حاشیه طراح جلیلی برای رئیسی

حاشیه طراح جلیلی برای رئیسی

مطهره شفیعی: با بازگشایی دانشگاه ها در سال 61 که پس از انقلاب فرهنگی تعطیل شده بود، نسلی از دانشجویان مسلمان انقلابی در فضای جدیدی وارد دانشگاه شدند و موج اسلام گرایی و تلاش برای انطباق فضای دانشگاه با فضایی بیشتر. معیارهای پرشور و جسورانه اسلامی در بین دانش آموزان مطرح شد. اعضای جامعه اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران یکی از کلاس های فلسفه این دانشکده را به عنوان آزمایشی برای جداسازی طلاب از دانشجویان انتخاب کردند و با تیغه چوبی بین کلاس ها دیواری ساختند. این رفتار با واکنش شدید امام (ره) مواجه شد و ایشان با تاکید بر حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی فرزند گرانقدرش خواستند دیوار بین کلاس ها در شب برداشته شود تا فردا که دانش آموزان بیا تو دانشگاه، دیواری وجود نخواهد داشت. سال ها از آن روزها می گذرد و بارها طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه مطرح شده است که به دلیل مخالفت های فراوان امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد.

روزهای شلوغ رایج است

ستاد امر به معروف و نهی از منکر روزهای شلوغی را سپری می کند. یک روز بحث جریمه برای افراد باحجاب مطرح می شود، روز دیگر صحبت از تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها می شود. اخیراً محمدصالح هاشمی گلپایقانی دبیر امر با معروف گفت: به اعتقاد من طرح مسائل جنسیتی در فضای آموزشی آسیب های علمی و معنوی دارد. اما چه اشکالی دارد که مثلاً دانشگاه آزاد دو ساختمان داشته باشد و در دفترچه امتحانات امسال بنویسد که یک دانشگاه پسرانه و یکی دخترانه است.» خانواده ها از تفکیک جنسیتی استقبال می کنند؛ «خانواده ها محیط امن می خواهند». چیزی که باید به آن فکر کنیم این است که مسئولان وزارت علوم هیچ برنامه ای برای این جدایی ندارند، همانطور که وزیر علوم در تیرماه گفت: دانشگاه ها می توانند برای پذیرش دانشجو از یک جنسیت در رشته خاصی تصمیم گیری کنند، اما در این مورد تصمیمی اعلام نشد. در این میان لازم به ذکر است که سعید جلیلی بیش از رئیسی برای جدایی دانشگاه ها تلاش کرد، همانطور که در سال 92 و در زمان کاندیدای ریاست جمهوری به صراحت اعلام کرد. nt: «تفکیک جنسیتی و اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها از برنامه‌های اصلی و یکی از محورهای اصلی برنامه‌های من است». اما رئیسی در بیانیه انتخاباتی خود در سال 1400 به طور مشخص به تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها نپرداخته است، بلکه گفته است: «اسلامی شدن دانشگاه ها اولین دغدغه امام راحل و بسیاری از بزرگان انقلاب بود. سند اسلامی شدن دانشگاه نیز تنظیم شده است، اما چون در زمینه اسناد و برنامه ها مشکلی نداریم، همه این مشکلات برطرف می شود».

تحقیق در مورد دانشگاه های یونسکس خارج از کشور

از سوی دیگر باید به اظهارات چند روز پیش گلپایگانی که اعلام کرد «4 هزار فرزند مسئولان در خارج از کشور هستند» توجه شود تا از اظهارات وی جلوگیری شود. نقض شده است: “21 دانشگاه و کالج در جهان وجود دارد.” آنها جنسیت را از هم جدا کردند. حتی برخی از دانشگاه ها در آمریکا بر اساس جنسیت تفکیک شده اند.» اما او به شرایط این مراکز آموزشی اشاره ای نکرد. طرفداران دانشگاه های تک جنسیتی در خارج از ایران اغلب به بی عدالتی هایی که دختران در کلاس های مختلط با آن روبه رو هستند اشاره می کنند. مانند گزارش آمریکایی ها. انجمن زنان دانشگاهی، با عنوان “چگونه مدارس حقوق دختران را تضعیف می کنند.” همچنین یک محیط آموزشی تک جنسیتی را به عنوان راهی برای جبران توسعه نیافتگی دانش آموزان کم درآمد رنگین پوست – عمدتاً پسران – در مدارس دولتی شهری پیشنهاد می کند. مشکلاتی در ایران وجود ندارد، به همین دلیل است که دانشگاه های تک جنسیتی در ایران، استناد به دانشگاه های تک جنسیتی دنیا دلیل قانع کننده ای نیست.

آقازاده در دانشگاه های تفکیک شده؟

از سوی دیگر، 4000 کودک مسئولیت پذیری که در خارج از کشور تحصیل می کنند چطور؟ آیا به دانشگاه ها و مراکز آموزشی جدا می روند؟ اگر هدف آنها تحصیل علم است، حضور در مراکز مختلط کمکی به اهدافشان نمی کند و می توانند با بازگشت به کشور به تحصیل علم بپردازند. آزاده حددادال دکترای خود را در رشته نانوتکنولوژی در ژاپن به پایان رسانده و به گفته خودش چندین سال است که در کشور بادامیس زندگی می کند. عادل دختر حداد درباره ازدواجش با یکی از کارمندان شرکت مایکروسافت گفت: زمانی که او در خارج از کشور بود با او آشنا شد و به دلیل علاقه همسرش به ایران و فرهنگ آن و امت اسلامی حاضر شد در رنج و عذاب به او کمک کند. مهاجرت به تبعید.» او باید زندگی کند و در واقع با همسرش به ایران بیاید و در ایران زندگی کند.

دیدگاهتان را بنویسید