جزئیات جدید در حساب رتبه بندی معلمان؛ کدام گروه 16 میلیون حقوق می گیرند؟

جزئیات جدید در حساب رتبه بندی معلمان؛  کدام گروه 16 میلیون حقوق می گیرند؟

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع 730 هزار معلم مشمول طرح رتبه بندی می شوند که در طول 100 سال ایجاد نظام جدید آموزشی بی سابقه است. “

وی هدف اصلی از اجرای طرح رتبه بندی معلمان را ارتقای کیفیت آموزشی دانست و افزود: معلم باید یاد بگیرد تا معلم باسواد نماینده دانش آموزان باسواد جامعه باشد.

منادی سفیدان افزود: طرح رتبه بندی معلمان با بودجه 12.5 میلیارد تنی از 31 شهریور 93 اجرا می شود و از سال آینده 25 میلیارد میلیارد برای این کار اختصاص می یابد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس گفت: 8 میلیون و 80 هزار تومان; در آینده معلمان با توجه به تجربه، مدرک و سواد خود تعدیل خواهند شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تامین سلامت معلمان را موجب آبادانی کشور دانست و گفت: این امر باعث افزایش رتبه رقابت در بین معلمان می شود و هر جا که رقابت وجود داشته باشد قطعاً کیفیت آموزشی بالا می رود. رکن اصلی آموزش و پرورش در کشور معلمان هستند، بنابراین باید تعداد معلمان خوب و باسواد را در جامعه افزایش دهیم.

افزایش حقوق معلمان پس از رتبه بندی
علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: قانون طبقه بندی حداقل 700 تا 800 هزار تن به حقوق همه معلمان اضافه می کند.

هرکس در این جمله از کلمه معلم استفاده کند مشمول قانون رتبه بندی می شود. معلمان هر 5 سال یکبار رتبه بندی می شوند.

توضیحات علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص حقوق معلمان پس از اجرای طرح رتبه بندی را مشاهده می کنید.

اما حتی اگر حقوق معلمان رتبه بندی شود
«رده بندی فرهنگیان» موضوعی است که از سال 90 آغاز شد و در سال 1400 امسال به دو پله آخر خود رسید.

سابقه طرح رتبه بندی معلمان به سال ۱۳۹۰ برمی گردد، سالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تصویب کرد. در فصل هفتم، اهداف و راهبردهای عملیاتی این سند و در ذیل هدف دهم، یعنی. ارتقای جایگاه اجتماعی و جایگاه حرفه ای نیروی انسانی با تاکید بر نقش الگوها و جایگاه معلمان مورد تاکید قرار گرفت. این طرح ارائه شد. در مجلس در سال 92 در دولت دهم.

حاجی بابای وزیر وقت آموزش و پرورش در 11 تیرماه 1392 از تصویب نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان در هیات وزیران خبر داد و از آن تاریخ به بعد کار برای تدوین این رتبه بندی آغاز شد.

این طرح یک سال بعد در سال 93 بر اساس 4 رتبه شامل مربی معلم، استادیار، دانشیار و مربی معلم تعریف شد تا معلم با هر پرونده ای متناسب با سطح خود در دانشگاه، دریافت حداقل 80 درصد حقوق، اما در آخرین روزهای سال 1393 نظام عمومی رتبه بندی معلمان با تغییرات اساسی در هیات وزیران در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری مجددا تصویب شد.

در شهریورماه 94 ضوابط طبقه بندی حرفه ای معلمان مشمول طرح طبقه بندی به منظور اجرای طرح رتبه بندی به تصویب شورای توسعه مدیریت رسید. سرانجام در سال 94 مرحله اول طرح رتبه بندی در حالی اجرا شد که میزان اجرا تنها 10 درصد بوده است.

طبق قول فرهنگیان وقت، قرار بود مرحله دوم طرح رتبه بندی معلمان در سال 95 اجرا شود، همان طور که اجرای نظام واقعی رتبه بندی معلمان از اوایل سال 96 اجرا شد، اما این اتفاق نیفتاد و 11 مجلس. او باندی را در کانون کار خود قرار داد و شروع به تغییر و چکش زدن اسکناس کرد. دولت نیز اعلام کرده است که برای اجرای آن 25 هزار میلیارد بودجه اختصاص داده است.

رتبه بندی مربیان روز گذشته با نهایی شدن 8 نفر نهایی و تصویب شد که البته حدود 3 ماه پیش 3 ماده از این لایحه در مجلس به تصویب رسید اما به دلیل اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر بار مالی لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزشی تصویب شد.

در ماده 1 این لایحه هدف از این رتبه بندی که ارتقای منزلت فرهنگیان است و مصادیق افرادی که معلم نامیده می شوند به گونه ای تعریف شده است که معلمان به افرادی اطلاق می شوند که رسالت خطیر آنها صرفا تربیت است. دانش آموزان در سیستم آنها مسئول آموزش عمومی رسمی هستند. محمد باکر کلیباف رئیس مجلس به عنوان معلمان، دبیران، کارآموزان، مربیان، مشاوران واحدهای آموزشی، مراقبین سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی، مدیران و معاونان واحدهای آموزشی و پرورشی البته تاکید کرد که یکی از ویژگی هایی که یک فرد را می سازد معلم بودن یعنی تدریس 24 ساعته در هفته حتی اگر مدیر باشید.

یکی از مواردی که در رتبه بندی معلمان مورد سوال قرار گرفت نحوه رتبه بندی است، این لایحه می گوید رتبه سطحی تجربه، شایستگی و مهارت، عملکرد فردی و حرفه ای معلمان است که بر اساس نتایج ارزیابی تعیین می شود. روند؛ این رتبه‌بندی‌ها شامل رتبه دستیار معلم با 10 درصد افزایش حقوق، مربی مربی با 25 درصد افزایش حقوق، کمک معلم با 37 درصد افزایش حقوق، دانشجو معلم با 47 درصد افزایش حقوق و معلم معلم با 52 درصد افزایش حقوق است.

بر اساس این لایحه و بند چهارم آن، فرآیند رتبه بندی کلیه معلمان بر اساس مزایای دوره های ضمن خدمت، سنوات تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهید رجایی، صلاحیت های عمومی، حرفه ای و حرفه ای، عملکرد رقابتی، تخصصی است. دانش آموزشی پژوهش، خلاقیت و نوآوری، سالها سابقه تدریس، سابقه مدیریتی در آموزش و پرورش، مدرک نهایی و کسب امتیاز لازم در نظام رتبه بندی حداکثر تا پایان سال 1400 انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید