جزئیات حضور وزیر صمت در جلسه کمیسیون اصل 90


ساعت: 22:42
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1890204

رئیس اصل 90 مجلس جزئیات حضور وزیر صمت در جلسه این کمیته را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی هازاریان سخنگوی کمیسیون 90 مجلس در تشریح جلسه این کمیسیون با حضور سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت اظهار داشت: این جلسه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر صمت برگزار شد. نمایندگان برای پیگیری 3 پرونده مربوط به تعیین تکلیف جبران مابه التفاوت کالاهایی که از زمان حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت، به قیمت جدید فروخته شده اما به قیمت قدیم خریداری شده است. مشکل مسئولیت وزارت حراست در قبال اسقاط خودروها بر اساس مصوبه مجلس در قانون برنامه بودجه که باید 10 درصد از خودروهای قرعه کشی را به اسقاط عرضه کند و انتخابات صنفی برگزار شد.

وی ادامه داد: در جلسه امروز با توجه به اخذ مابه التفاوت قیمت جدید و قدیم کالاهایی که ارز ترجیحی آنها حذف شده و تولید این گونه کالاها حتی قبل از آزادسازی قیمت ها و فروش چنین کالاهایی با ارز ترجیحی انجام می شد. کالاها بعد از 22 اردیبهشت ماه و با نرخ جدید انجام شده است. متاسفانه برخلاف ادعای معاونت بازرگانی و خدمات، مابه التفاوت مبلغ به خزانه برنگشته و برای برخی تولیدکنندگان و توزیع، رانتی ایجاد کرده است. چرخه

خزریان در تشریح این مشکل تصریح کرد: پس از حذف ارز ترجیحی اعلام شد تمامی کالاهای زنجیره با قیمت جدید به فروش می رسد در حالی که حجم عظیمی از این کالاها همچنان با قیمت قدیم در زنجیره توزیع موجود بود. و مابه التفاوت جبران می شود. باید توسط اعضای زنجیره جمع آوری و به خزانه برگردانده شود که بررسی های کمیته و پاسخ وزیر نشان می دهد که انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون اصل 90 مجلس حساسیت و پیگیری ویژه ای در خصوص استرداد حق بیت المال دارد، گفت: در نهایت پس از تایید این شیوه غلط کار از سوی وزارت حریم خصوصی، مقرر شد که وزیر حریم خصوصی حداکثر ظرف مدت 2 هفته برای انجام تعهد قانونی این وزارتخانه باید اقدام و گزارش خود را به کمیته ارائه کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت: در یکی دیگر از موضوعات این جلسه در خصوص تکلیف قانونی اختصاص 10 درصد ظرفیت قرعه کشی خودرو به خودروهای اسقاط شده، مشخص شد که معاون وزیر راه و شهرسازی صنعت حمل و نقل وزارتخانه در برابر انجام این وظیفه قانونی سکوت کرد وزارتخانه در دو مرحله قرعه کشی خودرو در سال جاری شکست خورد. لذا مقرر شد علاوه بر اجرای صحیح قانون اعطای سهمیه 10 درصدی خودروهای اسقاط، نسبت به جبران عدم انجام تعهد قانونی در 2 دوره بعدی قرعه کشی اقدام و به کمیسیون گزارش دهند.

هزاریان تصریح کرد: همچنین در این جلسه موضوع برگزاری انتخابات اصناف که متأسفانه وزارت حراست طی دو سال گذشته با نقض آشکار تعهدات قانونی آن را به تعویق انداخته و همچنین شکایات ثبت شده در کمیسیون توسط اقتصادی نیز مطرح شد. فعالان و سندیکا در بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت آخرین اقدامات این وزارتخانه در سال جاری برای اطمینان از اجرای صحیح قانون دریافت شد. از آنجایی که تعداد قابل توجهی از انتخابات صنفی برگزار شده اما متأسفانه برخی از آنها به دلایل غیرقابل قبولی به تعویق افتاده است.

سخنگوی کمیسیون نود مجلس در پایان تصریح کرد: مقرر شد این وزارتخانه انتخابات را در مدت زمان اعلام شده برگزار کند. تا پایان شهریور ماه بر اساس موازین قانونی و رعایت قوانین صنفی و به هیچ وجه تاخیر و تعویق وجود نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید