طرح دولت برای توزیع کوپن نان با کارت ویژه

طرح دولت برای توزیع کوپن نان با کارت ویژه

مسعود میرکاظمی اعلام کرد در صورت حذف ارز ترجیحی، دارو و نان آخرین راه حل است و شهروندان برای خرید نان کارت ویژه دریافت خواهند کرد.

وی مکانیسم عمل را به گونه ای توضیح داد که با حذف ارز ترجیحی، مردم نان را به قیمت روز می خرند و دولت مابه التفاوت را به نانوا می پردازد. «یارانه داروها نیز از طریق بیمه به مردم تعلق می گیرد. این طرح در دست بررسی است، اما در حال حاضر در بودجه 1401 مطرح نیست».

این اولین باری است که دولت می خواهد به مردم کارت مخصوص خرید نان بدهد که در اصل به معنای «کوپن الکترونیکی» است. نان در جنگ ایران و عراق مهمانی نبود.

در هفته های اخیر دولت ارز ترجیحی را فاسد خوانده و گفته است که در صورت حذف ارز، به هر شهروند 110 هزار تن یارانه بیشتر تعلق می گیرد.

در همین حال، احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت با حذف ارز ترجیحی 400 هزار میلیارد تن سود خواهد داشت که معادل 550 هزار تن در ماه یارانه برای هر شهروند ایرانی است، اما دولت تنها می خواهد 110 هزار یارانه بدهد. جلدها در حالی که بسیاری از مواد غذایی مصرفی خانوارها مشمول ارز ترجیحی است.

در حال حاضر تفاوت بین ارز نیم و ممتاز پنج برابر است و حذف ارز ترجیحی نه تنها قیمت کالاهای اساسی وارداتی را حداقل پنج برابر می کند، بلکه ماهیانه 110 هزار تن برای هر شهروند تامین می کند و نقدینگی کشور را افزایش می دهد. 110000 میلیارد تن در سال. نقدینگی مهمترین عامل تورم است و باعث تسریع قیمت کالاها و خدمات خواهد شد.

بر اساس آمارهای رسمی، 60 درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند و با توجه به ادامه تورم افسارگسیخته در کشور، مردم توان تحمل فشار حذف ارز ترجیحی را ندارند.

دولت همچنین در نظر دارد طرح «بنزین برای همه» را اجرا کند و توجیه کند که نه تنها مالکان خودرو از یارانه بنزین بهره مند می شوند.

بر اساس این طرح، هر شهروند ایرانی ماهانه 15 لیتر بنزین (نیم لیتر بنزین در روز 1500 تن) دریافت می کند که به معنای عرضه 41 میلیون لیتر به ازای هر 1500 تن در روز و فروش مابقی بنزین مورد نیاز کشور در فوب است. در خلیج فارس (18 هزار جلد).

این در حالی است که خودروهای کشور در حال حاضر روزانه 60 میلیون لیتر بنزین 1500 تنی و 35 میلیون لیتر بنزین 3000 تنی دریافت می کنند.

به زبان ساده دولت در حال حاضر سالانه 60 هزار میلیارد تن از فروش بنزین خودرو درآمد دارد اما با اجرای طرح «بنزین برای همه» سالانه 320 هزار میلیارد تن درآمد خواهد داشت.

با این حال، دولت اصرار دارد که این طرح ها صرفاً «ارائه یارانه و ارز ترجیحی برای همه اقشار جامعه و مبارزه با فساد» است.

دیدگاهتان را بنویسید