جنگ مخفیانه آمریکا و ایران

جنگ مخفیانه آمریکا و ایران

آمریکا و ایران در حال جنگ با یکدیگر هستند. نبردی شبح‌آلود و اعلام نشده در امتداد کرانه‌های فرات در جنوب شرقی سوریه در جریان است، همان منطقه‌ای که تا چند سال پیش مرکز دولت اسلامی بود. واضح است که واشنگتن و تهران آن را تایید نکرده اند، اما گزارش های منابع سوم حاکی از آن است.

ما در مورد نبرد رعد و برق و هواپیماهای بدون سرنشین صحبت می کنیم که این دو منطقه و همچنین اسرائیل را درگیر می کند. در یک طرف کهکشان، چریک های طرفدار ایران که در سوریه فعال هستند و به نفع آیت الله ها هستند و در طرف دیگر نیروهای مسلح اسرائیل هستند که سال هاست در سوریه به ویژه ایالات متحده حملات دقیق انجام می دهند. و در واقع ائتلاف جهانی علیه داعش بومی سازی شده است.

سال‌هاست که منابع مستقل و سازمان‌های بین‌المللی خشونت‌ها را در سراسر جهان، از جمله آنچه در آسمان سوریه اتفاق می‌افتد، رصد می‌کنند. در دو سال گذشته، تعداد حملات ائتلاف علیه این اهداف افزایش یافته است. به احتمال زیاد با اطلاعات ناقصی سروکار داریم که البته بیانگر اتفاقاتی است که در این منطقه می گذرد. این حملات از سال 2020 افزایش یافته است.

منطقه المیادین و به طور کلی استان دیرالزور یکی از مهمترین مناطق از نظر فعالیت های ایران در سوریه و شام است. مسیر مهمی که تهران از طریق آن اسلحه، نیرو و کالا را از عراق به سوریه و لبنان منتقل می کند. تصادفی نیست که بسیاری از حملات اسرائیل و ائتلاف، کاروان های متشکل از کامیون ها، تانک ها و مسیرها را هدف قرار می دهند.

در عین حال، ایران می داند که نمی تواند از این منطقه عقب نشینی کند، زیرا انرژی و سرمایه سیاسی زیادی را برای تصرف آنچه حیاط خلوت آن محسوب می شود، صرف کرده است. به ویژه در این برهه حساس که ایران در بحبوحه اعتراضات و نارضایتی های اجتماعی از یک سو و انزوای فزاینده بین المللی ناشی از حمایت از روسیه در جنگ اوکراین از سوی دیگر در موقعیت دشواری قرار دارد. آمریکا به نوبه خود می داند که نمی تواند در این بخش شکست بخورد. حدود هزار نیروی آمریکایی همچنان در سوریه حضور دارند و همچنان تهران و روسیه را که متحد آهنین دمشق است، زیر نظر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید