حافظ خاطره فرهنگ ایرانی است / خاطره خسرو معتضد از تأثیر اشعار حافظ بر آسیای میانه

زمان: 15:22
منتشر شده در: 1400/07/20
کد خبر: 1775594

برای ما ایرانیان ، شیخ حافظ شیرازی اسرار پنهان و جهان نامرئی را می داند و هنگامی که در زندگی یا در مراسم مختلف ملی با مشکلات یا معضلات روبرو می شویم ، به او روی می آوریم و فالگیری می کنیم و از آیات او استفاده می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته صاحب خبر ؛ خواجه شمس الدین محمد ، حافظ شیرازی ، یکی از مشهورترین شاعران ایران است که آثار او در طول قرن ها نه تنها در ایران ، بلکه در سراسر جهان مشهور شده است. درونمایه اشعار حافظ بسیار متنوع است و از اشعار او در موسیقی سنتی ایران ، هنرهای تجسمی و خوشنویسی استفاده می شود.

برای ما ایرانیان ، شیخ حافظ شیرازی اسرار پنهان و جهان نامرئی را می داند و هنگامی که در زندگی یا در مراسم مختلف ملی با مشکلات یا معضلات روبرو می شویم ، به او روی می آوریم و فالگیری می کنیم و از آیات او استفاده می کنیم.

در مصاحبه با صاحب نیوز در مورد علت محبوبیت و عنوان صدای همه خسرو معتضد اظهار داشت: حافظ حافظ قرآن بوده و فردی فوق العاده است. ما آن را نداریم.

او می گوید: “گوته ، شاعر بزرگ آلمانی می گوید احمقانه است که خود را یکسان جلوه دهد. تمام ادبیات اروپا و جهان عرب تحت تأثیر حافظ است. اشعار او به همان اندازه تازه است.” در این شعر ، حافظ همه دردهای ما را منعکس می کند و به ما امید می دهد.

وی افزود: “او زندگی خوبی نداشت و در زمان امیر تیمور زندگی می کرد که زمان درگیری ، جنگ و خونریزی بود ، اما کار بزرگی انجام داد. حافظ دانشمند بزرگ عرب است. من هستم و همیشه هستم بسیار ناراحت کننده ، من حافظ را در دست می گیرم و حدس می زنم.

معتضد ادامه داد: فردی به نام سرهنگ گلرضا مصور رحمانی وجود دارد که ظاهراً فوت کرده است. او کتابی به نام جانباز نوشت که جلد اول آن درباره ایران و جلد دوم مربوط به زمان اخراج وی از ارتش شاه است. و او به عضویت بانک صادرات درآمد و به آسیای میانه سفر کرد و گفت هرجا که رفتم صحبت از حافظ و سعدی بود ، ناصر خسرو قبادیانی سخت گیر است و نمی بخشد ، اما حافظ و سعدی می بخشند.

وی در ادامه به بیان ویژگی های آیات حافظ پرداخت: حافظ و سعدی انسان هستند و نمی گویند ما از آسمان بالا رفته ایم و کامل هستیم ، مانند هر انسانی مستعد خطا هستند. ما این کتابها را که می گذاریم روی قفسه می بریم ، وقتی دلمان برای آنها تنگ می شود ، در حضرت حافظ پنهان می شویم ، در ایران متأسفانه بیشتر هدایای خود را نمی شناسیم. در حالی که مولانا شاعر جهانی است و اهل ایران است و بیتی از مولانا به زبان ترکی نوشته نشده است که ترکها به او نسبت می دهند.

او گفت: “به آمریکا برو.” “به آمریکا بروید. اشعار او به انگلیسی ترجمه شده است و جزو پرفروش ترین کتابهای آمریکا است. این ریاضیدان و دانشمند بزرگ که وقتی بیکار بود شعر می گفت ، چه فیلسوف فوق العاده ای بود ، و کتابهای زیادی در مورد خیام بوده است. گفته می شود که در آن زمان آنها در سراسر جهان اسلام سنی بودند زیرا ترکان غزنوی کشورهای اسلامی را فتح کرده بودند و سلجوقیان به خلافت عراق نزدیک می شدند ، این نعمت بود ، آنها اسلام آوردند و همه آنها شهروندان بغداد بودند.

به گزارش صاحب نیوز ، حافظ در سال 971 یا 792 میلادی درگذشت و حافظ در گلگشت مصلا که منطقه ای زیبا و آرام بود به خاک سپرده شد. آرامگاه حافظ چه امروزه این مکان یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری است. حافظ بیشتر عمر خود را در شیراز گذراند و تنها سفری کوتاه به یزد و سفری نسبی به بندر هرمز داشت.

گفته می شود در مراسم تشییع جنازه حافظ ، برخی به دلیل آیات عزاداری وی با دفن وی به شیوه مسلمان مخالف بودند ، اما برخی دیگر حافظ را مسلمان و مومن می دانستند. به دلیل ایجاد دو دسته تفالی ، آنها آیه زیر را حفظ کردند:
او با تردید از بدن حافظ بیرون می آید که گرچه غرق در گناه است اما به بهشت ​​می رود.

این شعر در سکوت مخالفان حافظ تأثیر بسزایی داشت. حافظ در بین ایرانیان چهره ای مقدس دارد ، بنابراین ایرانیان معتقدند که بازدید از حافظیه برابر با زیارت آرامگاه حافظ است و پیاده روی تا مقبره او را با رسوم مذهبی مانند شستشو مرتبط می دانند و کفش های خود را در کنار آرامگاه حافظ قرار می دهند. به نشانه احترام او را از پای بیرون می آورند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید