جمعه خونین زاهدان یک برنامه از پیش تعیین شده بود

جمعه خونین زاهدان یک برنامه از پیش تعیین شده بود

اعتماد آنلاین نوشت: امام اهل سنت زاهدان با بیان اینکه «حادثه جمعه خونین زاهدان یک برنامه از پیش تعیین شده بود»، گفت: قبل از این حادثه حملات به مصلای اهل سنت در شهرهای بزرگ آغاز شده بود.

مولوی عبدالحمید در نشست علما و مدیران مدارس علمیه اهل سنت سیستان و بلوچستان که در مسجد اعظم مکه مکرمه برگزار شد، گفت: علما باید استقلال خود را حفظ کنند و انسان باشند. .

در زیر بیانات امام جمعه اهل سنت زاهدان را می خوانید:
اخیراً موجی از بی دینی در کشور در حال گسترش بود که ما را به فکر فرو برد تا اینکه این اعتراضات و قیام ها در کشور آغاز شد و حادثه جمعه خونین زاهدان رخ داد. جالب اینجاست که پس از این ماجرا تعداد زیادی از مردم به دین بازگشتند و دلیل آن نیز حضور دانشمندان در کنار مردم بود. دانشمندان همیشه تاکید می کنند که باید به حرف مردم گوش داد و آنها را نکوبید یا نکشید. الان حس بدبینی که در جامعه نسبت به دانشمندان وجود داشت تا حدودی کمرنگ شده است.

رسالت اصلی دانشمندان رهبری و اصلاح جامعه است. وقتی دانشمندان با مردم هستند، مردم را به دین گرایش می‌دهد. ما معتقدیم که دانشمندان باید در مسیر اعتدال قدم بردارند و در عین حال استقلال خود را حفظ کنند. ارزش و افتخار علما و ریش سفیدین و معتمدین در حفظ استقلال آنهاست. علما باید برای خدمت به دین تلاش کنند و با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کنند.

در ابتدای اعتراضات اخیر عده ای به ما گفتند که در این تظاهرات شرکت کنید، اما ما گفتیم که مردم ما «سیاسی» نیستند بلکه شرایط خاصی دارند تا اینکه حادثه جمعه خونین زاهدان اتفاق افتاد. ما مدرک داریم که در حادثه جمعه خونین زاهدان به کلانتری اصلا مورد حمله قرار نگرفته و حتی یک نفر هم به کلانتری مراجعه نکرده است. پس از تیراندازی به سمت مردم از کلانتری، تعدادی از آنها نه از داخل بلکه از بیرون کلانتری به سمت کلانتری حرکت کرده و شروع به سنگ اندازی می کنند. بنابراین ادعای “حمله مسلحانه” یا “حمله اوباش” به پاسگاه پلیس به هیچ وجه صحت ندارد زیرا حتی یک نظامی در حادثه مصلی کشته نشده است، اما مدرکی داریم که مردم پو مصلی از چهار طرف تیراندازی شد.قرار گرفته و مصلا کاملاً محاصره شده است.

حادثه جمعه خونین زاهدان یک برنامه از پیش تعیین شده بود. قبل از این حادثه و حوادث، حملات به نمازخانه های اهل سنت در شهرهای بزرگ آغاز شده بود. فرماندار مشهد اعلام کرده بود که اجازه فعالیت حتی یک عبادتگاه اهل سنت در آن شهر را نمی دهد. در تهران گفتند یا اجازه بگیر یا نمازخانه را می بندیم. وقتی گفتیم از کجا مجوز بگیریم؟ گفتند نمی دانیم از کجا می خواهید تهیه کنید؟ چند سال پیش در جلسه ای که با وزیر فرهنگ و ارشاد داشتم و در مورد مجوز نمازخانه با ایشان صحبت کردم، ایشان گفتند که ما نشنیده ایم که برای اقامه نماز مجوز لازم است، هیچکس حق ندارد مانع شود. مردم از نماز خواندن

در نهایت در نماز جمعه این مشکلات مطرح شد و نامه هایی نوشته و ارسال شد. من یکی دو نامه به رهبری و یکی دو نامه به رئیس جمهور نوشتم که جلوی تندروهایی که برای مصلای اهل سنت مشکل ایجاد می کنند بگیرند، اما متأسفانه نه این نامه ها و نه نامه های دیگری که در زمینه مسائل دینی نوشتم پاسخی دریافت نکردند.

در سفر اخیرم به تهران و ده روز در آنجا ماندم، با رئیس دفتر ریاست جمهوری جلسه ای داشتم و در مورد موضوع نمازخانه ها پرسیدم، آیا سیاست نظام در مورد اهل سنت که نمازخانه ها را مسدود می کنند وجود دارد. و آنها را از اقامه نماز بازدارد، تغییر کرد؟ گفت: نه تغییر نکرده است. گفتم اگر تغییری نکرده است جلوی کسانی را بگیرید که مردم را از نماز باز می دارند.

در حادثه جمعه خونین زاهدان معتقدیم که مردم ما مورد هجوم حکومت و نظام قرار نگرفته اند چرا که وقتی حکومت نسبت به اهل سنت تبعیض قائل می شود و اهل سنت در نیروهای مسلح، قوه قضائیه و مهم حضور ندارند. واضح است که افسران مردم ما را بی امان می زنند. اگر گروهی از اقوام و مذاهب در نیروهای مسلح حضور داشتند، هیچکس جرات کشتن مردم را به این شکل نداشت. وقتی علیه ما تبعیض قائل می شوید، نتیجه این می شود که مردم ما را کتک می زنند.

در حادثه سال 72 مردم بدون تقصیر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و در این حادثه 13 نفر شهید شدند. ما می گوییم اگر تبعیض نبود، حوادث سال 72 و 8 مهر 1401 اتفاق نمی افتاد.

با وجود اینکه بیش از سه ماه از حادثه جمعه خونین زاهدان می گذرد، با وجود وعده هایی که داده شده، هنوز رسیدگی مناسبی به آن صورت نگرفته است، هرچند می گویند تعدادی از افراد مرتبط با این پرونده را احضار و بازداشت کرده اند. البته آرزوی ما این است که مشکل همه هموطنان ایرانی را تحت تأثیر قرار دهیم.

اگرچه جامعه اهل سنت علاوه بر مشکلات عمومی ملت ایران، مشکلات خاص خود را دارد، اما متأسفانه «تبعیض» در سراسر کشور گسترش یافته و بسیاری از اقوام و مذاهب دیگر نیز با این مشکل مواجه هستند، زیرا شایسته سالاری نیست و صرفاً طیف خاصی است. استفاده کرده اند ما مدت هاست به این موضوع انتقاد می کنیم و گفته ایم مسئولی نمی خواهیم که تهجد خان باشد، بلکه مسئولی می خواهیم که وجدان و صلاحیت داشته باشد و بتواند مشکلات مردم را حل کند. اگر الان نماز بخواند چه بهتر؟ حضور مدیران ضعیف و نالایق در مناصب یکی از دلایل اصلی اعتراضات کنونی در کشور است. اگر افراد شایسته ای منصوب می شدند به نفع دولت و نظام بود. اکنون زمان تغییرات در کشور است. ملت بدون تغییر و توسعه راضی نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید