جلوگیری از بازگشت اروپا؛ دستاورد مهم دور جدید مذاکرات / ادامه مذاکرات بر اساس پروژه ایران

ساعت: 10:06
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۴
کد خبر: 1794719

اگرچه غرب در تلاش است تا روند مذاکرات را خارج از اتاق مذاکره مختل کند، اما هوشیاری تیم مذاکره کننده ایرانی به طرف مقابل با پذیرش درصد بالایی از پروژه های ارائه شده از سوی ایران اجازه عقب نشینی داده است. اولتیماتوم برنامه ریزی شده در گذشته را از دست بدهید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از چند روز مذاکره و وقفه بین تیم های مذاکره کننده ایران و 1+5، مذاکرات باید پس از تعطیلات سال نو میلادی از سر گرفته شود.

این مذاکرات در شرایطی دنبال می‌شود که در پایان دور قبلی مذاکرات، دستاورد مهمی برای تیم ایران حاصل شد و سایر طرف‌های مذاکره کننده توافق کردند که 80 درصد پروژه مورد بحث در مذاکرات، پیشنهادات ایران باشد.

این البته در شرایطی اتفاق افتاد که اروپایی ها در حالی که خارج از اتاق مذاکره بودند سعی می کردند ظاهر مذاکرات را حفظ کنند و باعث وقفه جدی در روند مذاکرات شد.

البته از آنجایی که در جریان مذاکرات دستور کار مشخصی برای ارائه پیشنهاد ندارند، سعی کردند با موضع گیری از آمریکا و رژیم صهیونیستی و برگزاری جلسات منظم با آنها، نقش مخرب خود را ایفا کنند.

نکته حائز اهمیت در جریان مذاکرات این است که دستاورد ایران در مذاکرات در شرایطی رقم خورد که اروپایی ها سعی کردند با اصرار برخی از موضوعات مطرح شده در وین را در مذاکرات جدید حفظ و پیگیری کنند.

اما هوشیاری تیم مذاکره کننده ایرانی و ارائه پیشنهادهای جدید بر اساس مذاکرات قبلی و تداوم این پیشنهادها، مانع از عقب نشینی اروپایی ها به سمت وین 6 و زیاده خواهی های پس از مذاکرات آن زمان شد.

به نظر می رسد جلوگیری از عقب نشینی اروپا به وین 6، بحث های قبلی را در مرحله جدید مذاکرات امروز رها کرده است و تیم ها در حال مذاکره برای پیش نویس اولیه هستند.

در این دوره از مذاکرات، مذاکره کنندگان به دستاوردی دست یافتند که ممکن است حتی در توافقنامه 2015 وجود نداشته باشد، جایی که تیم مذاکره کننده می تواند به سرعت پیش نویس و بحث یک اختلاف را مطرح کند.

انتهای ساق / k

دیدگاهتان را بنویسید