حتی در دهه 60 نان مردم کوپن و سهمیه نبود / خرید اقلام در شرایط غیر نظامی اشتباه است

حتی در دهه 60 نان مردم کوپن و سهمیه نبود / خرید اقلام در شرایط غیر نظامی اشتباه است

روز جدید : محسن هاشمی رفسنجانی می گوید موضوع کارت الکترونیک برای مردم، کارشناسان و تحلیلگران نامشخص است و مشخص نیست دولت چگونه قصد استفاده از این کوپن های الکترونیکی را دارد.

محسن هاشمی رفسنجانی درباره دلایل احزاب در ایران گفت: برای بررسی احزاب در ایران بعد از انقلاب باید به ۱۳ آبان ۵۸ برگردیم، تاریخی که دانشجویان پیرو خط امام (ره) سفارت آمریکا را تسخیر کردند و ۴۴۰ روز گروگان گرفتند. همزمان رئیس جمهور وقت آمریکا دستور تحریم تسلیحاتی ایران را صادر کرد. گروگان گرفتن فروش نفت ایران نیز مشکلاتی ایجاد کرد و سپس در سال 1959 جنگ ایران و عراق آغاز شد.

محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به بحران های اقتصادی ناشی از جنگ عراق در ایران گفت: ارتش عراق در اواخر شهریور 59 با ورود به کشور بخشی از خاک ایران را اشغال کرد و البته مبادلات اقتصادی ایران نیز دچار مشکل شد. در این شرایط دولت تصمیم به استفاده از کوپن گرفت.

وی با اشاره به اینکه شهید رجایی یک ستاد اقتصادی به نام «ستاد اقتصادی کشور» راه اندازی کرد، گفت:

هدف ستاد بسیج اقتصادی باید از اقشار آسیب پذیر حمایت می کرد

هاشمی رفسنجانی «ستاد بسیج اقتصادی» را وظیفه بررسی مشکلات و بحران های اقتصادی زمان دانست و گفت: این ستاد با استفاده از توزیع کوپنی و قیمت گذاری کالاها و سیاست های آن زمان سعی در پوشش اقشار آسیب پذیر و مستضعف داشت. “

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان طرفین محصولاتی مانند گوشت، برنج، روغن و … را شامل می شد که بعدها هم بحث کوپن به گرد و غبار، صابون و مواد شوینده رسید اما هیچ وقت نان و اقلام مربوط به گندم را به هم پیوند ندادند.

رئیس سابق شورای شهر تهران در تشریح گسترش کوپن ها در دهه 60 گفت: در آن زمان تا 10 مرحله کوپن اعلام شد و این کوپن ها به مقدار مشخص در اختیار مردم قرار گرفت و این کوپن ها در اختیار مردم قرار گرفت تا اینکه 1990، امروز. «بیش از 10 سال از آخرین کوپن ها می گذرد، تصمیم گرفته شد که از سیستم کوپن پس از جنگ استفاده نشود که بود و به تدریج لغو شد.

وی تاکید کرد: با نهایی شدن بحث جمع آوری سامانه کوپن، فعالیت ستاد بسیج اقتصادی کاهش یافته و از سوی نخست وزیر به وزارت بازرگانی واگذار شده است.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت سیستم کوپن در سال های 60 و 70 گفت: در آن زمان صحبت های زیادی درباره فساد و مشکلات اداری کوپن وجود داشت. برخی از مشکلات این بود که احزاب رضایت مردم را جلب نکردند یا در هنگام اعلام شماره حزب صف‌های طولانی تشکیل شد و حتی می‌گفتند این روی مدل حاکم بر قدرت مردم تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: بدیهی است فساد در فروش کوپن ها و کوپن های باطل وجود داشت، اما به نظر می رسد با وجود همه مشکلات، این کوپن ها مزایایی هم داشتند و عده ای از آن دفاع کردند و گفتند که جدای از این روش، نمی توان مردم را راضی کرد. شرایط سخت جنگ. «این به آنها امکان دسترسی به تعدادی اقلام اساسی را داد.

هاشمی رفسنجانی گفت: اگر بخواهیم از مشکلات و پیامدهای اقتصادی احزاب صحبت کنیم، مسائل مهم زیادی وجود دارد و اکثر اقتصاددانان این روش را در شرایط عادی صحیح نمی دانند. در آن زمان کوپن به نان مردم بسته نمی شد و نان فراوان بود و اصلا معلوم نیست چرا یکدفعه دولت سراغ نان و ماکارونی رفت.

وی گفت: استدلال دولت برای راه اندازی این نهضت آرد و نان تغییر قیمت جهانی و انتقال بیش از حد آرد به کشورهای همسایه بود. نیاز بود آزادسازی نرخ ارز ۴۲۰۰ تنی گندم آغاز شود یا خیر. .

شباهت اوضاع در سال 59 و 97 پس از خروج آمریکا از برجام

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه موضوع اعلامیه الکترونیکی در سال 1376 با خروج ناگهانی آمریکا از برجام و تشدید موج تحریم ها علیه کشور مطرح شد، گفت: دولت الکترونیک در سال 96 مطرح شد. روحانی همزمان با ارز 4200 تومانی، اما این تصمیم در دولت قبل هرگز اجرایی نشد.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که تصمیم دولت فعلی را برای سهمیه بندی جدی کرد، قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه بود که یک پدیده نوظهور جدید است و گفتند باید با سهمیه بندی جلوی این موضوع گرفته شود.

هاشمی رفسنجانی افزود: وزارتخانه های مختلف روی این موضوع کار کرده اند اما هنوز برنامه مدونی در این زمینه در اختیار مردم و کارشناسان قرار نگرفته است؛ یعنی همه ما اطلاعات ضعیفی از جزئیات کاربرگ الکترونیکی داریم.

وی افزود: نمی دانیم این کارت به سبک کوپن قدیمی است یا به قیمت روز می خریم و مابه التفاوت آن را دولت با کارت الکترونیکی پرداخت می کند یا اینکه پول به حساب مردم واریز می شود. ” با این حال، چندین مورد از این قبیل مبهم هستند.

هاشمی رفسنجانی در پایان با بیان اینکه هنوز اطلاعات عمومی در مورد کارت الکترونیک کم است، گفت: اطلاعات کافی در این زمینه در اختیار مردم نیست و باید پیش بینی های دقیق و تخصصی در این زمینه انجام شود، بنابراین کارت الکترونیکی انجام می دهد. به سرنوشت کارت سوخت دچار نمی شود.»

دیدگاهتان را بنویسید