حذف ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل متحد

حذف ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل متحد

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با اکثریت قاطع به حذف جمهوری اسلامی ایران از عضویت در کمیسیون زنان این سازمان رای داد.

کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد اصلی ترین نهاد جهانی برای حمایت از حقوق زنان و رفع تبعیض است که به عنوان زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد فعالیت می کند. ایران سال گذشته به عضویت این سازمان انتخاب شد. مدت عضویت در کمیسیون زنان سازمان ملل متحد چهار سال است. این شورا 55 عضو دارد.

در پی اعتراضات اخیر، آمریکا پیش نویس قطعنامه اخراج ایران از کمیسیون وضعیت زنان را تهیه کرد که دیروز به رای گذاشته شد.

روسیه در این نشست تلاش کرد از رای گیری و حذف ایران جلوگیری کند که با اکثریت اعضای این کشور متوقف شد. اما علاوه بر روسیه، نمایندگان چین، ونزوئلا، سوریه و پاکستان نیز علیه اخراج ایران صحبت کردند.

کشورهای موافق و مخالف اخراج ایران

روسیه، چین، نیکاراگوئه، قزاقستان، بولیوی، نیجریه، عمان و زیمبابوه کشورهایی بودند که به اخراج ایران رای منفی دادند.

به غیر از ایالات متحده و متحدان غربی آن مانند اتحادیه اروپا و کانادا، آرژانتین و شیلی، کلمبیا، گواتمالا، پرو و ​​پاناما نیز به اخراج ایران رای مثبت دادند.

مکزیک، تایلند و تونس از جمله کشورهایی بودند که از اخراج ایران خودداری کردند.

نماینده آمریکا چه گفت؟

نماینده ایالات متحده آمریکا در این نشست حضور ایران در این کمیسیون را مایه ننگ سازمان ملل خواند.

لیندا توماس گرینفیلد در آن نشست اظهار داشت: این قطعنامه بیانگر تمایل جامعه مدنی در ایران است.

سفیر آمریکا و نماینده سازمان ملل افزود: فعالان حقوق زنان و معترضان در ایران از ما خواسته اند جمهوری اسلامی را از این کمیسیون کنار بگذاریم. برخی از آنها در این سالن هستند. باید کنارشان بایستی.”

وی در ادامه اتهامات آمریکایی ها مدعی شد که مهسا امینی به دلیل زن بودن کشته شده است اما این موضوع در ایران غیرعادی نیست. حکومت ایران بر این باور است که مهسا امینی مورد دیگری در تاریخ طولانی خشونت علیه زنان است.

هیچ قانونی برای چنین چیزی وجود ندارد

نماینده پاکستان در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد که با اخراج ایران از کمیسیون زنان مخالف بود، گفت که قانونی برای اخراج اعضا وجود ندارد.

وی گفت: عضویت ایران در سال 2021 و برای مدت چهار سال با رای اعضای این شورا صادر شد و اکنون نباید پایان یابد.

نماینده پاکستان اخراج ایران را “هدف قرار دادن برنامه ریزی شده و سیاسی یک کشور” توصیف کرد.

وی گفت: آیا در کشورهای دیگر حقوق بشر نقض نمی شود؟ «چنین رفتاری در قبال ایران بی طرفی لازم برای صحبت درباره حقوق بشر را نقض می کند.

نماینده پاکستان برخورد با ایران را استانداردی دوگانه خواند و گفت: کشورهایی در منطقه ما بودند که حقوق بشر را زیر پا گذاشتند و اصلا با سازمان ملل همکاری نکردند. اما هیچ اقدامی علیه آنها صورت نگرفته است. «شاید آنها متحدان استراتژیک باشند.

این شروع یک روش خطرناک است

نماینده چین نیز در اظهارات مشابهی از سوی نمایندگان روسیه و ونزوئلا، پیشنهاد آمریکا را مخالف دموکراسی و اقدامی غیرسازنده دانست. او گفت که چنین کاری کمکی به بهبود وضعیت زنان ایرانی نمی کند.

نماینده چین آمریکا را به “قلدری” متهم کرد و گفت که ایالات متحده از نهادهای سازمان ملل برای تضعیف چندجانبه گرایی و ایجاد تفرقه و تبدیل سازمان ملل به ابزار سیاست های مداخله جویانه خود سوء استفاده می کند. وی گفت: چین معتقد به گفت‌وگوی سازنده بر اساس احترام متقابل است و کنار گذاشتن ایران از این کمیته پیامی منفی دارد و پیامدهای نامناسبی در پی خواهد داشت. نماینده چین از کشورهای عضو خواست تا با یکجانبه گرایی مخالفت کنند.

لازم به ذکر است که احتمال حذف ایران از کمیسیون وضعیت زنان با واکنش ها و اعتراضات بسیاری از سوی مسئولان کشورمان مواجه شد.

مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان ریاست جمهوری روز گذشته در آستانه برگزاری نشست شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد گفت: با لغو عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان، بی طرفی آن موسسه به خطر می افتد.

خدیجه کریمی، درخواست کنندگان باعث “تضییع حقوق زنان ایرانی” می شوند.

ایران پیش نویس قطعنامه پایان عضویت خود در کمیسیون وضعیت زنان را رد کرد

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک نیز در این خصوص تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پیش نویس قطعنامه E/2023/L.4 برای پایان دادن به عضویت ایران را قاطعانه رد کرد. کمیسیون وضعیت زنان را به شدت محکوم می کند و از اعضای ECOSOC می خواهد که علیه این پروژه رای دهند.

دیدگاهتان را بنویسید