حذف بودجه صدا و سیما

حذف بودجه صدا و سیما

روز جدید : در زمان نگارش این مقاله، حدود 60 هزار امضاکننده کمپین وجود دارد که خواهان حذف بودجه صداوسیما و توزیع آن در بین مردم هستند. رسانه هایی که این روزها بیش از پیش رواج پیدا کرده اند، البته مورد انتقاد شدید و صریح منتقدان خود نیز قرار می گیرند. منتقدانی که به نظر می رسد; این بار نارضایتی خود را از این سازمان گسترده، طولانی و بی‌نظیر با وضوح بیشتری بیان می‌کنند.

این کمپین 10 روز پیش و پس از توئیت یکی از نمایندگان مجلس آغاز شد. جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام در توئیتی (احتمالاً از قضا) خطاب به دولت اعلام کرد که به محض هدفمند شدن یارانه آرد و نان و پرداخت مستقیم به مردم، بودجه صدا و سیما قطع می شود و این پول قطع می شود. به مردم پرداخت شود. «هرکسی که دوست داشت از ساعت 20:30 مشترک شود و برنامه ها و اخبار مختلف رادیویی و تلویزیونی را تماشا کند. همه نمی خواستند پول خود را خرج زندگی کنند.

با این حال، پس از یکی از جدیدترین جنجال ها، زمانی که رسانه ها تصویر ورا گفوری، کاپیتان تیم فوتبال استقلال را حذف کردند، این کمپین بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این سرکوب باعث اعتراض رسانه های گران قیمت و غیرمحبوب شد که سالانه بودجه قابل توجهی از خزانه دولت دریافت می کنند، اما منتقدان نه تنها خواست مردم را منعکس نمی کنند و صدای معترضان را پخش نمی کنند، بلکه حتی برای حذف تصویر نیز اقدام می کنند. هدفی که اکنون منتقدان سعی در تحقق آن برای خود رسانه دارند. در حالی که بسیاری از دولت و مجلس انتظار تبعیت ندارند، کمپین اخیر را فرصتی برای ابراز نارضایتی و انتقاد از بی طرفی اپراتور تلویزیون در لحظات حساس می دانند.

رسانه ملی و کنایه از بهبود وضعیت اقتصادی!

دولت سیزدهم دو هفته پیش با حذف ارز 4200 ارزی که از آن به عنوان جراحی اقتصادی یاد می کند، تورم را شتاب بخشید. اگرچه اصل اجرای این طرح پیش از این از سوی برخی کارشناسان اقتصادی تایید شده است، اما به دلیل تغذیه تورم و تورم، زمان اجرای آن در این مرحله مناسب تلقی نشد. پیش بینی آنها به حقیقت پیوست. قیمت ها سر به فلک کشیده و افزایش قیمت ها باعث اعتراض بیشتر اقشار جامعه شده و انتقاداتی را برانگیخته است. اما این بار رویکرد صدا و سیما برخلاف آنچه در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین مطرح شده بود، کاملا مغرضانه و در جهت حمایت از سیاست های اقتصادی دولت است، بنابراین هرگونه انتقاد از گرانی به معنای دامن زدن به رسانه های خارجی است. فایل صوتی فضای مجازی با حضور علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ منتشر شد که در آن حبیبی از عدم اطلاع از موضوع قیمت رادیو خبر داد.

حبیبی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید وضعیت روانی جامعه را بهبود بخشند، از گویندگان و مجریان صداوسیما خواست انتقادات عمومی از قیمت ها را منعکس نکنند. وی همچنین از تهیه کنندگان این شبکه خواست در برنامه های خود از انتقاد از دولت خودداری کنند.

هرچند مدتی است که نارضایتی از رویکرد صدا و سیما به مطالبات مردم افزایش یافته است، اما برای اولین بار کمپینی برای مخالفت با عملکرد این سازمان راه اندازی شده و بسیاری خواستار لغو بودجه شده اند.

اما شاید در مواجهه با گزارش خبری که رسانه ای نسبتاً توخالی و طنز بود و طبق معمول از ساعت 20:30 در بخش خبری پخش می شد، سخنان او چندان مورد توجه قرار نگرفت. گزارشی که حاکی از رضایت مردم از یارانه اخیر توزیع بود و به حضار القا می کرد که وضعیت اقتصادی در حال حاضر بسیار بهتر شده است! گزارشی که بسیاری آن را اغراق آمیز و رسانه ملی آن را توهین به ملت می داند.

یوسف سلامی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با سه زن که یارانه آنها پرداخت شده بود به یک فروشگاه بزرگ رفت و می خواست ببیند با یارانه دریافتی می توانند مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات برای یک ماه تهیه کنند. کتاب به این نتیجه رسیده است که حتی برنج هم قابل قبول است. گونی 10 کیلویی برنج پاکستانی، ماکارونی و … که البته یکی از خانم ها تصریح کرده و تاکید می کند که “ما یک ماه 10 کیلو برنج نمی خوریم”!

پول کمک هزینه در پایان گزارش اضافه می شود. یکی از خانم ها با خوشحالی می گوید: «ممنونم، خدا را شکر، خدا به شما عنایت کند…».

یکی از کاربران توییتر برای توجیه افزایش قیمت های اخیر از عملکرد صدا و سیما انتقاد کرد و به ویژه در این گزارش نوشت: هیزم می اندازی؟ به روس ها نمک بزنید، مردم زخم ندارید؟ چقدر تحقیر؟ “آیا این قدر شرم آور است… رادیو و تلویزیون ملی است یا ضد ملی؟”

کمپین حذف صدا و تصویر

نارضایتی از رویکرد صدا و سیما در قبال مطالبات مردم سال‌هاست که ادامه دارد و در سال‌های اخیر تشدید شده است، اما راه‌اندازی کمپین مخالفت با رویکرد این سازمان و جمع‌آوری امضا برای آن، البته برای اولین بار است و امضاکنندگان معتقدند که حداقل از طریق غیرنظامی می توانند نارضایتی خود را به مقامات منتقل کنند.

این کمپین که تا ساعت 18 دیروز به امضای حدود 60 هزار نفر رسیده است، خواستار نامه ای از رئیس دولت و مجلس است: ساخت شبکه های تلویزیونی بی شماری که بودجه آنها از بیت المال تامین می شود و تعداد بسیار کمی از مردم آن را تماشا می کنند، صرفا ضرری برای بیت المال است. در شرایط کنونی که اکثریت افراد جامعه مشکلات زندگی زیادی دارند و وضعیت اقتصادی کشور اصلا مساعد نیست، درخواست می شود بودجه در نظر گرفته شده برای صداوسیما به صورت مستقیم بین مردم توزیع شود. طرح مشابهی پیش از این از سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود. ما امضاکنندگان زیر حمایت خود را از این پیشنهاد اعلام می‌کنیم.»

در حالی که مخالفان کمپین می گویند اگر بودجه بیش از 5 هزار میلیارد تنی بین مردم توزیع شود، سالانه حدود 62 هزار تن به هر نفر می رسد که رقم ناچیزی است، حامیان کمپین مطالبه خود را اعتراضی نمادین به ناکارآمدی این کمپین می دانند. او در کنار بسیاری از سازمان ها و نهادها با عملکرد مشابه و غیرمسئولانه، حجم قابل توجهی از بودجه کشور را هزینه می کند و اتفاقاً با حذف بودجه همه آنها، مبلغ قابل توجهی به هر شهروند ایرانی اختصاص می یابد.

صدا و سیما در یکی از جدیدترین اختلافات، تصویر وریا گفوری، کاپیتان منتقد تیم فوتبال استقلال را حذف کرد. حذفی که بار اعتراض این عزیز و از دید بسیاری از رسانه های کم حاشیه شده است.

اما جالب ترین چهره امروز، وریا گفوری، کاپیتان تیم فوتبال استقلال تهران، چهره محبوب جامعه مدنی و ورزش دوستان کشور است که به موضوع این گزارش و ارائه صدا و سیما مربوط می شود.

وی پس از پایان لیگ برتر پایتخت در مصاحبه ای گفت: در بحث مسائل اجتماعی و عمرانی دیگر فوتبال برای من در اولویت نیست. من باید از موقعیت اجتماعی خود استفاده کنم و صدای هوادارانی باشم که با هزاران بدبختی بلیط می خرند تا تیم را شاد کنم.» گفوری گفت: حق مردم ایران شاد زیستن است. در حالی که این اظهارات بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت و حتی مورد تمجید تعدادی از هواداران پرسپولیس قرار گرفت، برنامه فوتبال برتر شبکه سه تصویر گفوری در عکسی از تیم استقلال را سانسور کرد. سانسوری که صدای فرهاد مجیدی مربی این تیم را علیه صدا و سیما بلند کرد.

سرمربی تیم فوتبال استقلال در این واکنش پاسخی به خبرنگار یکی از برنامه های تلویزیونی نداد و دلایل این موضوع را گفت: «چرا تصویر کاپیتان تیم ما را تار کردید؟ حق نداری صورت کاپیتان استقلال را بپوشانی.

پس از سخنرانی وریا گفوری، افراد مختلفی از وی حمایت کردند. علی دایی فوتبالیست سرشناس کشور با انتشار عکسی از وریا گفوری با لباس کردی در صفحه اینستاگرام خود در حمایت از غفوری نوشت: سکوت انتقادها به سادگی صورت مشکل را پاک می کند. من از همه کسانی که صدای مردمشان هستند حمایت می کنم.»

پنجشنبه نیز در دیدار استقلال تهران و آلومینیوم اراک در ورزشگاه آزادی، به محض حضور وریا گفوری در زمین چمن ورزشگاه، صدای غالب این بود: «وریا بغیرات; «کلام شما حرف ملت است» توسط حضار شنیده شد.

صدایی که از مردمی صحبت می کرد که از هر فرصتی برای ابراز مسالمت آمیز اعتراض خود استفاده می کنند. چه در ورزشگاه، چه در قالب کمپین و چه در کف خیابان. بگذارید این صداها به گوش مسئولان برسد و شرایط زندگی در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید