بازار داغ شایعه پراکنی رسانه های ضد انقلاب، احساسات مردم را هدف قرار داد.


ساعت: 08:52
تاریخ انتشار: 20/08/1401
کد خبر: 1907634

رهبران متشکل در کنار گروه های ضد انقلاب خارجی به این آب گل آلود فضای مجازی کشور علاقه زیادی دارند و با شایعه پراکنی نه تنها فضای بلاتکلیفی و بی اعتمادی را ترویج می کنند، بلکه باعث ایجاد اختلالات روانی نیز می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بازار در هفته های اخیر داغ بوده است شایعات و اخبار جعلی که در فضای سایبری شاهدیم که امروزه رسانه های بیگانه بارها مطالب پوچ و بی اساس را مطرح و منتشر می کنند و باعث آشفتگی و تنش در جامعه می شود و این در حالی است که بدون در نظر گرفتن درستی یا نادرستی مطالب به راحتی در این فضا رد و بدل می شود. ارسال اخبار و اطلاعات.

ضد انقلابیون و رسانه مای همچنین برای رسیدن به اهداف کثیف خود و از همه مهمتر خطرناک جلوه دادن کشور اقدام به انتشار اخبار جنجالی می کنند. در واقع باید گفت که آموزش در کمال ناباوری و پذیرش هرگونه نوشته، تصویر، فیلم و …. در فضای مجازی بدون دلیل موجه و منطقی مردم را از افتادن در دام دروغ نجات می دهد واخبار بی اساس خواهد بود.

البته ناآرامی های کشور و حضور رسانه های بیگانه و ضد انقلاب دلیل گسترش این نشریه است. شایعات و اخبار جعلی همانطور که می بینیم، آشفتگی و هرج و مرج در کشور موضوع مناسبی برای یاوه گویان و افرادی بود که آب کدر می کشند..

حضرت علی (ع) در نهج البلاغه نامه 69 می فرمایند: آنچه شنیده اید به مردم نگویید، دروغ گفتن برای شما کافی است. شایعه پراکنی و اخبار جعلی از سوی رسانه های شیطانی، ترس و نگرانی را به وجود آورده است. زندگی مردم را وادار کرده است که هر آنچه را که می شنوند و می بینند بر اساس واقعیت بنا کنند و درگیر ترس و اضطراب شوند..

جنگ روانی و اجتماعی با شایعه پراکنی و اکاذیب پس از اغتشاشات اخیر

این ما را به امان الله کرایی مقدم، جامعه شناس و آسیب شناس رساند تاثیر مخرب شایعات یا اخبار جعلی در فضای مجازی بیایید آخرین تحولات را دنبال کنیم.

کرایی مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اظهار داشت: شایعات و اخبار جعلی در فضای مجازی فضای روانی و اضطراب آور را برای افراد ایجاد می کند، وجود مشکلات و فشارهای مختلف در زندگی افراد بر سلامت روان آنها تاثیر می گذارد. اینها منفی خواهند بود و باعث اختلالات جسمی و روانی می شوند.

به گزارش کرای مقدم؛ انتشار شایعات و اکاذیب جنگ روانی و اجتماعی بین افراد به راه می‌اندازد و ایجاد فضای توهم‌آمیز و نامطمئن باعث ایجاد تنش و اضطراب می‌شود زیرا شایعات بسیار مخرب است و از نظر روحی و روانی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث بروز اضطراب اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه عواقب انتشار اخبار و شایعات جعلی گاهی جبران ناپذیر است و باعث خسران و ایجاد فضای ناامنی و بی اعتمادی در جامعه می شود، گفت: همچنین فرد را دچار یأس، ناامیدی و سرخوردگی می کند و سپس برای مدتی از زندگی بیزار می شود.

کارایی مقدم درباره به تصویر کشیدن دو کودک داغدار در فضای مجازی توسط رسانه های بیگانه گفت: باعث شد او در ذهن همه مردم به ویژه زنان و مادران جا بیفتد و برای مدت طولانی در ذهن بماند که نه تنها اعتماد عمومی را از بین می برد. ، برنده است اما باعث تحریک می شود.

در واقع باید گفت که شایعات هیچ گاه چیزی را ثابت نمی کنند بلکه می توانند با ایجاد بی اعتمادی وقایع را در بین مردم گیج کنند تا حقیقت وقایع به راحتی برای هر فردی قابل دسترس نباشد.

هدف در جنگ نرم جوانان هستند

با توجه به اینکه شایعات ذهن مردم را درگیر کرده است، می توان گفت که بهترین راه برای ایمنی کاربران در برابر آمار، اطلاعات و اخبار جعلی، شفاف سازی و افشای اخبار جعلی رسانه معاند است که حمیدرضا حسینی دانا، رئیس اندیشکده راهبردی رسانه و فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه خبر، راه دانا، همچنین معتقد است: رسانه معاند افکار عمومی را کنترل می کند و نسل هایی را که با آنها نیستند با اخبار جعلی فریب می دهد تا بتواند گفت حملات شناختی و پذیرا باعث می شود دید مخاطب و دنیای اطراف به صورت کنترل شده تغییر کند.

وی تصریح کرد: مهمترین جنبه جنگ ترکیبی اینها حملات شناختی و ادراکی است که مبتنی بر ایجاد ادراک و ایجاد دانش در مخاطب است. به این ترتیب دشمن افکار عمومی را برای رسیدن به اهداف خود آماده می کند و با استفاده از این ترفند آن را برای همراهی برای دستیابی به انقلاب های مخملی آماده می کند. باید اعتراف کرد که غرب توانسته است بسیاری از نقاط ضعف خود را بپوشاند و با استفاده از ابزار رسانه ای که در اختیار دارد، به کشورهای مستقل در سراسر جهان حمله تهاجمی کند.

حسینی دانا با اشاره به این مطلب رسانه مای با اخبار جعلی، جوانان را به اهداف شوم خود سوق می دهند، گفت: کشور در حال حاضر با هجوم ترکیبی گسترده دشمن مواجه است و برنده این جنگ کسی است که اولین قصه گو باشد و در واقع از سرعت عمل استفاده کند. ما باید شب و روز تمرکز کنیم تا روایت های صحیح را به افکار عمومی ارائه کنیم تا بتوانیم این جنگ را به نفع خودمان پایان دهیم.

وی با بیان اینکه رسانه باید از تمام توان خود برای شفاف سازی استفاده کند، تصریح کرد: هرگونه ابهامی در ذهن مخاطب می تواند زمینه پذیرش اخبار جعلی را فراهم کند. بنابراین رسانه باید تمام توان خود را برای ردیابی و خنثی سازی و افشای اخبار جعلی در کوتاه ترین زمان ممکن به کار گیرد، زیرا با گذشت زمان، توانایی تصحیح برداشت ذهنی مخاطب توسط رسانه های بومی کاهش می یابد.

به گزارش حسینی دانا؛ در شورش های اخیر تعدادی از رسانه های خصمانه مانند بین المللی، بی بی سیمن و شما روی مشکلات ایران تمرکز کردیم و خوراک روزنامه های بزرگ بین المللی را تهیه کردیم.

رئیس اندیشکده رسانه راهبردی و فضای مجازی تاکید کرد: ایران باید از ظرفیت یکی از شبکه های داخلی خود استفاده کند و شبانه روزی با اخبار جعلی مقابله کند تا اذهان مردم و جوانان فریب نخورد. در واقع روایت اول باید درست، دقیق و سریع ارائه شود تا نسل جوان از توطئه های ضد انقلابیون آگاه شود. اگر این اتفاق نیفتد ممکن است نسل جوان ما در دام دشمن بیفتد.

حسینی دانا با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد اعترافات سران و سران اصلی هستیم، گفت: در جریان اعترافات معاندین باید زمینه افشاگری، شفاف سازی و رفع ابهام فراهم شود. همچنین در مواجهه با اخبار جعلی نباید اجازه دهیم فضا خالی بماند و دشمن آن را با اخبار جعلی پر کند، بلکه با شفاف سازی اعتماد مردم باعث شد مردم به رسانه های محلی مراجعه کنند.

در پایان باید گفت که افشا و شفاف سازی و ابهام زدایی می تواند کاربران را در مواجهه با محتوایی که در شبکه های اجتماعی در حال انتشار است، آگاه کند تا پس از انتشار، نسبت به آن واکنشی نشان ندهند و نسبت به آن اقدام نکنند. بلافاصله و بدون دلیل.

دیدگاهتان را بنویسید