحی حذف شده است. عرضه بانک مرکزی به بازار در حالی افزایش یافته که تقاضا برای ارز کاهش یافته است، وی افزود: در گذشته کالاها با نرخ ارز 4200 تومانی وارد می شد و بعضاً به کشورهای دیگر قاچاق می شد. ک

صالح آبادی تاکید کرد: کاهش تقاضای ارز و افزایش عرضه بانک مرکزی باعث شده تا بانک مرکزی بیش از یک میلیارد دلار ارز به بازار عرضه کند.

وی ادامه داد: این میزان عرضه شامل عرضه به بانک مرکزی، صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی می شود، در حالی که معمولا یک سوم یا یک چهارم ارز عرضه شده در بازار معامله می شود که نشان دهنده بهبود عرضه ارز در بازار است. بازار.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار متشکل ارز این امکان را برای صادرکنندگان غیرنفتی که ارز خود را به صورت اسکناس می فروشند، به راحتی به فروش رسانده و تعادل را در این بازار رعایت کنند.

صالح آبادی تصریح کرد: امیدوارم با حضور و مدیریت بانک مرکزی در بازارهای مختلف از جمله اسکناس و حواله و همچنین کمک صادرکنندگان شاهد آرامش بیشتری در بازار باشیم.

مقررات تسهیل تعهدات ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان در دستور کار دولت است

وی با توجه به اینکه پیش از این بانک مرکزی در کمیسیون های مجلس قول داده بود که برای تعهدات ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تسهیلات ارائه شود، گفت: مصوبه ای در این زمینه تهیه شده و در دستور کار هیات دولت قرار دارد. با تصویب این آیین نامه به تصویب خواهد رسید. ما می توانیم بیشتر از همیشه کمک کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: کاری که در حال حاضر انجام می دهیم و در آینده بهبود خواهد یافت این است که صادرکنندگان بتوانند ارز حاصل از صادرات خود را به طرق مختلف به چرخه تجاری کشور بازگردانند. آنها می توانند بخشی از ارز خود را در سامانه نیما و بخشی دیگر را در بازار ارز اختصاص دهند و حتی بخشی از ارز را به جای صادرات به واردات اختصاص دهند یا برای تسویه بدهی ارزی خود هزینه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید