کارت نان به تهران رسید/ قیمت نان تغییر می کند؟

کارت نان به تهران رسید/ قیمت نان تغییر می کند؟

روز جدید یک کارشناس اقتصادی در پاسخ به طرح بهبود یارانه نان و آرد گفت: ورود بی دلیل دولت به مسائل حاشیه ای هم وقت دولت را می گیرد و هم مردم را به مسائل حاشیه ای مشغول می کند؛ این موضوع اقتصاد کشور را متزلزل می کند.

سرانجام طرح بهبود یارانه آرد و نان به تهران رسید. طرحی که از یک ماه پیش در استان زنجان آغاز شد و اکنون به گفته وزیر اقتصاد، نان در بیش از 10 استان به کارت تبدیل شده است.

در این طرح تمامی نانوایی ها به دستگاه کارتخوان ویژه مجهز خواهند شد. به این ترتیب مردم پس از پرداخت پول نان و پرداخت نان یارانه ای، کارت می کشند و چون نانوایی آرد را مجانی می خرید، دولت مابه التفاوت نان یارانه ای و قیمت اصلی نان نانوایی را پرداخت می کند.

در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در تازه ترین اظهارات خود از اجرای فاز اول طرح بهبود یارانه آرد و نان امروز در استان تهران خبر داد. حشمت اله عسگری با اشاره به نصب 6 هزار و 800 دستگاه کارتخوان در نانوایی های استان تهران گفت: اجرای این طرح در کشور از ضرر سالانه بیش از چهار میلیون تن نان در کشور و قاچاق گسترده آرد یارانه ای جلوگیری می کند.

در پی انتشار این خبر، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در تشریح اجرای این طرح گفت: در نانوایی های تهران نصب می شود. اتحادیه همچنین اعلام کرد که آماده نصب دستگاه ها و همکاری لازم برای این اقدام ملی هستند.

بیژن نوروز مقدم در این خصوص گفت: یارانه به 9 هزار نانوایی در کشور پرداخت می شود اما در حال حاضر 6 هزار و 800 دستگاه کارت خوان هوشمند آماده نصب است. طبق اعلام استانداری این کارت خوان برای سایر نانوایی ها نیز نصب می شود.

به گفته وی، پس از نصب دستگاه های کارت خوان هوشمند، نان با این دستگاه ها به فروش می رسد، اما با توجه به اینکه در حال حاضر آرد یارانه ای به واحدهای نانوایی پرداخت می شود، شکل پرداخت یارانه نان تغییر نمی کند.

نوروز مقدم خاطرنشان کرد: پس از آزادسازی آرد نانوایی ها، دولت مابه التفاوت قیمت نان را به حساب نانوایان واریز می کند تا مردم همچنان نان را با قیمت قبلی خریداری کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران در پاسخ به اینکه آیا قیمت نان بر اساس آرد یارانه ای تغییر نمی کند، تاکید کرد: قیمت نان ۱۴۰۰ است و باید نرخ جدیدی به نانوایان ارائه می شد، اما با افزایش قیمت موافقت شد. در قیمت در حال حاضر نیست و تعرفه های سال گذشته اعمال می شود.

البته میثم جعفری، دبیر اطلاع رسانی ستاد نان، پیش از این از ساز و کار و ماموریت ستاد ویژه نان خبر داده بود: ستاد نان به ریاست اداره هوشمند نان وزارت اقتصاد و مدیریت توزیع آرد راه اندازی شد.

به گفته وی، زنجیره آرد از لحظه خرید تا تحویل به نانوا در وزارت جهاد کشاورزی مدیریت می شود، اما نکته اینجاست که بخشی از آرد از چرخه پخت نان مردم به دست می آید. تحقیقات نشان می دهد که به طور متوسط ​​حدود 2 درصد از میزان آرد توزیع شده توسط دولت بین نانوایان از چرخه تولید و پخت به پخت نان، شیرینی و کیک لوکس و یا به دامداری ها می رسد. بر این اساس مدلی از مدیریت این فضا و شرایط اعمال می شود که بر پخت نان نظارت می کند تا در نهایت آرد نان به دست مردم برسد.

جعفری با اشاره به حضور بانک ها در این طرح تصریح کرد: بانک مرکزی و چند بانک در حال طراحی مدل هستند و 15 استان پایلوت این طرح شده اند که با پوزها و پایانه های فروش نصب شده در نانوایی ها مشخص می شود که مردم چقدر نان دارند. آرد خریداری شده به همان میزان باید بین آنها توزیع شود و همچنین آرد نباید بین نانواها توزیع شود. او همچنین بررسی می کند که چه مقدار آرد بین نانوایان توزیع می شود و چه مقدار نان پخته شده و در دسترس عموم قرار می گیرد.

به گفته جعفری، نکته مهم این است که مردم نان را با قیمت بالاتر نخرند و قیمت نان اصلا گران نشود، اما دولت مراقب است که این آرد فقط برای پخت نان استفاده شود. مابه التفاوت هزینه های این فرآیند نیز به حساب نانوا واریز می شود.

اما در حالی که طرح پاکسازی یارانه آرد و نان ماهی است که در استان های مختلف گام به گام اجرا می شود، برخی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی ایرادات متعددی به این طرح دارند. اولین اعتراض سیدکاظم دلوس، نماینده مجلس، این بود که او قیمت آرد را تعیین کرد. فانتزی و شیرینی پزی، رایگان و تعاونی; اتفاقی که خوشبختانه منجر به فساد می شود و باب دزدی را باز می کند.

ایراد دوم که جای خوشحالی دارد این است که مدیریت و اداره این دستگاه ها که در اختیار نانوایان قرار می گیرد، حدود 10000 کارمند بانک در سراسر کشور را درگیر می کند که اگر هزینه ها، مالیات ها، بیمه ها و تجهیزات لازم باشد، عددی است. ایجاد شده.، ضرب، هزینه های زیادی ایجاد می کند. اکنون 4500 نفر از سازمان بازرسی، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باید برای نظارت بر اجرای این کار مشارکت داشته باشند.

تحسین شده در عین حال گفت; آنها می خواهند به مابه التفاوت قیمت نانوا یارانه بدهند و مردم باید کارت بکشند. چگونه می دانید چند کارت دانلود کنید؟ چگونه می دانید که چند نفر مصرف می کنند؟ یارانه نان باید مستقیماً به مردم پرداخت می شد تا مردم آن را بگیرند.

دولت بی جهت وارد مسائل حاشیه ای شده است

علی قنبری معاون سابق وزیر جهادکشاورزی نیز در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: اگر دولت نتواند در چند جبهه بجنگد و در بازارهای مختلف دخالت کند. به خصوص اینکه نانی که مصرف انبوه است، فکر می کنم ورود به بحث نان از این طریق هزینه بر است و نیاز به یک نهاد نظارتی قوی و یک سیستم الکترونیکی سختگیرانه دارد.

به گفته وی، من فکر می کنم که دولت در این موارد نابهنگام دخالت کرده است. ضمن اینکه باید مشکلات اقتصادی و درآمد مردم و مشکل نقدینگی را حل کند. دولت باید برای تقویت بخش سرمایه گذاری تلاش کند. سرمایه گذاری خصوصی و خارجی.

قنبری تاکید کرد: ورود ناخواسته به مسائل حاشیه ای برای دولت وقت می گیرد و مردم را به مسائل حاشیه ای مشغول می کند. این امر اقتصاد کشور را متزلزل می کند.

وی در خصوص تاثیر طرح هوشمند یارانه آرد و نان بر مصرف انسان و قاچاق نیز گفت: فکر نمی کنم تاکنون مشکلی در بحث آرد و نان داشته باشیم و بتوان جلوی قاچاق را به راحتی گرفت. اما کنترل مصرف و ترافیک به روشی که دولت انجام داده در درازمدت برای اقتصاد کشور هزینه زیادی خواهد داشت و نمی توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی گفت: واقعاً نمی دانیم هدف اصلی این پروژه چیست و چرا وارد پروژه های پرهزینه شدند.

دیدگاهتان را بنویسید