جنگ روانی و اجتماعی با شایعه پراکنی و اکاذیب پس از اغتشاشات اخیر


ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: 08/12/1401
کد خبر: 1907877

یک جامعه شناس و آسیب شناس گفت: انتشار شایعه و دروغ در فضای مجازی جنگ روانی و اجتماعی را بین مردم به راه می اندازد. این موضوع بسیار مخرب است و از نظر روانی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

کرایی مقدم، جامعه شناس و آسیب شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره گسترش شایعات و یک دروغ ذیل شورش ها وی تصریح کرد: انتشار شایعات و اخبار جعلی در فضای سایبری ایجاد فضای روانی و اضطرابی برای افراد؛ وجود مشکلات و فشارهای مختلف در زندگی افراد بر سلامت روحی و روانی آنها تأثیر منفی می گذارد و باعث اختلالات جسمی و روحی می شود.

به گزارش کرای مقدم؛ افزونه شایعات و یک دروغبه راه انداختن جنگ روانی و اجتماعی بین مردم و ایجاد فضایی ناامن، متشنج و مضطرب چون شایعات بسیار مخرب است و افراد را از نظر روحی و روانی تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود. اضطراب اجتماعی خواهد بود

وی با بیان اینکه آثار انتشار اخبار جعلی و شایعه پراکنی گاهی غیرقابل جبران بوده و موجب ضرر و زیان و دامن زدن به فضای بلاتکلیفی و بی اعتمادی در جامعه می شود، گفت: شایعات و دروغ در جامعه از طریق فضای مجازی همچنین باعث می شود فرد احساس ناامیدی، ناامیدی و نارضایتی کند و پس از مدتی از زندگی بیزار شود.


اطلاع رسانی به موقع روش اصلی مقابله با اهداف شایعه است

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: شایعه، دروغ و اغراق از فریب خوردگان شورش ها وی با بیان اینکه با انجام این کار، پاسخ مثبتی به دشمنان هدف است، گفت: اطلاع رسانی به موقع، روش اولیه مقابله با اهداف شایعه سازان است.

کرای مقدم در خصوص به تصویر کشیدن دو کودک داغدار در فضای مجازی توسط رسانه معاند گفت: این حادثه و تصاویر در ذهن همه مردم به ویژه زنان و مادران جا افتاده و تا مدت ها در اذهان باقی می ماند. که نه تنها اعتماد عمومی را از بین می برد، بلکه باعث آزردگی در جامعه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید