جنجال بر سر کیفیت فرآورده های نفتی ایران

جنجال بر سر کیفیت فرآورده های نفتی ایران

برخی از شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه هایی که بنزین پیرولیز شده تولید می کنند، سال هاست که این بنزین را به کشورهای همسایه از جمله افغانستان صادر می کنند. این بنزین خود نمی تواند به عنوان سوخت استفاده شود و باید در فرآیندی اصلاح شود تا بتوان از آن به عنوان سوخت استفاده کرد. مدتی است که صادرات این نوع بنزین به افغانستان با مشکل مواجه شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی علت بازگشت بنزین صادراتی به عراق و افغانستان را اعلام کرد: ایران 70 تا 90 درصد بازار صادراتی فرآورده های نفتی این کشورها را در اختیار داشت اما این دو کشور چندی پیش خرید بنزین را آغاز کردند. .از ازبکستان و روسیه نیاز دارم و اجناس وارداتی را بالا بردم. به همین دلیل دیگر محصولات با کیفیتی را نمی پذیرند.

حمید حسینی افزود: باید به پالایشگاه های کوچک اجازه داده شود فرآورده های باکیفیت مانند بنزین یورو 3 و گازوئیل تولید کنند تا بخشی از سوخت داخلی نیروگاه ها در زمستان تامین شود. در چنین شرایطی می توان از نفتا برای پتروشیمی ها و گازوئیل برای نیروگاه ها استفاده کرد.

البته موضوع بازگشت بنزین ایران از افغانستان طی دو سال گذشته بارها مطرح شده و بخشی از آن بیشتر به مسائل سیاسی مربوط می شود تا کیفیت بنزین. اما وقتی صحبت از عراق می شود، به نظر می رسد که این یک موضوع جدی است و سازمان های مربوطه باید به عنوان استاندارد وارد عمل شوند، زیرا اگر کیفیت آن پایین بیاید، سلامت مردم با خطر جدی مواجه خواهد شد.

بنزین داخلی عموما با کیفیت یورو 4 و مناسب است اما به دلیل مصرف بالای بنزین در کشور مقداری از آن بنزین اکتان 87 است که از نظر عملکرد خودرو مشکلی ایجاد نمی کند. پالایشگاه های ایران ظرفیت تولید روزانه 75 میلیون لیتر بنزین یورو 4 و 5 را دارند که نشان می دهد ظرفیت تولید بنزین با این استاندارد در کشور حدود 70 درصد کل ظرفیت است.

برخی ادعاها مبنی بر استاندارد بودن تنها 38 درصد بنزین تولیدی در کشور صحت ندارد. آمار تولید 10 پالایشگاه کشور به همراه نمونه بنزین تولید و توزیع شده در کشور توسط سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست این ادعا را رد می کند.

محصولات ایرانی به دلیل بی کیفیتی برگشت داده نمی شود

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار «توسعه ایران» درباره بازگشت عرضه نفت به ایران و برنامه گمرک برای نمونه برداری از این صادرات گفت: اولاً من قبول ندارم که ایران محصولات بی کیفیت هستند و به همین دلیل دلیل برگردانده می شود.

فریدون اسعدی افزود: تمامی محموله های نفت ایران همیشه نمونه برداری است و امکان صادرات بدون آزمایش و نمونه برداری وجود ندارد. اداره کنترل صادرات شرکت ملی نفت همیشه این کار را انجام می دهد.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: در بسیاری از نقاط دنیا استانداردها گاهی بازنگری می شود و دلیل نمی شود کیفیت محصولات ارسالی از ایران پایین باشد. در حال حاضر میعانات گازی ایران از 28 فاز استخراج می شود، به عنوان مثال گاز فاز 5 و 6 ترش است و میعانات آن کیفیت متفاوتی دارد، بنابراین وقتی میعانات گازی با گوگرد متفاوت به پالایشگاه ها عرضه می شود، محصولات تولید شده طبیعی با میعانات عرضه شده روزانه متفاوت است. این موارد باعث می شود که کیفیت تا حدودی تغییر کند و استانداردهای تعیین شده توسط طالبان یا هر کشور دیگری با استانداردهای ایران یکسان نباشد.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت و گو با «توسعه ایران»: در خصوص بازگشت عرضه نفت از ایران و برنامه گمرک برای نمونه برداری از این صادرات، قبول ندارم که محصولات ایران از نوع صادراتی بوده است. بی کیفیت و به همین دلیل برگردانده شدند.

وی تاکید کرد: استانداردها را رعایت می کنیم اما با تغییر عرضه به پالایشگاه ها چه میعانات گازی و چه نفت خام از میادین مختلف. کیفیت محصولات تولیدی نیز تا حدودی تغییر کرده و ممکن است استاندارد کشور مقصد را نداشته باشد.

اسعدی یادآور شد: نفت خام و میعانات گازی از نظر ترکیبات متنوع هستند و همین امر باعث می شود تا کیفیت فرآورده ها تا حدودی متفاوت باشد و گاهی در حوزه شاخص مشکلاتی به وجود بیاید.

وی با تاکید بر اینکه این نظر را نمی پذیرم که محصولات تولید شده در ایران بی کیفیت هستند، خاطرنشان کرد: کیفیت هر محصول بستگی به خوراکی دارد که به پالایشگاه ها و مینی پالایشگاه ها عرضه می شود، بنابراین محتوای محصول خواهد شد. همچنین متفاوت باشد و این در مورد پتروشیمی و پالایش است

طبیعی است

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: کیفیت محصول تولیدی در مینی پالایشگاه ها بستگی به میعانات و نفت خام عرضه شده دارد که در صورت مناسب بودن مواد، محصول با کیفیت بالاتری تولید می شود.

با توجه به او؛ تفاوت کیفیت فرآورده های نفتی تولید شده در پالایشگاه ها و مینی پالایشگاه ها بستگی به خوراک عرضه شده به آنها اعم از نفت خام یا میعانات گازی دارد که بر کیفیت فرآورده های تولید شده تأثیر می گذارد و وارد بازار کشورهای هدف می شود.

اسعدی تصریح کرد: مینی پالایشگاه ها هم اکنون روزانه بین 3 تا 4 میلیون لیتر محصول نزدیک به گازوئیل تولید می کنند که می تواند ظرفیت خوبی برای تغذیه نیروگاه ها باشد و در واقع بهتر از نفت کوره که 35 هزار پی پی ام تولید می شود، است.

با تاکید بر اینکه اگر دولت سیاست درستی را دنبال کند، می‌تواند از ظرفیت پالایشگاه‌های کوچک برای تولید سوخت نیروگاه‌ها استفاده کند و مصرف نفت کوره را به صفر برساند. برای استفاده.

دیدگاهتان را بنویسید