جزئیات جدید افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان

جزئیات جدید افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان

جنجال افزایش دستمزد کارگران تا اعلام میزان تعطیلی عیدی کارکنان و مستمری بگیران دولت از جمله موضوعات مهمی است که خبر این موضوع را به شدت مورد پیگیری مردم قرار می دهد.

افزایش حقوق سالانه همیشه موضوع مهمی هم برای کارمندان و هم برای کارگران بوده است، معمولا مسئولان و کارگران با رسیدن به پایان سال اخبار مربوط به افزایش حقوق سال نو را دنبال می کنند.

اما آنچه برای کارمندان و کارگران در روزهای پایانی سال بسیار مهم است، میزان عیدی، سنوات و پاداشی است که می توانند از کارفرمای خود چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی مطالبه کنند.

باید در میان اطرافیان خود بدانید که کارفرمایانشان از پرداخت کل مبلغ عیدی اجتناب کرده و یا حتی پرداخت آن را به بعد از عید موکول کرده اند. اما شاید همیشه به این فکر کرده باشید که چگونه عیدی را محاسبه کنیم؟

میزان عیدی مشمولان قانون کار با مشمولان دستگاه های دولتی متفاوت است. عیدی مقامات دولتی را در پایان سال دولتی تعیین و اعلام می کند. اما مرخصی کارگران طبق قانون کار طبق فرمولی که در قانون کار آمده محاسبه می شود. بر این اساس فرمول عیدی کارگران دو برابر آخرین حقوق آنها محاسبه می شود. البته این میزان نباید بیش از سه برابر حداقل دستمزد سال مربوطه باشد.

میزان مرخصی کارگران کمتر از یک سال چگونه محاسبه می شود؟

اما عیدی کارگرانی که کمتر از یک سال سر کار بوده اند چگونه محاسبه می شود؟

در اینجا می توانید فرمول محاسبه کمک برای افرادی که کمتر از یک سال در محل کار خود کار کرده اند را مشاهده کنید:

حقوق ماهانه x تعداد ماه های کاری x 12

لازم به ذکر است مبلغ عیدی سالانه معادل یک دوازدهم معافیت مالیاتی سالیانه دارای معافیت می باشد.

تعطیلات امسال برای کارمندان دولت چقدر است؟

دولت در جلسه 17 بهمن ماه به نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی اجازه داد تا کارکنان خود (رسمی، ثابت، قراردادی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیات علمی دانشگاه را استخدام کنند. و مؤسسات آموزشی عالی و پژوهشی و قضات شاغل تمام وقت (به استثنای کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار) به میزان 18 میلیون ریال به نسبت مدت کار تمام وقت در سال 1401 برای سال. پاداش پایان (عیدی) بهمن ماه سال جاری پرداخت از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی.

همچنین میزان پاداش پایان سال (عیدی) مستمری بگیران، مستمری بگیران، کمک هزینه از کارافتادگی، کمک هزینه وظیفه وراث کارکنان فوت شده تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و همچنین شهدای عام المنفعه. و ایثارگران مبلغ قطعی 18 میلیون ریال می باشد که حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت می باشد.

علاوه بر این مبالغ زیر نیز توسط سازمان پرداخت عیدی پرداخت می شود:

– زوجه مبلغ قطعی 5 میلیون ریال

– مبلغ ثابت 2 میلیون ریال برای هر فرزند تحت تکفل.

افزایش حقوق کارمندان در سال جاری چقدر است؟

پیگیری لایحه مصوب دولت نشان می دهد که میزان افزایش حقوق کارکنان در لایحه بودجه سال آینده به طور متوسط ​​20 درصد تعیین شده است. همچنین حق خانواده و فرزند به ترتیب 50 و 100 درصد افزایش می یابد.

نحوه تعیین حداقل دستمزد 1402 برای کارگران

بر اساس ماده 35 قانون کار، مزد و مزایای کارگران مشمول قانون کار همه ساله توسط شورای عالی کار پیشنهاد می شود. سپس وزیر کار و امور اجتماعی آن را تایید خواهد کرد.

شورای عالی کار در محاسبه افزایش دستمزد سالانه باید حداقل دستمزد ۱۴۰۲ کارگر را بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی تعیین کند.

افزایش دستمزد کارگران در سال 1402

گمانه زنی ها در مورد افزایش حقوق کارگران نشان می دهد که نسبت به آخرین مصوبه سال 1401 کارگران به طور میانگین 20 درصد در نظر گرفته شده است که البته رقم نهایی ضریب دستمزد هنوز به تصویب نرسیده است و این رقم تنها است. بر اساس برآوردهای ذکر شده در بخشنامه بودجه سال 1402.

اما این رقم هنوز مشخص نشده و در مرز حرف و حدیث باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید