حقوق کارمندان و مستمری بگیران سه میلیون افزایش می یابد

حقوق کارمندان و مستمری بگیران سه میلیون افزایش می یابد

هفته گذشته مجلس طرح افزایش حقوق برخی کارمندان و مستمری بگیران را تصویب کرد که شورای نگهبان نیز به آن رای مثبت داد و قرار است این افزایش به زودی اجرایی شود.

یکی از گروه هایی که مشمول افزایش حقوق شد، کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری ​​بودند.

بر اساس این مصوبه حقوق کلیه مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​بین 900 هزار تومان تا دو میلیون تومان افزایش یافت. یعنی آستانه افزایش حقوق بازنشستگان 900 هزار تومان و حداکثر دو میلیون تومان است.

طبق اعلام دولت، این افزایش دستمزد شامل حقوق بازنشستگان از مهرماه به بعد می شود اما از آذرماه به حساب آنها واریز می شود.

گروه دومی که مشمول افزایش حقوق می شوند، کارمندان دولت هستند. افزایش حقوق این گروه حدود یک میلیون تومان است. اما جدا از این میزان، استحقاق فرزندان کارمندان نیز 100 درصد افزایش یافته است.

حق فرزند در سال 1401 417 هزار تومان بود که دو برابر شد و به حدود 840 هزار تومان رسید. برای زوجه نیز 50 درصد افزایش در نظر گرفته شده است. مجموع این عوامل منجر به افزایش حقوق کارکنان دولت بین 2.5 تا 3 میلیون تومان می شود.

برای کارکنان دولت افزایش این ماه از مهرماه و مابه التفاوت دو ماهه اول سال آذرماه به حساب مشمولان واریز می شود.

البته این شیوه افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت با واکنش برخی نمایندگان مواجه شد. زیرا این مبالغ به عنوان افزایش حقوق کارکنان بخش دولتی و مستمری بگیران اعلام شده است و برنامه ای برای تغییر حقوق در بخش خصوصی وجود ندارد.

واقعیتی که بسیاری از منتقدان افزایش حقوق کارکنان دولت به آن اشاره می کنند این است که این بودجه از بودجه دولتی هزینه می شود. یعنی عده ای که کارمند بخش دولتی هستند از این منابع بهره مند می شوند اما کارگران همچنان حقوق پایه اعلام شده (5 میلیون و 600 هزار تومان) را دریافت می کنند.

یکی از نکاتی که شریعتی نیاسر نماینده مجلس به آن اشاره کرد این است که اگر منابع کشور محدود است باید برای همه محدود شود! وقتی میانگین حقوق کارمندان در شرکت‌های دولتی 2.5 برابر بیشتر از شرکت‌های خصوصی باشد، وقتی دو سوم افرادی که حقوق می‌گیرند، یک سوم بالای درآمد کشور هستند، همه تلاش می‌کنند تا حقوق بگیر رسمی شوند.

البته عمده انتقاد نمایندگان مربوط به حقوق های نجومی است. زیرا با افزایش یک میلیون تومانی حقوق، حداکثر حقوق کارمندان کشور به 50 میلیون تومان می رسد.

چه زمانی کارکنان می توانند انتظار دستمزد جدید داشته باشند؟

معاون سرمایه انسانی سازمان اشتغال گفت: حقوق و مزایای کارکنان لشکری ​​و کشوری و مستمری بگیران از ماه آینده پرداخت می شود.

معاون سرمایه انسانی سازمان اشتغال گفت: حقوق و مزایای کارکنان لشکری ​​و کشوری و مستمری بگیران از ماه آینده پرداخت می شود.

عرب اسدی درباره لایحه تعدیل حقوق نظامیان و مستمری بگیران و کشور گفت: با توجه به لزوم ترمیم حقوق و مزایای کارکنان نظام اداری و کارگری که وجود داشت و با توجه به ارتقای معیشت کارکنان. ، دولت لایحه ای ویژه برای بازنشستگان تهیه کرد.

به گفته معاون سرمایه انسانی سازمان نظام استخدامی، این لایحه از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده و تمامی حقوق و مزایا از ماه آینده پرداخت می شود.

وی افزود: این لایحه اداری و کارگری مشمولان مشمول هماهنگی بازنشستگان لشکری ​​و کشوری و اعضای هیات علمی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید