حج 250 میلیون تومانی برای خریداران فیش حج!

حج 250 میلیون تومانی برای خریداران فیش حج!

بازار خرید و فروش فیش های حج تمتع که از حدود چهار ماه پیش با اعلام سعودی ها برای میزبانی بدون محدودیت از زائران حج تمتع در سال آینده آغاز شده بود، این روزها بیش از گذشته داغ شده است. بنابراین بسیاری به دنبال فروش یا حتی خرید کوپن های اولویت حج تماتو هستند.

با شروع ثبت نام حج در سال 1402، بازار خرید و فروش کوپن های حج با اولویت با قیمت بالا دوباره داغ شد. به طوری که میانگین هزینه نهایی حج برای متقاضیان خرید بن در برخی استان ها به بیش از 250 میلیون تومان می رسد.

ثبت نام حج تمتع 1402 از امروز 19 اسفندماه آغاز می شود و طبق اعلام سازمان حج و زیارت، حج تمتع در 5 اولویت قرار دارد، علاوه بر زائران حج تمتع 2019 که هزینه این سفر را پرداخت کرده اند و سفر را لغو نکرده اند. دارندگان فیش حج تا 10 خرداد 1385 در اولویت هستند.

بر این اساس، بازار خرید و فروش فیش های حج تمتع که از حدود چهار ماه پیش با اعلام سعودی ها برای میزبانی بدون محدودیت از زائران حج تمتع در سال آینده آغاز شده بود، این روزها بیش از گذشته داغ شده است. بنابراین بسیاری به دنبال فروش یا حتی خرید کوپن های اولویت حج تماتو هستند.

همچنین با توجه به اینکه مکانیزمی در حوزه قیمت گذاری فیش حج تمتع وجود ندارد و سازمان حج و زیارت که مسئولیت ثبت نام و اعزام مشمولان حج تمتع را بر عهده دارد، الزامی به قیمت گذاری فیش های حج تمتع وجود ندارد. دارندگان کوپن حج مزیت دارند و کوپن ها را به قیمت های گزاف می فروشند و به حج می پردازند و مشتاقان این سفر معنوی نیز مجبور به خرید کوپن از آنها می شوند. از آنجایی که از سال 1385 هیچ ثبت نامی برای حج تمتع انجام نشده است و متقاضیان زیارت خانه خدا باید کوپن حج را خریداری کنند.

200 میلیون تومان فیش حج در شهرهای مرزی

بر اساس بررسی های خبرنگار فارس، فیش حج در شهرهای مختلف بسته به تعداد درخواست ها متفاوت است. به طوری که در برخی از شهرهای مرزی تعداد خریداران فیش حج از فروشندگان آنها بیشتر است و همین امر باعث شده قیمت فیش حج در این شهرها به 200 میلیون تومان برسد. اما در برخی از شهرهایی که مردم پس از گذشت بیش از 16 سال دیگر توانایی مالی حضور در حج را ندارند، فروش فیش های حج بیش از تقاضا است و به این ترتیب قیمت فیش های حج تا 70 میلیون تومان و حتی کمتر می شود. فروخته شده است

زائران نزدیک کعبه

در تهران قیمت کوپن حج متفاوت است به طوری که برخی آن را 90 میلیون تومان و برخی دیگر بسته به اولویت تا 140 میلیون تومان می دانند و برخی از زائران که توان مالی دارند به هر قیمتی که بخرند، کوپن حج را خریداری می کنند.

خرید کوپن حج همچنان رواج دارد. دریافتی 100 تا 140 میلیونی در تهران

با اعلام سازمان حج و زیارت برای ثبت نام حج تمتع 1402 از پایان سال جاری، سازمان حج و زیارت به یکی از پرترددترین تشکل های این روزها تبدیل شده است. بنابراین برخی افراد خرید و فروش فیش های حج را نمی دانند و برای اطلاع به این سازمان مراجعه می کنند.

پیرمردی که با پسر خردسالی به سازمان حج و زیارت رفته است، می گوید: سال ها منتظر بودم تا بتوانم به زیارت خانه خدا بروم و زائر شوم. من الان 83 سال دارم و از نظر مالی در وضعیت خوبی هستم، اما همچنان آرزوی زیارت دارم و نگرانم که اگر سال آینده به این سفر نروم، استراحتی نداشته باشم.

وی که برای خرید فیش حج به سازمان حج و زیارت مراجعه کرده است، می افزاید: فیش حج به هیچ وجه قیمتی ندارد و هرکس قیمت دیگری برای آن اعلام می کند. اما من یک فیش حج 120 میلیون تومانی خریدم و برای ادامه روند و خرید یک فیش دیگر برای همسرم به اینجا آمدم اما نتیجه نگرفتم.

قبض حاج تماتو

انتقال فیش حج به شهرستان فقط در شهرستان های همان استان امکان پذیر است

یکی از موضوعاتی که در خرید و فروش فیش های حج مورد تاکید قرار گرفته است، قابلیت انتقال فیش های حج در داخل استان است. پس فردی که ساکن یک استان است باید از همان استان ماهی خریداری کند و امکان خرید و فروش ماهی در استان های دیگر وجود ندارد. از طرفی محل سکونت زائران در هنگام خرید فیش حج بررسی شود.

صحبت های یکی از خریداران فیش حج در سازمان حج و زیارت

مادری که همراه پسرش در راهروهای سازمان حج و زیارت بود می گوید: برای گرفتن فیش حج از یکی از ادارات به سختی گذشت و تاکنون حدود 105 میلیون تومان پرداخت کرده ام و اکنون برای تایید به اینجا آمده ام. محل زندگی من من بیش از 40 سال است که در تهران زندگی می کنم، اما از آنجایی که محل صدور شناسنامه من اصفهان است، باید اقامت خود را در تهران تایید کنم تا حتماً کوپن حج را خریداری و برای حج آینده ثبت نام کنم.

فروش فیش های حج در طبقات سازمان حج و زیارت!

همچنین جوانی که از سفرهای بی ثمر و گرانی فیش حج خسته شده بود می گوید: حدود یک ماه است که با یکی از سپرده گذاران برای کوپن حج 2018 به توافق رسیده ام اما افزایش نرخ دلار باعث شده است. قیمت کوپن با 30 میلیون گران شد و خودش می گوید 120 میلیون تومان برای کوپن می پردازد. الان هم که به سازمان حج و زیارت آمدم کسی جوابگو نیست. حتی برخی از افراد سازمان حج که می گویند فیش حج دارند، اول از من قیمت می پرسند و بعد می گویند هر قیمتی داشته باشی 15 میلیون کمتر می دهیم. چنین کوپن هایی با قیمت های متفاوت در هر طبقه دهم توزیع می شود. این عدم قیمت گذاری و قانون در این زمینه واقعاً مشتاقان حج را خسته کرده است.

پیام قبض حج در یکی از سایت ها 200 میلیون تومان!

علاوه بر تقاضای خرید فیش حج، افرادی هم هستند که کوپن حج دارند اما نمی دانند چگونه آن را بفروشند. به همین دلیل در سایت های خرید و فروش کالا تبلیغ می شوند و در صورت مراجعه به برخی از این سایت ها قیمت فیش حج از 80 تا 150 میلیون تومان بسته به زمان واریز متغیر است. البته سازمان حج و زیارت در سال های اخیر سامانه تشرف را برای خرید و فروش فیش های حج طراحی و ارائه کرده است.

امکان خرید و فروش رسمی کوپن حج در سامانه تشرف

به گفته اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، سامانه تشرف پل ارتباطی بین فروشنده فیش حج و خریدار است و در این سامانه متقاضیان فروش فیش حج درخواست خود را ثبت می کنند. و افرادی که قصد خرید بلیت را دارند با مراجعه به این سامانه می توانند لیست صادرکنندگان فیش حج را مشاهده کرده و مدارک را در دفاتر زیارتی بررسی کرده و مراحل را ادامه دهند.

سامانه تشرف
حج 250 میلیون تومانی برای خریداران فیش حج!

با توجه به اینکه هزینه سفر حج حداقل 130 میلیون تومان است و این مبلغ به صورت حسابی محاسبه می شود، در صورتی که فردی بخواهد قبض حج را خریداری کند باید هزینه این سفر را جداگانه پرداخت کند. پس مثلاً اگر قبض حج را 120 میلیون تومان بخرد، علاوه بر این مبلغ، باید قیمت حج تماتو را نیز بپردازد که در حال حاضر حداقل 130 میلیون تومان است. به این ترتیب، حج تمتع برای چنین افرادی 250 میلیون تومان خواهد بود، اما در صورتی که کوپن بیشتری خریداری کرده باشند یا بخواهند در کاروان های بهتر ثبت نام کنند، این مبلغ افزایش می یابد. زیرا به احتمال زیاد ۱۳۰ میلیون تومان اعلام شده برای کاروان های درجه دو است.

قاسمی یکی از مدیران کاروان های حج می گوید: قیمت حج در سال آینده با توجه به افزایش نرخ دلار افزایش یافته است و همین امر باعث شده برخی افراد در سال 1385 اقدام به خرید فیش حج به قیمت یک میلیون تومان کرده باشند. . ، 800.000 تومان، 500.000 تومان یا حتی خیلی زودتر با قیمت 18.000 تا 27.000 تومان. در این صورت دیگر مستحق نیستند و حج بر آنها واجب نیست و می توانند قبض خود را به افراد واجد شرایط بفروشند یا تا توان مالی آن را نگه دارند.

حدود یک میلیون و 200 هزار نفر که فیش حج تمتع دارند منتظر این سفر معنوی هستند و اگر سالانه حدود 80 هزار نفر به حج تمتع بروند، نزدیک به 14 سال دارندگان حج تمتع اعزام خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید