جوایز نوبل 2022 اهدا شد


ساعت: 14:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917189

جوایز نوبل در مراسمی در استکهلم با حضور برندگان جایزه نوبل 2020 و 2021 علاوه بر برندگان جایزه نوبل 2022 اهدا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این جایزه به ارزش حدود 900 هزار دلار روز شنبه در سالگرد مرگ آلفرد نوبل، صنعتگر سوئدی، که این جوایز را در سال 1895 پایه گذاری کرد، اهدا شد.

جایزه صلح نوبل امسال به فعالان بلاروس، روسی و اوکراینی به دلیل ترویج حق انتقاد از دولت و حمایت از حقوق اساسی شهروندان اعطا شد.

فعال زندانی آلس بیالیاتسکی از بلاروس، سازمان یادبود روسیه و گروه مرکز آزادی‌های مدنی اوکراین به عنوان دریافت‌کنندگان در ماه اکتبر اعلام شدند.

الکساندرا ماتویچوک از مرکز اوکراین برای آزادی‌های مدنی درخواست‌ها برای مصالحه سیاسی را که به روسیه اجازه می‌دهد برخی از خاک اوکراین را حفظ کند، رد کرد.

و افزود: مبارزه برای صلح به معنای تسلیم شدن در برابر فشار متجاوز نیست، بلکه به معنای محافظت از مردم از ظلم اوست. کشوری که مورد حمله قرار می گیرد با کنار گذاشتن سلاح به صلح نمی رسد. این صلح نیست، اشغال است.

وی بار دیگر بر تقاضای تشکیل دادگاه بین المللی علیه ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهور روسیه و بلاروس تاکید کرد و افزود: باید ثابت کنیم که اجرای قانون مؤثر است و عدالت وجود دارد، حتی اگر با تأخیر.

ماتویچوک به همراه گروه حقوق بشر مموریال و آلس بیالیاتسکی، رئیس گروه حقوق بشر بلاروس ویاسنا، یکی از برندگان جایزه صلح نوبل 2022 است.

بیالیاتسکی که در زندان به سر می برد و در حال گذراندن دوران محکومیت 12 ساله است، اجازه سخنرانی در این مراسم را نداشت، در عوض همسرش ناتالیا پینچوک سخنرانی کرد.

در همین حال، “یان راچینسکی” رئیس گروه حقوق بشر روسیه “مموریال” در مصاحبه با شبکه خبری BBSim گفت که مسکو به او گفته است که نباید جایزه صلح نوبل را دریافت کند زیرا به نظر می رسد که برندگان دیگر این جایزه “نامناسب” هستند. “؛ اما او این کار را نکرد.

دولت مسکو سال گذشته این گروه حقوق بشر را تعطیل کرد. اما راچینسکی گفت که به کار خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: کمیته نوبل این جایزه را به سه نفر در سه کشور مختلف اعطا کرد که گامی قابل توجه است و ثابت می کند که جامعه مدنی با مرزهای ملی تقسیم نمی شود، بلکه موجودی مشترک برای حل مشکلات مشترک است.

کمیته نروژی نوبل از برندگان جایزه به دلیل “تلاش های برجسته آنها برای مستندسازی جنایات جنگی، نقض حقوق بشر و سوء استفاده از قدرت” قدردانی کرد. در استناد کمیسیون آمده است: «آنها با هم اهمیت جامعه مدنی برای صلح و دموکراسی را نشان می دهند.

لیست برندگان امسال:

آلن اسپچت، جان اف.کلوزر و آنتون زیلینگر برای جایزه نوبل فیزیک 2022.
کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کارل بری شارپلس برای جایزه نوبل شیمی 2022.
سوانته پابو برای جایزه نوبل پزشکی 2022
جایزه نوبل ادبیات آنی ارنو 2022
بن اس. برنانکی، داگلاس دبلیو. دایموند و فیلیپ اچ. دیبیگ برای جایزه نوبل علوم اقتصادی 2022

دیدگاهتان را بنویسید