ترانزیت و سیاست منطقه ای دو راهبرد اصلی دولت سیزدهم / استفاده از ظرفیت بندر شهید رجایی در اولویت همه کشورهای آسیای میانه است.


ساعت: 09:09
تاریخ انتشار: 14/08/12
کد خبر: 1811565

استاندار هرمزگان با مشاور رئیس جمهور قرقیزستان دیدار کرد;

هرمزگان در ماه های اخیر مورد توجه کشورهای مختلف بوده است. قرقیزستان یکی از کشورهایی است که ظرفیت های هرمزگان را به خوبی می شناسد و مشتاق و جدی برای همکاری، همکاری و سرمایه گذاری در هرمزگان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; دومین نشست رسمی استاندار هرمزگان و رایزنی با هیئت های قرقیزستانی در سه ماهه گذشته برگزار شد. هرمزگان در ماه های اخیر در کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. قرقیزستان یکی از کشورهایی است که ظرفیت های هرمزگان را به خوبی می شناسد و مشتاق و جدی برای همکاری، همکاری و سرمایه گذاری در هرمزگان است.

در همین راستا دومین نشست مهندس دوستی استاندار هرمزگان عصر روز شنبه با مشاور رئیس جمهور و رئیس شرکت هلدینگ ملی دولتی قرقیزستان، توردکن چ دیکوف سفیر قرقیزستان و هیئت همراه در محل استانداری برگزار شد. هرمزگان – تعاملات اقتصادی و سرمایه گذاری.


ترانزیت و سیاست منطقه ای دو راهبرد اصلی دولت سیزدهم است

استاندار هرمزگان در این نشست گفت: این استان با زیرساخت های بسیار قوی دروازه قرقیزستان و کشورهای آسیای میانه به اروپا و سایر کشورهای آسیایی است. وی گفت: ما امنیت سرمایه گذاری در هرمزگان را تضمین می کنیم.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه ترانزیت و دیپلماسی منطقه ای دو راهبرد اصلی دولت سیزدهم است و شخص رئیس جمهور نیز در این زمینه اهتمام ویژه ای دارد، گفت: این یکی از دو موضوع است و تلاش می کنیم مسیر پایداری را فراهم کنیم. برای تحویل کالاهای مورد نیاز قرقیزستان برای واردات و صادرات کالا از طریق بندر شهید رجایی.

استاندار هرمزگان گفت: با توجه به اراده قوی بین دو کشور، اتفاقات خوبی برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور در حال رخ دادن است. به ویژه توسعه ارتباطات بندری.


ما امنیت سرمایه گذاری در هرمزگان را تضمین می کنیم

دوستی گفت: قرقیزستان به دنبال افتتاح دفاتر دولتی در استان هرمزگان است که می تواند راه جدیدی برای توسعه روابط بین دو کشور باشد.

وی افزود: آمادگی لازم برای رفع موانع سرمایه گذاری و بهره برداری از زیرساخت های بندر شهید رجایی وجود دارد و علاقمندیم زودتر به نتیجه برسیم.

استاندار هرمزگان توسعه ترانزیت را یکی از برنامه های دولت برشمرد و گفت: گام نخست هیئت سرمایه گذاری قرقیزستان به اراضی موجود بندر شهید رجایی و در مرحله بعدی در اراضی بندری این بندر وارد می شود. بندر مهم برای توسعه فعالیت های ترانزیتی آماده خواهد شد.”

دوستی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان و برنامه هرمزگان برای تبدیل شدن به تولیدکننده برتر فولاد کشور، آمادگی سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با سنگ‌آهن، کرومیت، منگنز و مس را اعلام کرد و گفت: مذاکرات فنی با هیئت قرقیزستان در این زمینه انجام شده است. هر چه زودتر شروع کنید

استاندار هرمزگان همچنین گفت: برای تامین علوفه مورد نیاز پالایشگاه قرقیزستان با وزارت نفت مشورت خواهد شد.


استفاده از ظرفیت بندر شهید رجایی در اولویت تمامی کشورهای آسیای میانه است

Tengiz Bolturuk Ayapbergen Uulu، مشاور رئیس جمهور و رئیس هیئت مدیره هلدینگ دولتی قرقیزستان نیز گفت که فعال کردن ظرفیت ترانزیتی از طریق بندر شهید رجایی یک پروژه مهم سیاسی و اقتصادی برای قرقیزستان است. «امکانات و ظرفیت ها برای قرقیزستان مهم است. وی گفت: بندر شهید رجایی نه تنها برای قرقیزستان بلکه برای همه کشورهای آسیای میانه مهم است و می تواند در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: اتفاقات کنونی روسیه و اوکراین بر روابط تجاری بین کشورها تأثیر می گذارد و احتمال کاهش استفاده از ظرفیت حمل و نقل روسیه بسیار زیاد است و ترانزیت اصلی کالا از ایران خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت هلدینگ دولتی قرقیزستان گفت: این رویدادهای سیاسی موجب توسعه بیش از پیش روابط تجاری ایران و کشورهای آسیای میانه خواهد شد و قرقیزستان در نظر دارد به عنوان پیشگام در این زمینه عمل کرده و روابط خود را با ایران گسترش دهد.

تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو ضمن ارزیابی مطلوب روند مذاکرات در دورهای گذشته، ضمن استقبال از استاندار هرمزگان و هیئت ایرانی، ابراز امیدواری کرد که ترانزیت قرقیزستان در بندر شهید رجایی به زودی فراهم شود.

وی با بیان اینکه هلدینگ دولتی قرقیزستان تاکنون در دو پروژه معدنی سرمایه گذاری کرده است، گفت: اولویت اول ما تکمیل این پروژه ها است، اما در مرحله بعد سرمایه گذاری در هرمزگان را بررسی می کنیم.

مشاور رئیس جمهور قرقیزستان با اشاره به تاریخ مشترک فرهنگی و تاریخی دو کشور ابراز امیدواری کرد که ورود به قرن جدید خورشیدی سرآغاز ارتباطات گسترده و افزایش همکاری های اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی ایران و قرقیزستان باشد. با برگزاری قرقیزستان، با مطالعه کتب تاریخ ایران و استفاده از منابع تاریخی ایران به دنبال بررسی روابط دو کشور است تا تاریخ واقعی قرقیزستان را برای مردم به ویژه نسل جوان بازگو کند.

برق و نیروی کار ارزان، گوشت گوسفندی، آب معدنی و امکانات توریستی از جمله ظرفیت های قرقیزستان بود که مشاور دولت قرقیزستان رئیس و رئیس هیئت مدیره اعلام آمادگی کرد.

توردکن چ دیکوف سفیر قرقیزستان در ترکیه، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در هرمزگان، مدیرکل امور اقتصادی استانداری هرمزگان، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، دستیار رئیس جمهور، مدیر منطقه، مدیرکل روابط اقتصادی خارجی و مدیر توسعه پایدار دولت قرقیزستان منطقه آزاد بیشکک، معاون اول مدیر کل شرکت دولتی قرقیزستان پوچتاسی و معاون رئیس دانشگاه ماناس نیز در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید