جزئیات جدید طرح یارانه نان هوشمند + کارت نان شایعه است

جزئیات جدید طرح یارانه نان هوشمند + کارت نان شایعه است

روز جدید مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه در طرح هوشمند یارانه نان، کار نانوا سنجیده و قابل ارزیابی است، گفت: در این طرح اتفاق خاصی برای مردم نمی افتد یعنی نخواهیم داشت. افزایش قیمت نان و محدودیتی برای خرید نان برای مردم نخواهیم داشت.

محمد جلال با اشاره به اجرای طرح هوشمندسازی و ترویج یارانه نان اظهار داشت: یارانه آرد و نان با یارانه سایر کالاهای اساسی و حتی حامل های انرژی تفاوت معناداری دارد و زمانی که یارانه را به خود محصول اختصاص می دهیم. ، کسانی که از یارانه سود بیشتری می برند، بیشتر مصرف می کنند، اما برای سایر کالاها و حتی انرژی، مصرف کنندگان بزرگ افراد ثروتمندتر هستند.

وی افزود: در مورد نان مصرف کنندگان بزرگ افراد و خانواده هایی هستند که از توان مالی پایین تری برخوردارند و از آنجایی که توان خرید سایر کالاهای مصرفی را ندارند، نان بیشتری مصرف می کنند. البته به شرطی که نان واقعاً به دست این خانوارها برسد.

هدف اصلی جلوگیری از انحراف از مصرف گندم، آرد و نان است

مشاور وزیر اقتصاد هدف اصلی طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان یا به اختصار MAHIA را جلوگیری از انحراف مصرف گندم، آرد و نان دانست.

مشاور وزیر اقتصاد تصریح کرد: هیچ چیز خاصی را از ناحیه مردم مشاهده نخواهیم کرد. یعنی نه قیمت نان را افزایش می دهیم و نه محدودیتی برای خرید نان خواهیم داشت و حتی ابزار خاصی به نام کارت نان یا چیزی شبیه آن برای مردم وجود ندارد، یعنی مردم می توانند از خودشان استفاده کنند. کارت بانکی که از آن و بانک است مثل قبل نان را به همان قیمت قبلی می خرند.

عملکرد نانوا قابل ارزیابی است

جلال ادامه داد: تنها در سمت کارتخوان های هوشمند یا بستر پرداخت هوشمند که به این سامانه متصل است، تغییری رخ می دهد و عملکرد نانوا سنجیده و ارزیابی می شود. با این رویکرد بحث ما این است که دسترسی به آرد یارانه ای یا آرد یارانه ای بستگی به کارایی فروش نان به مردم دارد.

وی افزود: قبلا این امتیاز با رایزنی و مذاکره صورت می گرفت، یعنی یک سهمیه آرد به نانوا داده می شد اما دیگر بررسی نمی شد که آیا کارکردی برای آن وجود دارد یا خیر. یعنی ما نتوانستیم خروجی را اندازه گیری کنیم، این زیرساخت کارایی نانوایان را در فاز اول خود می سنجد، یعنی ایجاد سیستم های پرداخت هوشمند.

جلال گفت: سهمیه آرد نانوایان متعهد، صادق و توانمند در این طرح به تدریج حذف می شود و هزینه بالای اجاره نانوایی ناشی از سهمیه آرد به آرامی کاهش می یابد و هزینه پروانه به تدریج کاهش می یابد و به سمت صفر می رود. .

مشاور وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: بنابراین در نهایت هزینه تولید نان برای این نانوایان کاهش می یابد و از سوی دیگر افرادی که عمدتا با انگیزه تامین آرد فعالیت خود را فعال کرده و مجوز دریافت کرده اند. . از شبکه برای آرد و سوء استفاده از آرد ارزان. ربط کار برای آنها از بین می رود زیرا در این طرح بر اساس نتایج ثبت شده در این سامانه به آنها آرد تخصیص یا یارانه داده می شود یا آرد و گندم آزاد می شود و در صورت احراز شرایط و آزمایش در استانی. مابه التفاوت قیمت آزاد و فروش نان یا قیمت کامل نان به حساب آنها واریز می شود.

مشاور وزیر اقتصاد تصریح کرد: این طرح در فاز دوم با دو رویکرد دنبال می شود؛ یا آرد یارانه ای بر اساس بهره وری توزیع می شود یا قیمت آرد و گندم آزادانه متفاوت است و مابه التفاوت برای بهره وری به نانوا پرداخت می شود، اما هیچ تغییری از سوی مردم نداریم و جهش قیمت و هزینه به نانوا نداریم. مردم.

با استفاده از مفهوم یک مدل معمولی

جلال یادآور شد: از طرف مردم عموماً محدودیت یا مفهومی به نام سهمیه نان نداریم، با گفتن سهمیه به این معناست که به اصطلاح قیمت ترجیحی نان و قیمت آزاد نان داریم و به طور کلی رویکرد طرح یک رویکرد مدیریتی، مبتنی بر داده است. این بدان معناست که ما در سمت نانوا در اکثر مواقع و گاهی از طرف مردم یا خریداران ممکن است معاملات نامتعارف داشته باشیم، هر منطقه الگوی رفتاری متفاوتی دارد.

وی افزود: الگوی میانگین را از میانگین عملکرد نانوایان یا میانگین عملکرد خریداران استخراج می کنیم و کار بر روی آن الگو را طبیعی می دانیم. با این حال، عدول از این الگو طبیعی نخواهد بود، یعنی. نانوایی که ممکن است بخواهد تقلب کند و با یک کارت چندین خرید انجام دهد یا تراکنش های غیرواقعی زیادی در کارت خوان داشته باشد با تجزیه و تحلیل ساده داده ها استخراج می شود و تراکنش های غیر واقعی معمولاً از تفاوت غرامتی که قرار است انجام شود حذف می شود. پرداخت شده و یا آرد یارانه ای که قرار است به نانوا پرداخت شود و همچنین امتیاز اعتبار نانوا لحاظ می شود که هرگاه از روش های متقلبانه استفاده کند از امتیاز اعتبار نانوا کاسته می شود.

مشاور وزیر اقتصاد یادآور شد: این روش منجر به کاهش ضریب تخفیف بازیافت یا تخفیف مابه التفاوت آرد یارانه ای می شود و مدت زیادی طول می کشد تا نانوا رتبه اعتباری خود را بازگرداند. بنابراین با مدل بازدارندگی غیرقضایی ترجیح می دهیم مشکل حل شود و نانوایی که سخت کوش است و می خواهد در این زمینه کار گسترده ای داشته باشد و قبلاً محدودیت سهمیه آرد داشت یا نمی توانست بیش از یک حجم تولید کند، در این طرح. این محدودیت ها حذف خواهند شد. چهره به طور خودکار حذف می شود.

وی افزود: از سوی دیگر افرادی هستند که فقط دنبال سهمیه هستند، هدف از ادامه کارشان از بین می رود و مجبور می شوند یا روش خود را تغییر دهند یا واقعا به فکر تولید نان برای کسب سود باشند یا این تجارت. به طور کلی و ترک کار.

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به برآورد صرفه جویی سالانه 1.5 میلیارد یورویی با اجرای این طرح، تصریح کرد: بیش از 1.5 میلیارد یورو از محل ذخیره سازی گندم و آرد با این طرح برآورد خواهیم داشت که این رقم برآورد می شود. با بررسی داده های به دست آمده از سامانه مشخص می شود که پس از گذشت حدود 55 روز از این طرح، بیش از 63 درصد از کل کشور را از نظر تعداد دستگاه های کارتخوان پوشش داده ایم و بیش از 89 دستگاه را پوشش داده ایم. درصد نانوایی های کشور از نظر تعداد معاملات فروش نان.

جلال گفت: قبل از شروع طرح روزانه حدود 7 میلیون تراکنش خرید و فروش نان در دستگاه های کارتخوان نانوایی در سراسر کشور داشتیم که بر اساس آمار بانک مرکزی است و در حال حاضر روزانه بیش از 6 میلیون تراکنش در دستگاه های کارت خوان نانوایی کشور شاهد هستیم. برآوردهای اولیه و سیستمی نشان می‌دهد که این انحراف پایه 30 درصدی تخمینی به سمت بالا نیست، بلکه یک تخمین معمولی و شاید نزولی است و ممکن است تعداد جلوگیری از انحراف، تقلب و سوء استفاده از این هم بیشتر باشد. اما به طور کلی طرح موضوعی با همان انحراف عددی 30 درصد ارائه می شود و امیدواریم این طرح بتواند بسیاری از این انحراف را بدون ایجاد فشار قیمت یا محدودیت در خرید برای خریدهای متعارف مدیریت کند.

وی همچنین توضیح داد: خرید بنگاه ها و مؤسسات بزرگ و خریدهای انبوه که به آنها مؤسسه یا گروه گفته می شود، صرفاً با ثبت اطلاعات این مؤسسه یا کسب و کار، اطلاعات خریدار که می خواهد از طرف آنها خرید انجام دهد، معاملات خود را انجام می دهد. برای خرید تبدیل به معاملات متعارف خواهد شد و به عنوان بخشی از عملکرد نانوا به حساب می آید. اما اگر این کار را انجام ندهد، نتیجه خریدهایش در شاخص های تولید نانوا حساب نمی شود و از تخفیفات بعدی متضرر می شود.

پرداخت 15 درصد گران فروشی دستگاه های کارت خوان هوشمند با نانوایی ها

مشاور وزیر اقتصاد درباره نرخ های اعلام شده از سوی اتحادیه گفت: این نرخ ها همان نرخ های سال گذشته است و تغییری در آن وجود ندارد، مبنای اقدام بر اساس همان قانون مجلس و نرخ های 1400 است و چون این نرخ ها نیست. تغییر، نانوایی هایی که مشغول به کار هستند، فعلا پس از نصب کارتخوان های هوشمند و بر اساس عملکرد آنها، در پایان هر روز 15 درصد اضافه پرداخت به آنها پرداخت می شود و اصرار داریم که این تعداد افزایش یابد تا نانوایان بتوانند افزایش اجاره بها و حقوق و دستمزد را پوشش دهیم و از کسی که کسب و کار مناسب و سالمی دارد بخواهیم باید آنقدر از او حمایت کنیم که بتواند تجارتش را حفظ کند.

جلال تصریح کرد: در سمت مردم زیرساخت های مشارکت برای رتبه بندی نانوایان و دریافت نظر مردم در مورد کیفیت و کمیت نان هر نانوایی از جمله فروش کم و احتمالاً گزارش تقلب ها و غیره با استفاده از ظرفیت مردم، پیش بینی هایی انجام شده است که در آینده به آن پرداخته خواهد شد.

جلال خاطرنشان کرد: بار دیگر تاکید می کنم در راهکار پیشنهادی برای مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان که توسط وزارت اقتصاد و وزارتخانه های کشور، کشاورزی، رفاه اجتماعی و … مدیریت می شود، بسیار خوب بوده اند. و همکاری تنگاتنگ و مسئولان استانی نیز حامی و توجه بودند. بالا بودند، کار به خوبی پیگیری شد، اما قطعاً ایراداتی در کار وجود دارد که به مرور زمان اصلاح می شود.

وی خاطرنشان کرد: از مردمی که صبوری کردند تشکر می کنیم و تاکید می کنیم که در این طرح نه افزایش قیمتی در حوزه نان سنتی وجود دارد و نه محدودیت خرید وجود خواهد داشت و ابزار جدیدی به نام کارت نان وجود خواهد داشت. و غیره این نیز شایعه و گمانه زنی رسانه ای است و صحت ندارد و مردم می توانند با هر کارت بانکی که دارند خرید خود را انجام دهند و از طریق کارتخوان های جدید تغییراتی نخواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید