جنگ 33 ساله نقل و انتقالات استقلال و پرسپولیس: از بیرانوند استقلال تا عابدزاده

جنگ 33 ساله نقل و انتقالات استقلال و پرسپولیس: از بیرانوند استقلال تا عابدزاده

فصل نقل و انتقالات این فرصت را برای استقلال و پرسپولیس فراهم می کند تا در عرصه جذب به مصاف هم بروند و در چند سال گذشته بارها شاهد بودیم که جدال این دو باشگاه بر سر جذب بازیکن بوده است. بحث هایی که البته همیشه شفاهی بود و هیچ وقت به کمیته انضباطی ارائه نشد. این در حالی است که با توجه به استقلال مهرداد محمدی بد نیست نگاهی به گذشته این دو تیم داشته باشیم و بازیکنان سرشناسی که پرسپولیسی بودند و حتی در مقطعی پیراهن قرمز را بر تن کردند اما در نهایت استقلال را از دست دادند، مقایسه کنیم. فراموش نکرده ایم که مهرداد صراحتا در تلویزیون با برادرش از علاقه اش به پرسپولیس صحبت می کرد اما حالا پیراهن استقلال را بر تن کرده است.

عابدزاده را پنهان کن

اکثر ملی پوشانی که از نیمه دوم دهه 60 پیراهن این تیم را بر تن کردند و با احمدرضا عابدزاده همبازی بودند، نشان می دهد که احمدرضا در زمان حضور در تیم تام اصفهان و حضور در اردوی تیم ملی از علاقه خود به پرسپولیس صحبت کرده است. انجام داد، اما ناگهان در بهار 69 او را دیدیم که با پیراهن استقلال در زمین های رسمی! واقعیت این بود که پرسپولیس از اواخر سال 1395 می خواست احمدرضا را جذب کند اما بروز مشکلاتی بین او و علی پروین باعث شد عابدزاده از پرسپولیس جدا شود و مرحوم منصور پورحیدری به همراه کاظم اولیالی عملیات ویژه ای را انجام دادند. عابدزاده را به تهران دعوت کردند و بلافاصله از فرودگاه به ویلای یکی از هواداران استقلال بردند. در آن زمان پرسپولیس و پاز احمدرضا را می خواستند اما استقلالی ها او را در آن ویلا نگه داشتند تا قراردادش تمام شود و بعد از آن مدافع ملی پوش را از جایی که برده بودند بیرون کردند. احمدرضا عابدزاده تا اسفند 1350 در استقلال ماند و سرانجام در زمستان 1352 پس از مدت ها مصدومیت و به صراحت اعلام کرد که پرسپولیسی است به پرسپولیس پیوست. البته در نیمه اول دهه 60 مجید نامجو ملتک هم با پرسپولیس تمرین می کرد اما خیلی زود به استقلال پیوست چون اصرار داشت استقلال برایش مهمتر است. نامجو موتلک نیز در سال 1352 به پرسپولیس پیوست و 3 سال در آن تیم بازی کرد اما سال ها بعد در گفتگو با خبروشی اعلام کرد که اگر مهندس عابدینی به او کمک نمی کرد به آلمان سفر کند و تحت عمل جراحی قرار بگیرد، عملا فوتبالش تمام شده بود و این چرا پیراهن پرسپولیس را پوشیده بود

از نوجوانی پرسپولیس تا یاری ساپینتو

یکی دیگر از بازیکنانی که حتی در رده سنی اصلی پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد اما در استقلال به یک بازیکن مشهور تبدیل شد و حتی به جام جهانی هم رسید، خسرو حیدری بود. این بازیکن در دوران جوانی برای مدت کوتاهی پیراهن تیم جوانان پرسپولیس را بر تن کرد اما خیلی زود به استقلال روی آورد و به تیمی که رضا احدی هدایت آن را برعهده داشت پیوست تا با امید به استقلال نامی برای خود دست و پا کند. حیدری پس از بازی در پاس تهران و همدان به استقلال بازگشت و علاوه بر حضور در جام جهانی و جام ملت های آسیا، فصل گذشته نیز به عنوان دستیار ریکاردو ساپینتو روی نیمکت بلو پوچان نشست.

شجره نامه و اقرار هاشمی

مهدی هاشمی نسب پس از چندین سال بازی در پارس خودرو و لیگ ترکمنستان سرانجام در سال 76 پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد و در آن زمان هیچکس کوچکترین شکی در پرسپولیسی بودن هاشمی نداشت اما اختلافاتی که او با کادر فنی داشت. پرسپولیس از اواخر سال 78 منجر به جنجالی ترین اتفاق نقل و انتقالات 30 سال اخیر فوتبال ایران در تابستان 79 شد و هاشمی اصالتا استقلالی است و پس از این اتفاق هواداران پرسپولیس به شدت علیه مهدی موضع گرفتند و این اتفاق افتاد. به جایی رسیده که حالا علناً اعلام می کند که دیگر بازیکن پرسپولیس نیست.

کنعانیان و اتفاقات عجیب

محمدحسین کنعانی زادگان یکی از بازیکنانی است که مشخصا پرسپولیسی به حساب می آید اما پیراهن استقلال را بر تن داشت! این بازیکن ابتدا برای پرسپولیس بازی می کرد اما برای دوران سربازی با گروه پرسپولیس مشکل پیدا کرد و تصمیم گرفت به ارتش سرخ بازگردد. محمدحسین در دوران سرمربیگری علیرضا منصوریان استقلالی شد اما البته عملکرد چندان خوبی نداشت و مصدوم هم شد. کنعانی زادگان پس از خداحافظی از استقلال مدتی دوباره پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد.

داستان عجیب بیرانوند

علاوه بر تمام بازیکنانی که نام بردیم و در مورد علاقه این افراد به پرسپولیس و پوشیدن پیراهن استقلال بد نیست به علیرضا بیرانوند هم اشاره کنیم. سنگربانی که در مصاحبه ای در نیم دهه اخیر از علاقه اش به استقلال صحبت کرده بود، اما از آنجایی که مهدی رحمتی در آن زمان کاپیتان سین پوشان بود، راهی پرسپولیس شد و حالا یکی از چهره های محبوب به حساب می آید. از این تیم

دیدگاهتان را بنویسید