جزئیات حمله پهپادی به خانه نخست وزیر عراق/ تمرکز ایران بر حفظ امنیت در عراق و پاسخگویی به خواسته های معترضان عراقی به نتایج انتخابات

ساعت: 22:48
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782765

در پی حمله پهپادی به منزل نخست وزیر عراق و محکومیت این حادثه از سوی ایران، منابع رسانه ای امروز گزارش دادند که اسماعیل کعانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عراق سفر کرده و با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دولت عراق صبح یکشنبه 15 آبان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که محل اقامت مصطفی القاظمی نخست وزیر عراق به سمت یک هواپیمای بدون سرنشین مملو از بمب هدف قرار گرفته است، اما نخست وزیر آسیبی ندیده است.

الکاظمی نیز اندکی پس از انتشار این خبر در توئیتی با تاکید بر سلامتی خود از همه خواست آرامش و خویشتنداری را حفظ کنند.

تحولات پس از انتخابات پارلمانی عراق و اعتراض جمعی از مردم عراق به نتایج آن به ویژه حوادث خونین جمعه گذشته در بغداد از جمله مواردی است که موضوع حمله پهپادی به خانه نخست وزیر را مشکوک و قابل تامل می کند. .

جزئیات حمله پهپادی به منزل الکاظمی توسط سخنگوی وزارت کشور عراق

وزارت کشور عراق اعلام کرد که ترور مصطفی القاظمی نخست وزیر عراق با سه پهپاد انجام شد که دو فروند از آنها سرنگون شد.

سعد معان، مدیر اطلاع رسانی وزارت کشور عراق در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «سه پهپاد به سمت آنها شلیک کردند و دو پهپاد سرنگون شدند، اما پهپاد سوم به خانه نخست وزیر حمله کرد.

وی افزود: الکاظمی آسیبی ندید و تعدادی از محافظان وی مجروح شدند و تحت مداوا قرار گرفتند.

مان گفت: «پهپادهای مهاجم اندازه‌های متفاوتی داشتند. تحقیقات ادامه دارد و دسترسی به مجرمان کار سختی نیست.

افشای جزئیات حمله در پمپئی به خانه الکاظمی

از سوی دیگر روسیا الیوم به نقل از منابع آگاه جزئیات جدیدی از سوء قصد به مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، پهپاد انتحاری که منزل الکاظمی را هدف قرار داده بود، بیش از سه دقیقه بر فراز منطقه پرواز کرد و نیروهای امنیتی الکاظمی به سمت وی ​​شلیک کردند اما موفق به سرنگونی وی نشدند.

بر اساس اطلاعات دریافتی، با نزدیک شدن پهپاد به خانه نخست وزیر عراق، تیراندازی به دستور مقامات کابینه القاظمی شدت گرفت و اقداماتی برای حفاظت از نخست وزیر انجام شد، اما پهپاد بمب خود را رها کرد.

این گزارش می افزاید که این حادثه در خانه القدیمی، دفتر سابق مؤسسه الزکیره که در زمینه جمع آوری و بایگانی اسناد عراقی فعالیت می کند و توسط القدیمی تأسیس شده است، در فاصله کمی از نوری رخ داده است. القحیمی خانه مالکی.

یک منبع در دفتر الکاظمی به RussiaAlum گفت که الکاظمی جراحات جزئی از ناحیه بازوی خود دریافت کرده است، اما جراحت به اندازه ای نبود که حرکت او را محدود کند.

این منبع افزود: 10 نفر از اعضای تیم امنیتی الکاظمی مجروح شدند.

یک مقام عراقی از شکست سیستم آمریکا انتقاد کرده است

همزمان، تحسین الکفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق، گفت که نیروهای امنیتی موفق شده اند از این خطرات جلوگیری کنند. نیروهای امنیتی هر کسی را که به فکر آسیب رساندن به امنیت کشور باشد، تعقیب خواهد کرد.

وی افزود: نیروی انتظامی به وظایف خود عمل می کند و همه چیز طبق برنامه پیش می رود.

تحسین الکفاجی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک در عراق با اعتراض به شکست سیستم C-RAM آمریکا در حفاظت از خانه مصطفی الکاظمی گفت: در حال حاضر در حال تحقیق از آمریکایی ها هستیم و سفارت آمریکا و کارشناسان باید پاسخ درست را داشته باشید.»

آغاز فرآیند بررسی برای تعیین محل پرواز پهپادهای مهاجم

یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از آغاز تحقیقات درباره محل پهپاد برای حمله به منزل مصطفی القاظمی، رئیس دولت انتقالی عراق خبر داد.

او گفت که سرویس های امنیتی و اطلاعاتی عراق در حال جمع آوری شواهد هستند.

صبح امروز اطلاعات امنیتی عراق اعلام کرد که با حمله به خانه وی در منطقه حضره، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، سوء قصدی انجام شده است.

ایران ترور مصطفی الکاظمی را محکوم کرد/ تاکید عراق بر ثبات، امنیت و صلح

سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن حمله به نخست وزیر عراق، بر موضع قاطع و ثابت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت و آرامش در عراق تاکید کرد.

سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با محکومیت حمله به نخست وزیر عراق بر موضع قاطع و ثابت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ثبات، امنیت و صلح در عراق تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه از همگان خواست تا نسبت به توطئه های امنیت و پیشرفت عراق آگاه باشند و چنین حوادثی را به نفع کشورهایی خواند که در 18 سال گذشته ثبات، امنیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق را نقض کرده اند. گروه های تروریستی و شورشی به دنبال دستیابی به اهداف شوم مناطق خود هستند.

حاتب زاده با ابراز خرسندی از سلامتی آقای مصطفی الکاظمی ابراز امیدواری کرد که مردم، دولت و جریان های سیاسی عراق با اتحاد و همبستگی به توسعه و آبادانی عراق کمک کنند.

شمهانی: سوءقصد به نخست وزیر عراق شورش اندیشکده های خارجی است

علی شمهانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به خبر سوء قصد به نخست وزیر عراق گفت: سوء قصد به نخست وزیر عراق شورش جدیدی است که باید در اندیشکده های خارجی که تروریست ها را ایجاد و حمایت می کنند جستجو کرد. و اشغال این کشور برای مردم مظلوم عراق هدیه ای جز ناامنی و ایجاد نزاع و بی ثباتی نداشته است.

الفتح: گروه های خارجی به دنبال ناآرامی در عراق هستند

احمد الاسدی، سخنگوی ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری در عراق، سوءقصد به مصطفی القاظمی، نخست وزیر عراق را نشانه آشکاری از تلاش های خارجی برای ایجاد ناآرامی در این کشور توصیف کرد.

اسد روز یکشنبه با صدور بیانیه ای تاکید کرد که حمله به دفتر نخست وزیری عراق اقدامی مذموم است که به وضوح نشان می دهد نیروهای خارجی با حمله سایبری به معترضان مسالمت آمیز و سپس حمله به خانه نخست وزیر عراق، نتایج انتخابات را مختل می کنند. جو عراق و خدای ناکرده کشور را به سمت هرج و مرج سوق می دهد.

سخنگوی فتح افزود: در چنین شرایطی، عراق به شدت نیازمند عقلانیت و خردمندی برای استفاده از فرصت های دشمنان و تعصب است. وی همچنین از عراق و ثبات و منافع مردم آن خواست که در مواجهه با شورش و هرج و مرج، دغدغه اصلی همه باشد.

نشست فوق العاده دولت عراق و بیانیه شورای عالی امنیت ملی

در پی حادثه اخیر، دولت عراق به مصطفی القاظمی نخست وزیر این کشور اعلام کرد که روز یکشنبه یک جلسه اضطراری برای بررسی ترور وی برگزار کرده است.

شورای عالی امنیت ملی عراق در واکنش به این بیانیه، این حمله را محکوم کرد و آن را یک اقدام تروریستی بزدلانه خواند و گفت که این حمله خطرناک علیه دولت عراق است.

این شورا گفته است که به وظیفه ملی خود برای تعقیب و محاکمه عاملان و محاکمه آنها عمل خواهد کرد.

شبکه لبنانی المیادین اعلام کرد که سردار کعانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سفری از پیش اعلام نشده به عراق با نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

این شبکه روز دوشنبه به نقل از منابع خود اعلام کرد که سردار کعانی روز یکشنبه وارد عراق شد و علاوه بر القدیمی با دیگر سیاستمداران و شخصیت های عراقی در بغداد دیدار کرد.

العالم همچنین گفت که سردار کعانی با برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز دیدار کرده است.

بر اساس این گزارش، ژنرال کانی در دیدارهای خود تاکید کرد که عراق به ثبات و حفظ وحدت داخلی نیاز دارد.

منابع المیادین همچنین گفتند که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اهمیت پرهیز از هرگونه اقدامی که امنیت عراق را به خطر می اندازد، تاکید کرد.

به گفته این منابع، سردار کعانی همچنین بر اهمیت تحقق خواسته های مردم و معترضان عراقی در انتخابات گذشته در چارچوب قانونی تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید