جزئیات مصوبات دیشب هیأت وزیران/تغییرات کارمزدها و نرخ ارز

ساعت: 11:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۶
کد خبر: 1803518

یک منبع آگاه گفت: بر اساس مصوبه شب گذشته شورای دولت، سرعت عرضه پتروشیمی و سوخت نیروگاه ها و کارخانجات به رقم قبل باز می گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از سخنرانی شب گذشته رئیس جمهور در جمع مردم که از صدا و سیما پخش شد و اعلامیه های اصلاح بازار سرمایه، هیئت دولت با وزیر اقتصاد، وزیر صمت، وزیر نفت، رئیس برنامه دیدار و گفتگو کرد. سازمان، معاون اول رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور و رئیس سازمان بورس در جلسه ای برگزار کردند که در آن تصمیمات خوبی در حمایت از صنعت بورس اتخاذ شد.

هرچند مصوبات باید به صورت رسمی از طریق سخنگوی دولت اعلام شود، اما یک مقام آگاه گفت: یکی از دلایل کاهش شاخص بورس، بندهایی بود که قبلا تصویب شده و اجرا نشده بود از جمله سقف عرضه گاز پتروشیمی. 5000 تن و سوخت نیروگاه ها و کارخانه ها تا 2000 تن.

این مقام آگاه گفت: همچنین بر اساس مصوبه دیگری از سوی شورای دولت مقرر شد دارایی های ارزی بانک ها مبادله شود که پیش از این 15 هزار و 900 تن برآورد می شد، اما مالیات بر منابع ارزی بانک ها تعیین شد. با نرخ 90 درصدی سامانه نیما وصول شد.» 22 هزار تن محاسبه شد و زیان بانک ها را در پی داشت اما طبق مصوبه دولت این دو نرخ باید به هم نزدیک می شد و هم نرخ ارز و هم مالیات. این نرخ بر اساس نرخ سود سامانه نیما محاسبه شد که منجر به افزایش چشمگیر سودآوری بانک ها شد و مقرر شد بانک مرکزی در اسرع وقت این تصمیم را به دولت ابلاغ کند.

وی افزود: مصوبات شب گذشته دولت اتفاق مهمی برای شرکت های بازار سرمایه بود.

به گفته وی، عرضه پتروشیمی ها 10 درصد و تامین نیروگاه ها 10 درصد و همچنین سوخت پتروشیمی ها، فولاد و نیروگاه ها 50 درصد افزایش یافته است. یعنی بر اساس متر مکعب حدود 32 تا 33 سنت یعنی 8200 تن با 25000 تن در حالی که در امارات قیمت مواد غذایی پتروشیمی بین 10 تا 15 سنت یعنی 4000 تن است در حالی که ما گاز را برای We تغذیه می کنیم. به ازای هر پتروشیمی 8200 تن پرداخت کرد که منجر به از بین رفتن سود اقتصادی پتروشیمی ها شد حتی شرکت تولید اوره کاوه نیز تولید خود را متوقف کرد تا قیمت گاز به نرخ قبلی بازگردد.

این منبع آگاه گفت: بر اساس مصوبه شورای دولت مقرر شد نرخ عرضه در کشورهای همسایه با سقف ریالی اعلام شود و حتی برای دو ماه باقی مانده از سال جاری نرخ عرضه ۵ هزار تومان باشد. برای پتروشیمی ها و سوخت نیروگاه ها: «فولادها باید 2000 حجم اعلام شود که باعث می شود پتروشیمی ها و فولادها دوباره جان بگیرند.

این منبع آگاه درباره نرخ ارز نیز گفت: برای نرخ ارز دو دوره سامانه سنا و نیما وجود دارد که حدود 24 هزار تن است اما بانک مرکزی می گوید هفته ای 200 تن بر اساس عرضه به این نرخ اضافه می شود. این برای فعالان اقتصادی است. اما در واقع این رقم هزینه های زیادی ایجاد می کند. برخی بانک ها دارای حساب های ارزی، وام های ارزی و دارایی های ارزی هستند که گفته می شد بر اساس نرخ دارایی های بانک ها بر مبنای 15900 تن است، اما با تصویب دولت این دارایی ها رفع شد. 22000 تن است و این امر موجب رشد صنعت بانکداری در بورس و نجات سهام آنها از سقوط خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید