مسکن چه بخشی از درآمد مستاجر را از بین می برد؟

مسکن چه بخشی از درآمد مستاجر را از بین می برد؟

آخرین آمار رسمی حاکی از آن است که ساکنان استان تهران تقریباً 48 درصد از درآمد خود را صرف خرید مسکن می کنند در حالی که این هزینه در کهگیلویه و بویراحمد زیر 19 درصد بوده است.

اشتراک در حراجی ها، مزایده ها، راه حل افزایش درآمد از مجموعه شما، موفقیت شما را با شرکت در مزایده تضمین می کند.
خرید اشتراک

فرارو- سهم مسکن از هزینه هر خانوار تهران از سوی مدیرکل راه و شهرسازی این استان ۷۰ درصد اعلام شده است. خلیل محبت خواه در حالی از این قیمت سرسام آور برای پایتخت نشینان صحبت کرد که از سال 1397 تاکنون آمار رسمی جدیدی از سوی وزارت راه و شهرسازی از سهم مسکن در هزینه خانوارهای ایرانی منتشر نشده است و آخرین آمار از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر نشده است. قدمت مرکز آمار در مورد این سوال به سال 1400 برمی گردد

به گزارش فرارو، بر اساس آخرین آمار رسمی سهم مسکن از مخارج خانوارهای ایرانی تقریباً 36 درصد است. گفتیم متوسط ​​چون ممکن است در برخی استان ها این قیمت کمتر یا بیشتر باشد. به عنوان مثال گزارشی که مرکز آمار ایران در سال 1400 منتشر کرده است نشان می‌دهد که ساکنان استان تهران تقریباً 48 درصد از درآمد خود را صرف خرید مسکن کرده‌اند و در این زمینه فشار بیشتری نسبت به سایر استان‌ها متحمل می‌شوند.

رتبه دوم مربوط به استان کرج و رتبه سوم مربوط به استان همدان است. کرجی ها 39.4 درصد و همدانی ها 37.9 درصد از درآمد خود را صرف مسکن می کنند و از سوی دیگر ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر برای مسکن هزینه می کنند.

آمارهای رسمی حاکی از آن است که هزینه مسکن ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش مسکن 18.6 درصد بوده و پس از آن هزینه مسکن در استان های خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری کمتر بوده که به ترتیب 20.7 درصد و 21.7 درصد محاسبه شده است. .

به یاد داشته باشید که این ارقام متوسط ​​هستند و بسیاری از مسائل می تواند در کاهش سهم مسکن از مخارج خانوارهای ایرانی تاثیرگذار باشد. زیرا اساساً مرکز آمار به معنای هزینه های مسکن است، به استثنای پول مورد نیاز برای خرید خانه یا اجاره خانه، از جمله مواردی مانند هزینه های ماهانه و غیره که باعث سقوط سهم مسکن می شود.

سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای ایرانی از دیدگاه وزارت راه و شهرسازی

علاوه بر مرکز آمار، قیمت مسکن در سبد خانوار نیز توسط وزارت راه و فواید عمومی محاسبه و اعلام می شود. البته آخرین آمار موجود از این وزارتخانه مربوط به سال 2018 است و آمار جدیدی برای سال 2018 تاکنون در دسترس نیست. همین آمار وزارت راه و شهرسازی در سال 1397 نشان داد مسکن 36 درصد از هزینه خانوارهای ایرانی در آن سال را به خود اختصاص داده است.

در بخشی از این گزارش یک دوره 20 ساله (از سال 75 تا 95) به عنوان معیار در نظر گرفته شده است و سهم مسکن در پرتفوی خانوارهای شهری و روستایی به تفکیک محاسبه شده است. بنابراین در دوره 20 ساله 1354 تا 1374 میانگین قیمت مسکن برای خانوارهای روستایی 26.4 درصد و این رقم برای خانوارهای شهری ایران 34.1 درصد بوده است. در سال های 80 و 85 متوسط ​​قیمت مسکن در خانوارهای روستایی به ترتیب 17.2 و 15.2 درصد بوده است. در سال 1990 این هزینه به 18.3 درصد رسید و در سال 1995 به طور متوسط ​​18.7 درصد برآورد شد.

خانوارهای شهری چطور؟ در سال 1359 خانوارهای شهری در ایران 31.9 درصد از درآمد خود را به مسکن اختصاص دادند. در سال 2005، این هزینه به 29.5 درصد رسید. در سال 90 خانوارهای شهری در ایران 33.4 درصد از کل درآمد خود را صرف مسکن کرده اند و در سال 95 این هزینه 34.1 درصد بوده است. البته طی این سال ها سهم مسکن در هزینه خانوارهای ایرانی ثابت نبوده است و به عنوان مثال در سال ۱۳۹۷ با وجود افزایش قیمت مسکن، سهم مسکن از درآمد خانوارهای ایرانی ساکن شهرها کاهش یافته است. کمتر از سال 1980
تورم اجاره بها چقدر است؟

تورم نقطه به نقطه اجاره بها در فروردین ماه امسال به 38.9 درصد رسید. چه مفهومی داره؟ یعنی در فروردین ماه امسال مستاجران سراسر کشور به طور متوسط ​​38.9 درصد بیشتر از فروردین سال گذشته پرداخت کردند. مرکز آمار ایران رسماً در گزارش فروردین ماه خود این موضوع را منتشر کرد و اگر صاحبخانه بخواهد انصاف داشته باشد و به آمار رسمی تکیه کند، می تواند همان 38.9 درصد را برای افزایش اجاره بهای امسال اعمال کند.

ناگفته نماند که نرخ اجاره بها در نهایت توسط مالک تعیین می شود و به همین دلیل افزایش 25 درصدی اجاره بها در تهران که از سوی دولت به عنوان سقف قانونی اعلام شده است، از سوی برخی مالکان جدی گرفته نمی شود. البته ممکن است تعدادی از مالکان امسال نقطه به نقطه از نرخ تورم بهره ببرند و از 55.5 درصد به عنوان معیار افزایش اجاره بها در سال جاری استفاده کنند. یک حالت بدبینانه نیز وجود دارد. صاحبخانه می تواند چیزهایی مانند دلار، سکه و طلا را اندازه گیری کند و در مورد اعداد بزرگتر نظر داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید