جزئیات بسته حمایتی مستاجر / اعتبار سپرده مسکن دائمی اعلام شد

جزئیات بسته حمایتی مستاجر / اعتبار سپرده مسکن دائمی اعلام شد

روز جدید مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی جزئیات مصوبه دولت برای حمایت از مستاجران را تشریح کرد.

پروانه اصلانی درباره جزییات بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی برای حمایت از مستاجران گفت: امروز بسته ای که وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی و کنترل بازار مسکن و اجاره و همچنین تشویق و ترغیب تهیه کرده است. مالکانی که قوانین فوق را در بخش اجاره مسکن رعایت می کنند، هیئت وزیران تصویب شد که به نظر می رسد نتایج خوبی داشته است.

وی افزود: در حوزه تسهیلات سپرده مسکن نیز قانونی وضع شد که هر ساله با ابلاغ وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی مبلغی به عنوان سپرده مسکن به مستاجران پرداخت شود. توسط آن وزارتخانه مشخص شده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: همچنین مقرر شد از کارت بانکی یارانه یا سهام عدالت متقاضیان وام و سپرده مسکن در صورت توانایی، ضمانت نامه بانکی اخذ شود. برای پرداخت اقساط این شیء بدون نیاز به وثیقه دیگر حتی گرفتن آنها ممنوع است.

به گفته اصلانی، در این بسته مقرر شد تسهیلات سپرده مسکن به دو صورت بازپرداخت اصل و سود یا صرفاً سود بازپرداخت شود. اما اصل وام باید در پایان سال به بانک بازگردانده شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت مشمولان ودیعه مسکن خانوارهای دارای مستاجر کم درآمد، دهک های یک تا سه، خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر و زوج های جوان است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مسکن وزارت راه و شهرسازی، یکی دیگر از محورهای بسته پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی که به تصویب هیأت وزیران رسید، ایجاد انگیزه برای مالکان برای رعایت ضوابط بود. سقف اجاره بها مصوب شورای هماهنگی اقتصادی سران کشور برای آنها معافیت های مالیاتی اعمال شود.

اصلانی به محور بعدی بسته پیشنهادی اجاره مصوب شورای دولت برای تعیین حق کمیسیون مشاوران املاک نگاه کرد و گفت: بر اساس این بسته، کمیسیون مشاوران املاک معادل ارزش معامله است که کمیسیون تقویم املاک بر اساس ماده 64 قانون مالیات های مستقیم هر ساله تعیین و اعلام می کند.

وی ادامه داد: سامانه های املاک مشاوران املاک به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل است و بر اساس کمیسیونی که این سامانه تعیین می کند، به طرفین معامله اعم از خرید و فروش و اجاره مسکن؛ کارمزد مشاوران املاک فقط با دستگاه پوزی نصب شده در دفتر مشاور املاک محاسبه می شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: کلیه خدمات مشاوران املاک منوط به ثبت معاملات در سامانه های املاک و مسکن کشور و اخذ کد رهگیری است. در غیر این صورت خانه خالی و مشمول مالیات خانه خالی شناخته می شود.

اصلانی تصریح کرد: در این بسته مقرر شد اتاق اصناف هر ساله مشاوران املاک را بر اساس شاخص هایی رتبه بندی کند که یکی از آنها رضایت طرفین معامله از خدمات مشاوران املاک است.

دیدگاهتان را بنویسید