حذف یارانه نقدی و یارانه معیشتی ثروتمندان تا پایان خرداد / نحوه برقراری یارانه برای قطع شدگان

حذف یارانه نقدی و یارانه معیشتی ثروتمندان تا پایان خرداد / نحوه برقراری یارانه برای قطع شدگان

روز جدید : بر اساس لایحه بودجه سال آینده و در صورت تصویب نهایی در مجلس، یارانه نقدی و نفقه خانوارهای پردرآمد حداکثر تا پایان خردادماه لغو می شود.

بر اساس بند ب تبصره 14 لایحه بودجه سال آینده کل کشور و در صورت تصویب نهایی در مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان یارانه ها و با استفاده از بانک اطلاعاتی بهزیستی ایران متعهد می شود در سه (3) ماه: ابلاغ این قانون ضمن اعلام درآمد کلیه خانوارهای یارانه‌ای از طریق شاخص‌های ثبتی معتبر و قابل اعتماد برای حذف یارانه نقدی و طرح‌های معیشتی خانوارهای پردرآمد به وجوه دریافتی بابت پرداخت یارانه. حمایت از گروه های آسیب پذیر با اولویت خانوارها و مراجعه به نهادهای حمایتی.

این در حالی است که سرپرستان خانوارهای معترض به لغو یارانه ها می توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کنند تا با توجه به اطلاعات و داده های موجود از زمین، پرونده خود در کمیته معاونت امام خمینی (ره) بررسی شود. اعتراض یارانه ها باید بازپرداخت شود.

همچنین کلیه دستگاه های اجرایی از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به وزارت مذکور می باشند.

خبرنگار پارسینه می نویسد: بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 1399، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف شد سه دهک اول درآمدی را شناسایی و از فهرست یارانه بگیران حذف کند. وزارت مذکور در سال 1399 تعداد (23033505) سه دهک اول یارانه بگیران را شناسایی کرد، اما اقدامی برای کاهش یارانه آنها صورت نگرفت.

ضمناً یارانه پرداختی به افراد فوق بالغ بر دوازده هزار و پانصد و هفتاد و شش میلیارد (125760000000) تن می باشد.

بر اساس آخرین آمار رسمی، تعداد دقیق یارانه بگیران در ایران اعلام شده است که بر این اساس 78 میلیون و 352 هزار و 856 نفر ماهانه 45 هزار و 500 تن یارانه نقدی از دولت دریافت می کنند.

حال اگر تعداد کل یارانه بگیران را بر کل جمعیت (بیش از 85 میلیون نفر) تقسیم کنیم، تعداد دقیق یارانه بگیران و غیر یارانه ای ها مشخص می شود. حساب ها و کتاب ها نشان می دهد که در حال حاضر 92 درصد از جمعیت ایران یارانه نقدی دریافت می کنند و تنها 8 درصد از مردم ایران یارانه دریافت نمی کنند.

این در حالی است که دولت به بیش از 20702137 خانوار ماهانه یارانه معیشتی پرداخت می کند.

خانواده های یک نفره 55 هزار تن، خانواده های دو نفره 103 هزار تن، خانواده های سه نفره 138 هزار تن، چهار نفره 172 هزار تن و خانواده های پنج نفره بیش از 205 هزار تن دریافت می کنند.

دولت در نیمه نخست امسال 21 میلیارد و 533 میلیون تن یارانه نقدی و 16 میلیارد و 705 میلیون تن یارانه معیشتی پرداخت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید