حداقل دستمزد کارگران 5 میلیون و 600 هزار تن است؟

این در حالی است که در شرایطی که تمرکز بر شورای عالی کار برای تعیین دستمزد کارگران است، کمیسیون تلفیق مجلس حداقل دستمزد سال آینده را 5 میلیون و 600 هزار تن تعیین کرد که دولت در لایحه بودجه پیشنهاد کرده بود. حداقل دستمزد سال آینده 4 میلیون و 500 هزار تن خواهد بود.

به گفته کارشناسان، تصمیم کمیته مشترک حقوق کارکنان شاید مبنایی برای تعیین حداقل دستمزد کارگران باشد. در همین رابطه حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: موضوعی که همواره در تعیین دستمزد بر آن تاکید داشته ام، نقش و رهبری دولت در تعیین دستمزد است. این موضوع در حال حاضر بسیار جدی است و دولت همچنان در حال تعیین حقوق کارگران در کشور است.

وی افزود: به هر حال باید در تصمیمات و نظرات دولت به دنبال میزان دقیق حقوق که حد تعیین شده از سوی شورای عالی کار است، باشید. توجه داشته باشید که دولت پیشنهاد حداقل حقوق 4.5 میلیون تنی کارکنان دولت را به مجلس ارائه کرد که خوشبختانه مجلس و کمیته ادغام این رقم را نپذیرفتند. هم مشکلات اقتصادی کشور و هم تحقیقات میدانی در مورد وضعیت اقتصادی مردم در افزایش حقوق کارمندان موثر است.

این کارشناس بازار کار بیان می کند: رقم اعلام شده از سوی سخنگوی کمیته مشترک حداقل دستمزد سال آینده 5 میلیون و 600 هزار تن است. به نظر من این رقم با رقمی که دولت در لایحه تعیین کرده بسیار متفاوت است. بنابراین معتقدم این رقم می تواند مبنای و شاخصی جدی در تعیین دستمزد کارگران باشد، چرا که رقم مصوب کمیته مشترک بسیار بیشتر از سایر مولفه ها در تعیین دستمزد کارگران در شورای عالی موثرتر خواهد بود. نیروی کار نسبت به سایر اجزاء

حاج اسماعیلی بیان می کند: اگر شورای عالی کار 60 درصد به حداقل دستمزد 2 میلیون و 655 هزار تنی اضافه کند و حق مسکن را از 450 هزار تن به 600 هزار تن و خوراک و پوشاک را از 600 هزار تن به 700 هزار تومان افزایش دهد. ، به تازگی به رقم 5 میلیون و 600 هزار تن کمیسیون تلفیق برای حداقل دستمزد رسیده است. این نیازی به مذاکره ندارد زیرا قبلاً تأیید شده است؟

حداقل دستمزد کارگران 5 میلیون و 600 هزار تن است؟  / فضای آزاد روی خط فقر در تعیین دستمزد

فضای آزاد در خط فقر در تعیین دستمزد

وی با اشاره به رقم 9 میلیون معیشت کارگران گفت: معیشت در همه کشورها مشخص است اما در مولفه های اصلی اقتصادی خط فقر اصلی است. بنابراین تأکید می‌کنم که این محاسبات خوب هستند، اما به شرطی که بتوانند نتیجه اولیه را که همان ترتیب است، شکل دهند و به دست آورند.

وی گفت: متاسفانه هنوز سازمان های رسمی مسئول خط فقر پاسخگو نبوده اند. نه مرکز آمار، نه بانک مرکزی و نه حتی معاونت اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع خط فقر را جدی نگرفته اند. آنچه اخیراً اعلام شد که با واکنش های بسیاری همراه بود، رسمی نبود، بنابراین سبد معیشتی با وجود الزامات قانونی ماده 41 قانون کار نتوانست تاثیر جدی در تعیین دستمزد داشته باشد.

حاج اسماعیلی خاطرنشان می کند: خط فقر می تواند دولت را پاسخگو کند، بنابراین در تعیین سبد معیشت باید سعی کنیم خط فقر را مشخص کنیم. این می تواند بر حقوق ها تأثیر بگذارد.

سنگ بنای تعیین دستمزد

این فعال کارگری با اشاره به برگزاری جلسات دستمزد در شورای عالی کار گفت: جلسات دستمزد وزن قانونی و مذاکره استانداردهای جهانی را ندارد چرا که جلسات مقدماتی دستمزد در کشورهای پیشرفته معمولاً منجر به تعیین دستمزد می شود که بعداً دولت تعیین می کند. . معتبر است و این مذاکرات معمولاً بین کارگران و کارفرمایان انجام می شود و سنگ بنای اصلی در تعیین دستمزد است.

حاج اسماعیلی افزود: در ایران اینگونه نیست و جلسات مقدماتی معمولا برای گرم کردن کوره دستمزد است که توسط دولت اداره و اداره می شود. خود دولت در جلسات اصلی تعیین دستمزد تأثیری ندارد.

وی گفت: به نظر من حداقل دستمزدی که مجلس برای دستمزد کارگران تعیین کرده می تواند مبنای خوبی برای تعیین حداقل دستمزد کارگران باشد و فکر می کنم دولت آنقدر انعطاف پذیر است که به راحتی می توان دستمزد کارگران را تعیین کرد. این معادل تورم رسمی است که در حال حاضر در کشور وجود دارد که بالای 40 درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید