شرایط مستاجر بدتر شد/ زنگ خطر به صدا درآمد

شرایط مستاجر بدتر شد/ زنگ خطر به صدا درآمد

در حالی که بازار املاک و مستغلات 1402 هنوز به طور جدی اوج نگرفته است، نشانه‌ها حاکی از آن است که شرایط برای مستاجران در این بازار سخت‌تر می‌شود.

در حالی که چند ماهی است که آمار رسمی مربوط به توسعه بازار مسکن نه در معاملات خرید و نه در بخش معاملات اجاره منتشر نشده است، اما شرایط پرونده های معرفی شده در بازار اجاره، ارزیابی سطح جدید نسبت قیمت به اجاره مسکن و همچنین ارزیابی میزان افزایش اجاره بها و مقایسه آن با میانگین رشد دستمزد در ابتدای سال جاری سه نشانه ای است که نشان دهنده زنگ خطر قرمز در بازار اجاره

در چنین شرایطی سیاست گذار مسکن هدف اصلی این هشدار قرمز قرار گرفت؛ چرا که آگاهی وی از این وضعیت و اجرای سیاست های صحیح برای مهار تورم اجاره بها در شرایطی که بازار مسکن 1402 هنوز در ابتدای راه است، موضوعی حیاتی تلقی می شود.

نظرات کارشناسان نشان می دهد که اهمیت سیاست گذاری صحیح و محدود کردن تورم در این بخش از بازار مسکن، یعنی. بازار اجاره بسیار بزرگتر از حوزه معاملات خرید و فروش مسکن است. به این دلیل که تعداد زیادی از صاحبان بار اول، که عملاً با افزایش چند ساله قیمت مسکن از بازار خرید خانه بیرون رانده شده‌اند، به آخرین سنگر، ​​یعنی بازار اجاره پناه برده‌اند.

این مشکل باعث افزایش تقاضا برای اجاره مسکن به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ و حتی کوچکتر شده است. از سوی دیگر سطح توانایی مالی مستاجرها به مراتب کمتر از خریداران مسکن است و به همین دلیل حساسیت آنها و این سوی بازار مسکن نسبت به تغییرات قیمت ها و سطح تورم بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید