حاج عباس عربی; احیای سنت محلی و مذهبی «خون صلح» در کرمانشاه/ 444 سازش در پرونده قتل


ساعت: 14:51
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818218

حاج عباس عربی از بزرگان کرمانشاه است که سال ها از عمر خود را صرف تقویت فرهنگ گذشت کرده است، او پرچمدار صلح و سازش است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بارها شنیده ایم: «لذت بخشش انتقام نیست». بخشش به این معنا نیست که به راحتی زیر پا گذاشتن را کنار بگذاریم، بلکه در عین حال با طلب حق به دیگران جان تازه ای بخشیم تا توبه کننده گذشته خود را جبران کند.

درگیری ها، کینه ها، اختلافات قومی و قبیله ای زخم هایی هستند که برخی از نقاط کشور ما کم و بیش با آن دست و پنجه نرم می کنند. در این میان افرادی هستند که به جای کاشت بذر نفرت و جنگ می خواهند گل سازش و صلح بکارند و برای این کار به هر دری می زنند.

عباس عربی از بزرگان کرمانشاه است که سال ها از عمر خود را صرف تقویت فرهنگ بخشش کرد، او پرچمدار صلح و سازش است.


319d3abb ada8 4180 8507 a8fc5fa75f23 خبر خاکستری

حاج «عباس عربی» نزدیک به دو دهه بدون هیچ چشمداشت مادی زندگی خود را وقف «صلح و آشتی» بین مردم کرده است. او تاکنون 444 زندگی را زنده کرده و در این راه سختی های زیادی را متحمل شده است.

او با خدای خود عهد بسته است که تا زنده است خدمتگزار این مردم باشد و انتقام «بخشش و آرامش» را که الهام گرفته از کائنات است، بگیرد.


f7646097 8791 4c66 952c 39351d0fcad8 خبر خاکستری


مرصادنیوز: لطفا خودتان را معرفی کنید.
من عباس عرب هستم. من در ایل کاکاوند در یک خانواده کشاورز و ساده در روستای کله گنجوان از توابع شهرستان هرسین بزرگ شدم و اکنون ساکن کرمانشاه هستم.


مرصادنیوز: متولد چه سالی هستید؟


طبق شناسنامه جدید متولد مرداد 1343 و طبق شناسنامه قدیم 1346 هستم.

مرصادنیوز: موضوع صلح و سازش را از چه زمانی و چگونه آغاز کردید؟

به تعبیر قرآن کریم «لذت فی الغفر لا انتقام» این حقیقت قرآن را فقط کسانی می فهمند که در میان غضبشان مرده اند.


از کودکی برای صلح و آشتی با پدربزرگم به روستا رفتم. حدود سال 1383 همزمان با تشکیل هیئت حل اختلاف از من دعوت شد. آن موقع کمی پیر بودم اما رفتم. در آن زمان در یکی از روستاهای مرکز کرمانشاه قتلی رخ داد.


مرصادنیوز: برای سازش وارد چه قتل هایی می شوید؟

برای ارضای خودم مرتکب قتل هایی می شوم که در اثر یک لحظه خطا و عصبانیت انجام می شود.


برای صلح و سازش ابتدا بررسی می کنم که آیا عمدی و عمدی بوده است، سپس رای دادگاه را دریافت می کنم، از خود زندانی می پرسم که آیا واقعاً مرد از رفتار خود پشیمان شده است یا خیر؟ اگر ببینم آدم بدی است، اصلاً واسطه نمی شوم. من با قتلی که جرم آن در حد هتک حرمت و دزدی و شرارت مردم باشد کاری ندارم.


مرصادنیوز: حاج عباس خیلی ها شما را پرچمدار صلح و سازش می دانند، نظر شما چیست؟


بگذار در خدمت شما باشم اتصال قلوب یک کار الهی است. مردم باید با به جای انتقام با «بخشش و آرامش» به الهام کائنات الهام کنید.


در سال 1383 حدود دو ماه پس از اولین «خون بس» به زیارت رفتم. قبل از آن به کربلا رفتم و در آنجا نذر کردم و گفتم: «خدایا عظمت خون شهدا و در این بقاع متبرکه را در صلابت و خدمت به مردم ایران شریک خواهم کرد. این بدون توقع از کسی در سراسر ایران.


مرصادنیوز: آیا تا به حال تهدید به میانجی گری شده اید؟


نه، این اتفاق نیفتاد، اما موردی داشتیم که خانواده‌های قربانیان از این میانجیگری عصبانی بودند و چیزهایی گفتند که من به آنها حق می‌دهم چون عزیزانشان را از دست دادند و حقوقشان ضایع شد و اگر اینطور نیست. ، باید تعجب کنیم.


عده‌ای که می‌دانستند برای رضایت پیش او می‌روم، با من تماس گرفتند و قسم خوردند که موافقت نمی‌کنند و من واسطه نمی‌شوم.


مرصادنیوز: تاکنون به چند صلح و سازش رسیده اید؟




ما به لطف خدا و کمک بزرگان، وزرا و بزرگان، 444 پرونده قتل و بیش از 10000 پرونده درگیری های دسته جمعی، اختلافات محلی، قومی و قبیله ای را در سراسر کشور حل و فصل کرده ایم. در حال حاضر در حال بررسی حدود 50 مورد درگیری و قتل هستم.


مرصادنیوز: از کتابی که برای شما منتشر شد و اینکه در دهه 1400 نیز به عنوان یک چهره محبوب شناخته می شدید، بگویید.


دوستانم سال 96 زندگی ام را برای صلح و آشتی دوست داشتند، کتابی با عنوان “شهد شیرین از بین رفت” آنها طوماری نوشتند و من را پرچمدار صلح و آشتی معرفی کردند. این کتاب شامل 7 فصل و 260 صفحه می باشد از آقای همت علی اکرادی انجام شده.


65b68f68 4b62 46ce be77 661861fbb433 خبر خاکستری


آره. در اسفند 1400 در برنامه «فرمول 1» به عنوان چهره ای محبوب در رسانه ها و به گفته جمعی از اساتید و صاحب نظران حوزه های مختلف فرهنگی اجتماعی معرفی شدم.


مرصادنیوز: آیا در سازش با برخورد نامناسبی مواجه شده اید؟


بله. خیلی! این یک چیز طبیعی است، گاهی که برای صلح می رویم فحش می دهند و رفتار عصبانی نشان می دهند. هر جا می روم هزار بار به من توهین می کنند و ناراحت نمی شوم و با خود می گوییم حق با آنهاست چون عزیزی را از دست داده اند.


مرصادنیوز: نحوه برگزاری مراسم خون صلح را توضیح می دهید؟


جمع کثیری از اهالی روستا، بزرگان دو طایفه و مقامات محلی نیز به این مراسم دعوت شده بودند با اجرای نوحه هایی مانند نواختن چنگ و نوحه های محلی برای ادای احترام به یکدیگر، در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و سپس توسط گروهی از معتمدین، قاتل کفن پوش و او در حالی که یک جلد قرآن و یک چاقو در سینی در دستان بزرگان داشت، دستبند زده شد. قرآن را ببخش که نگهبانان دم با بوسیدن قرآن و باز کردن طناب از دست قاتل عظمت خود را نشان می دهند و قاتل نیز دست نگهبانان دم را می بوسد. پس از پایان مراسم، دو طایفه با هم بر سر سفره ای می نشینند و به هیاهو پایان می دهند.


2817c4f4 cd89 4d85 bcb1 999455ccabdc خبر خاکستری


مرصادنیوز: خون صلح یا باس خون از کدام ملت و چه زمانی است؟


این سنت 800 ساله متعلق به زاگرس نشینان است، متاسفانه حدود 40 سال است که به فراموشی سپرده شده است، اما با کاوش در این مراسم و این سنت گرانبها توانستیم آن را احیا کنیم. تاکنون 45 مراسم خون مسالمت آمیز در استان کرمانشاه و واحدهای استان برگزار کرده ایم.


مرصادنیوز: آیا برای فرهنگ سازی و جلوگیری از اختلاف فعالیت های آموزشی انجام می دهید؟

آره. در ایام قبل از تاج، در مساجد تدریس می کردیم. این فعالیت های فرهنگی با همکاری روحانیت، ریش سفیدان، قضات و معتمدین به منظور پیشگیری از درگیری و پیشگیری از وقوع جرم انجام می شود.


خدمت شما عرض می کنم البته این را در داخل پرانتز بنویسید من از سال 1370 به عنوان مربی احکام و اخلاق فعالیت داشتم و نمایندگی سازمان تبلیغات داشتم ارتش داشتم.


مرصادنیوز: در سفر آیت الله رئیسی به کرمانشاه چقدر سازش داشتید؟


3 مورد در حضور ایشان منجر به سازش شد و سپس 9 مورد رضایت قتل داشتیم.


مرصادنیوز: وساطت چقدر روی زندگی شخصی شما تاثیر گذاشته است؟

خدمتتون عرض کردم که با خدا معامله کردم.


من ثمره و حقوق او را دریافت کردم، اما نه حقوق سکولاری که خیلی ها فکر می کنند دولت به من می دهد، و هم نبوده است. خدا را شکر می کنم که به من زندگی سالم، صالح و صادقانه بخشیده و توانستم سرم را بلند کنم و به دیگران خدمت کنم.


البته من گلایه دارم چون عده ای فکر می کنند من از یک سازمان پول می گیرم و برای فلانی کار می کنم تا اینکه بدانند تمام سفرهای من به شهرهای مختلف ایران برای میانجی گری با پول خودم و سایر همکاران و خیرین است و من با خدای خود عهد بستم که هیچ ریالی از بیت المال برای این کار خرج نکنم و خدا را شکر من هم همین کار را کردم. در اینجا جا دارد از خانواده ام تشکر کنم که آنها نیز در این سال ها سختی های زیادی را متحمل شدند.


22c0924f c571 4c54 9dcb 614c5d2f16ff خبر خاکستری




مرصادنیوز: حاج عباس عربی تا کی این کار را ادامه می دهید؟


تا زمانی که زنده هستم و نفس می کشم به این کار ادامه خواهم داد. اگر کسی قدمی به سوی خدا بردارد، خداوند عشق و محبتش را در دل مردم می‌گذارد و این بهترین اتفاقی است که در عمرم برای من افتاده است.


مرصادنیوز: چند فرزند دارید؟ آیا فرزندان خود را تشویق می کنید که این مسیر را طی کنند؟

من پنج فرزند دارم. خدا را شکر همه آرام شده اند و تاکنون اختلاف و مشکل شدیدی در زندگی نداشته اند و در زندگی بخشیدن و بخشش را یاد گرفته اند.




مرصادنیوز: حاج عباس از حضور شما در این گفتگو و صحبت های پایانی شما متشکرم؟


با آرزوی رحمت الهی برای تمامی عزیزان، بر خود لازم می دانم از خانواده و بازماندگان آنان تشکر و قدردانی نمایم و از خداوند منان برای آنان صبر و عاقبت بخیر مسئلت دارم.


همچنین از شما برای ترویج فرهنگ تقوای بخشش تشکر می کنم.


b06b91da 7b3d 44a6 bb81 5075902918a1 خبر خاکستری


از همه کارمندان بویژه صدا و سیما، خبرنگاران و نزدیکان شاغل در این حوزه می خواهم که فرهنگ صلح، سازش، شفقت و بزرگواری را بیش از پیش ترویج کنند، زیرا هر کجای این دنیا «بخشش» باشد، آرامش است.


f4f41850 cdef 4471 bb72 6c6f8c8660f0 خبر خاکستری


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید