جزئیات بسته خط مشی حفاظت از مستاجر


ساعت: 18:46
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877388

در جزئیات بسته سیاستی مصوب جلسه شورای عالی نیروهای مسلح آمده است که افزایش سقف تمدید اجاره بها در سال 1401 در تهران و کلانشهرها 25 درصد و در سایر شهرها حداکثر 20 درصد بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست سران قوا که روز شنبه 26 خردادماه با حضور سران قوا و به سرپرستی سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، بسته ای از سیاست های مصوب شورای عالی حقوقی. در سال 1401 تصویب شد.

سران سه قوه در جلسه فوق تاکید کردند که سیاست ها و اقدامات لازم برای مدیریت حوزه مسکن باید سریعتر اجرا شود و در عین حال دو فوریت طرح پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی در اولویت تصویب قرار گیرد. .

بر این اساس، با توجه به افزایش چشمگیر اجاره بها واحدهای مسکونی در بهار 1401 و چشم انداز رشد آن در اواخر سال جاری و با توجه به شروع فصل واگذاری مستاجران و عدم حمایت مالی کافی جامعه مستاجران در شرایط بحران اقتصادی، از سوی دیگر با توجه به افزایش چشمگیر اجاره بهای واحدهای مسکونی در بهار سال 1401، چشم انداز رشد آن در اواخر سال جاری نیز وجود دارد. تعیین سقف اجاره استثنائات و مشوق های مربوطه به شرح زیر ارائه می شود.

ماده 1- کلیه قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در سال 1401 پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه به صورت خودکار برای مدت یک سال و حداکثر به نرخهای ذیل نسبت به قراردادهای موجود تمدید می شود.

شهر تهران و سایر کلانشهرها 25 درصد و سایر مناطق شهری 20 درصد است که در تبصره این ماده نیز توافق موجر و مستاجر با نرخهای کمتر از فوق بلامانع است.

در ماده 2 نیز آمده است: استثنائات تمدید خودکار اجاره به شرح زیر است:

1- در صورتی که مالک ملک یا مورد اجاره را فروخته و قرارداد بیع را در سامانه ثبت معاملات ملکی به ثبت رسانده و کد رهگیری دریافت کرده باشد و همچنین اطلاعات ملک را در سامانه املاک ثبت کرده باشد. املاک و مسکن.

2- در صورتی که مالک درخواست پروانه ساختمانی از مراجع ذیربط جهت تخریب، بازسازی یا تعمیر داده باشد.

3- در صورتی که مستاجر در مدت اجاره قبلی با تصمیم مرجع قضایی (شورای حل اختلاف) به تعهدات خود عمل نکرده باشد.

4- عدم قبول افزایش مبلغ اجاره بها برابر درصدهای مصوب مستاجر.

5- در صورتی که فرزند مالک دارای عقد رسمی بوده و با تشخیص مقام قضایی باید در آپارتمان اجاره ای سکونت داشته باشد.

6- در صورتی که مالک فقط یک واحد مسکونی در همان شهر داشته باشد و نیاز به سکونت وی در این ملک مورد تایید مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) باشد. در مواردی که مالک دارای چندین واحد مسکونی در یک شهر باشد، فقط برای یکی از واحدهای مسکونی می تواند درخواست سکونت کند و رای مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) فقط برای همان بلوک مورد تقاضا صادر می شود.

در تبصره 1 نیز آمده است: ملاک رسیدگی و قانونی شدن اختلاف اجاره بین موجر و مستاجر در محاکم (شورای حل اختلاف) اطلاعات ثبت شده در سامانه کد رهگیری و املاک و مسکن است.

در تبصره ۲ نیز تاکید شده است: مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) مکلفند در اسرع وقت و حداکثر ظرف مدت یک ماه به اختلافات رسیدگی و رأی صادر کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید