حساب هایی که بیش از 100 تراکنش به ارزش بیش از 35 میلیون تومان دارند باید مالیات پرداخت کنند

حساب هایی که بیش از 100 تراکنش به ارزش بیش از 35 میلیون تومان دارند باید مالیات پرداخت کنند

روز جدید بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، اگر حساب بانکی بیش از 100 تراکنش سپرده در ماه داشته باشد و 35 میلیون تومان در تراکنش ها واریز شود، معامله تجاری محسوب می شود و باید مالیات پرداخت شود.

در پی اجرای قانون نقاط فروش و سامانه مودیان مالیاتی توسط دولت که منجر به ایجاد 19 میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان برای جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی شد، موضوع تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری مطرح شد. علاوه بر این زنجیره که هفته گذشته بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای بخشنامه حساب‌های سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام بانک مرکزی 220 هزار حساب تجاری شناسایی شده است و این موضوع از این نظر حائز اهمیت است که فرآیند اخذ مالیات از صاحب حساب انجام می شود و دیگر شاهد فرار مالیاتی نخواهیم بود.

به گفته اصغر ابوالحسنی؛ معاون بانک مرکزی گفت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، اگر حسابی بیش از 100 تراکنش در ماه داشته باشد و 35 میلیون تومان در تراکنش‌ها جابه‌جا شود، معامله تجاری محسوب می‌شود. ابتدا برای افراد پیامکی ارسال می شود مبنی بر اینکه تراکنش های بالایی که دارند حساب های تجاری است و حساب بازرگانی نیاز به اخذ مالیات دارد و در صورتی که فرد مدعی شد که تجارت نمی کند و به اشتباه به عنوان حساب تجاری معرفی شده است، می تواند حساب بازرگانی را ارسال کند. مدارک مربوطه به اداره امور مالیاتی سازمان و مشکل حل خواهد شد.

قائم مقام بانک مرکزی از ارسال پیامک حساب های تجاری و غیرتجاری از ابتدای مهرماه به مردم خبر داد و گفت: شناسایی حساب های تجاری نه تنها خللی در فعالیت افراد ایجاد نمی کند، بلکه مشوق هایی برای حساب های تجاری است. نیز در نظر گرفته شده است.

ابوذر سروش; معاون نظارتی بانک مرکزی در این خصوص هدف از تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری بانک مرکزی را ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی کشور دانست و گفت: صاحبان حساب های تجاری دیگر الزامی به ارائه ندارند. برای حواله‌های بیش از دو میلیارد ریال، اسناد به بانک ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات مردم برای تجاری سازی حساب های خود تاکید کرد: در روش اول افراد می توانند با مراجعه به درگاه های تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور شماره حساب یا حساب های تجاری خود را اعلام کنند. معمولا سازمان امور مالیاتی کشور هنگام ارائه اظهارنامه از صاحبان مشاغل شماره حساب مشاغل خود را می خواهد تا افراد از همان درگاه شماره حساب های تجاری خود را اعلام کنند. سازمان امور مالیاتی کشور پس از اعلام مودیان، صحت اطلاعات حساب و وابستگی آن به مؤدی را از سامانه بانک مرکزی استعلام می کند و در صورت تایید مراتب را به صورت سیستمی به بانک مرکزی اعلام می کند. همچنین بانک مرکزی شماره حساب دریافتی را برای تغییر وضعیت حساب تجاری به صورت سیستمی به بانک عامل اعلام می کند. بنابراین کلیه حسابهای اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور تجاری می باشد. البته به استثنای حساب اشخاص تجاری خارجی که مجوز کار یا سرمایه گذاری در کشور را از مراجع ذیصلاح دریافت کرده اند.

سروش افزود: در روش دوم افراد می توانند به بانک های عامل مراجعه کرده و اطلاعات حساب خود را نزد آن ها اعلام کنند که می خواهند به حساب های تجاری تبدیل کنند. در این صورت صاحبان مشاغل نیز باید شماره مالیات خود را به متصدیان بانک اعلام کنند. بانک عامل پس از ارسال سیستمی اطلاعات به سازمان امور مالیاتی در مسیر تهیه شده توسط بانک مرکزی و اخذ تاییدیه از این سازمان، می تواند حساب معرفی شده را تجاری سازی کند.

معاون نظارتی بانک مرکزی بیان کرد: بانک مرکزی آستانه روزانه نقل و انتقالات غیرشخصی را به 5 میلیارد ریال و ماهانه 30 میلیارد ریال برای دارندگان حساب بازرگانی افزایش داد. همچنین از آنجایی که ابزار تأیید در مشاغل افراد به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، حد نصاب برگشت چک های قبلی یا ثبت صدور و تأیید چک در سامانه صیاد برای صدور و ارائه دسته چک جدید که برای عموم مردم بررسی شد، بود. 80 درصد برای دارندگان حساب تجاری به 60 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، دارندگان حساب های تجاری برای حواله های بیش از دو میلیارد ریال دیگر نیازی به ارائه اسناد به بانک ندارند، بلکه بانک ها فقط باید برای حواله های بیش از 10 میلیارد ریال از این افراد اسناد درخواست کنند. مشوق های دیگری نیز برای دارندگان حساب بازرگانی در نظر گرفته شده است که امیدواریم اجرای آنها کمک زیادی به تسهیل مبادلات تجاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید