حقوق کارمندان چقدر افزایش می یابد؟

حقوق کارمندان چقدر افزایش می یابد؟

30 دی ماه امسال لایحه بودجه سال 1402 رسما از سوی رئیس شورای اسلامی ارائه شد که بر این اساس دولت پیشنهاد افزایش متوسط ​​20 درصدی حقوق برای سال آینده را داد.

در تبصره 12 لایحه بودجه 1402 مقرر شده است که نرخ دستمزد گروه‌های مختلف حقوق بگیر براساس آخرین حکم استخدامی به‌طور میانگین 20 درصد افزایش می‌یابد به‌گونه‌ای که مجموع حکم مزدی استخدامی کارکنان رسمی و پیمانی. و مبلغ قرارداد ماهانه کارکنان با قرارداد کار ثابت (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت کمتر از 70 میلیون ریال (هفت میلیون تومان) نباشد. به طول خدمت

البته برای حق خانواده و فرزند در بند سوم همین تبصره دولت به ترتیب 50 و 100 درصد افزایش در نظر گرفته است.

و این در حالی است که در یک ماه گذشته پیشنهادات و راهکارهای مختلفی از سوی نمایندگان شورای اسلامی برای افزایش حقوق کارکنان کشوری در سال آینده ارائه شده بود و با توجه به اینکه در لایحه بودجه سال جاری دولت میانگین افزایشی را در نظر گرفته بود. 10 درصد برای کارمندان، اما نمایندگان شورای اسلامی آن را با افزایش بین 5 تا 29 درصد تغییر دادند.

پیش بینی می شود تغییرات در این تبصره لایحه بودجه سال آینده اعمال شود.

رحیم زارع – سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1402 – با بیان اینکه تکلیف افزایش حقوق کارکنان در سال آینده در جلسه صبح این کمیته مشخص می شود، گفت: در این خصوص برخی از نمایندگان پیشنهاد 30 درصدی را مطرح کرده اند. حقوق آنها در سال آینده هر پایه ای را ارائه می دهند و برخی معتقدند افزایش 20 درصدی کافی است، در حالی که برخی دیگر از نمایندگان پیشنهاد افزایش تدریجی دستمزدها را مانند امسال دارند.

پیش از این میثم لطیفی – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و کار – درباره سناریوهای مختلف افزایش دستمزدها در سال آینده به ایسنا گفته بود که تمام تلاش دولت این است که تصمیماتش در حوزه های مختلف منجر به تورم نشود، اما به دنبال آن هستیم. برای اینکه بتوانیم دستمزد را بر اساس بهره وری ماشین آلات و نیروی کار افزایش دهیم به این معنی است که بخشی از افزایش دستمزد سال آینده ثابت است، بخشی به صورت درصد و بخشی دیگر باید به بهره وری مورد نظر، نیروی کار و ماشین بستگی داشته باشد.

با توجه به وجود چنین سناریوهای افزایش حقوق، باید دید نمایندگان شورای اسلامی در این زمینه چه تصمیمی خواهند گرفت و حقوق کارکنان دولت در سال آینده چقدر افزایش می یابد؟

دیدگاهتان را بنویسید